Çocuklarımıza zaman ayıralım! - page 85

Yamaç Paraşütü ve Yelken Kanat
Hatırlarsanız geçmiş sayılarda yamaç paraşütünü incele-
miştik. Artık sizin de bildiğiniz gibi; Yamaç paraşütü ile Yelken
Kanat üçüncü göbekten kardeş gibiler. Birbirlerine bu kadar
benzeyen sporlar için neden üçüncü göbek dediğimi öğren-
mek isterseniz “Yamaç paraşütü ile yelken kanat arasındaki
farklara” buyurun:
Aynı yükseklikten yanyana kalkış yapan yamaç paraşü-
tü ve yelken kanat süzüldüklerinde yelken kanat yamaç
paraşütünün iki katı mesafeyi iki kat hızlı alır. Mesela 100
metre yükseklikteki bir tepeden yamaç paraşütü ile en fazla
700-800 metre ileri gidilebilirken, yelken kanatla 1.600 (bazı
modellerde 2.000) metre ileri gitmek mümkündür.
Yamaç paraşütü azami 50 km/sa civarında hızlanabilirken
yelkenkanat ile 140 km/sa hıza ulaşmak mümkündür.
Bir yamaç paraşütünü sırt çantası gibi alıp taşımak müm-
kündür. Yelken kanat ise en az 4-5 metre uzunluğunda
bir paket halinde taşınır ve bir yamaç paraşütü kadar daha
ekipman gerektirir.
Yamaç paraşütü yavaş uçabildiği için küçük ve dar alanlara
iniş yapabilir. Yelken kanat daha hızlı olduğu için dar alanlara
iniş yapması zordur. Hızlandığında yere paralel 70-80 metre
gitmesi mümkündür.
Yamaç paraşütü yine yavaş uçabildiği için küçük sıcak hava
akımlarını (termik veya termal de denir) kullanarak yüksele-
bilir, yelken kanat ise küçük hava akımlarının içinde kalmak
için dar dönüşler yapamaz.
Yamaç paraşütü, yelken kanata göre daha ucuz temin edile-
bilir ve eğitimi daha kolaydır.
Malzemeler
1) Kanat:
Piyasada birçok marka ve model kanat satıl-
maktadır. Bunun seçimini kişinin uçuş becerisi ve
seviyesine göre bir eğitmen tarafından seçilmeli-
dir. Kanatlar uçuş becerisi bakımından başlangıç,
orta seviye ve ileri seviye olarak sınıflandırılırken,
yüzeye göre tek yüzey veya çift yüzey olarak, kanat tipi
açısından flex wing ve rigid wing olarak sınıflandırılma
yapılabilir. Rigid yani sert kanatlar çok ileri seviyede uçuş
tecrübesi ve becerisi gerektirir.
2) Harness:
Pilotun kanat içinde yatay şekilde asılı olduğu
uçuş kuşamıdır. Yapı itibariyle dizlikli harnes, koza tipi
harnes, kabuk tipi harnes olarak sınıflandırılır. Kanat
üreticilerinin çoğu kendi tasarımları olan harnesları da
üretirler.
3) Vario ve Gps:
Vario yani variometer kanadın mevcut
irtifasını ve uçuş sırasındaki düşey irtifa değişimlerini
anlık olarak gösteren bir uçuş yardımcısıdır. GPS ise
(Global Positioning System) kanadın yeryüzündeki 2D
konumunu (enlem, boylam) olarak gösterir. Gelişmiş GPS
cihazları konumu 3D olarak olarak yani enlem-boylam ve
denizden yüksekliği (MSL) de hassasiyetle verir.
4) Kask:
Havacılık sporları için üretilen yarı açık ve tam
kasklar pilotu çarpma gibi durumlarda koruyan önemli bir
donanımdır.
5) Yedek paraşüt:
Naylon ve ipek karışımından imal edilen
ve havada karşılaştığımız acil durumlarda kullanmak için
kullanılan yedek paraşütler diğer disiplinlerde kullanılan
yedeklere göre farklı dizayna sahiptir. Açıldığı zaman 3
tona yakın bir yükü absorbe edecek kadar dayanıklıdır.
Düşük hızlı (low speed) paraşütler olarak tanımlanır.
Ülkemizde Yelken kanatçılık 1988 yılında Türk Hava
Kurumu tarafından başlatılmış, İtalyan yelken kanat
öğretmenlerinin İnönü EğitimMerkezi’nde verdiği
eğitimlerle seçilen 10 pilot adayından 5’i eğitimi
tamamlayarak yelken kanat pilotu olmuştur. Tecrübeli
pilotlarımız, başta Ölüdeniz, Fethiye, Kaş, Kemer,
Antalya , Alanya ve tüm Türkiye’de reklam ,
promosyon ve gezi amaçlı delta kanat,
yelken kanat uçuş hizmetleri  ve
yelken kanat uçuş eğitimleri
sağlamaktadır
Türkiye’de
Yelken Kanat
yesilay.org.tr
83
YESiLAY
NİSAN
2014
1...,75,76,77,78,79,80,81,82,83,84 86,87,88,89,90,91,92,93,94,95,...100
Powered by FlippingBook