Yeşilay Dergisi-Kasım-946.Sayı-Bağımlılıklar ve Eğitim - page 24

Ulusal Eğitim Projesini genel hatlarıyla anlata-
bilir misiniz? Neden ihtiyaç duyuldu? Geliştiril-
mesinin amacı ne idi?
Türkiye Yeşilay Cemiyeti olarak yüzyılla yakın bir
sürede bağımlılıklarla mücadelemiz devam et-
mektedir. Bir sivil toplum kuruluşu (STK) olarak
en önemli önceliğimiz bağımlılıklardan çocuk ve
gençlerimizi koruyarak ülke ve toplumun gelece-
ğini güvence altına almaktır. Modern toplumlarda
STK’lara düşen en önemli görev toplumsal savu-
nuculuk misyonuyla kendine görev edindiği konu
ile ilgili toplumu bilinçlendirmek ve bir farkındalık
oluşturmaktır. Yeşilay olarak bağımlılık alanında
bilinçlendirme ve önleyici tedbirleri geliştirme ko-
nusunu en öncelikli stratejik hedef olarak belirle-
dik. Bu anlamda da öncelikle kamu kuruluşlarıy-
la işbirliklerimizi gerçekleştirerek toplumun tüm
kesimlerini kapsayan bir eğitim projesi geliştirdik.
Ulusal Eğitim Projesi bu kapsamda konuyla ilgi-
li standart hizmet
sunma ihtiyacın-
dan doğmuştur.
Değişen ve gelişen
dünyamızda ba-
ğımlılıklar konu-
sunun halk sağ-
lığı gündemin-
den uzaklaştırı-
larak özgürlük-
ler kavramıyla öz-
deşleştirilmesine
ve normalleştiril-
mesine doğru bir
eğilim olduğunu
görüyoruz. Oy-
saki çok nettir, bağımlıysanız özgür olamazsınız,
orada bir sorun oluşmaya başlar; çünkü insan ya-
ratılışı itibariyle özgür kalmak isteyen bir canlıdır.
Tam da bu ihtiyaçtan doğan, insanımızın özgürlü-
ğüne yönelik bir saldırı olduğunu düşündüğümüz
bağımlılıklarla ilgili bilgilendirme, bilinçlendirme,
farkındalık oluşturma ve arttırma amacıyla Ulusal
Eğitim Projesi’ni geliştirdik.
Projede ilk mecramız okullar
Projenin pilot uygulamasını en öncelikli alanımız
olan geleceğimizin teminatı çocuklarımızla başla-
yacağız. İlk mecramız elbette ki kaçınılmaz olarak
okullarımız ve ilk proje ortağımız da Milli Eğitim
Bakanlığı. Kasım 2013’te İstanbul’un 39 ilçesin-
de projeye başlayacağız. Her ne kadar sorun metro-
pollerde yoğunlaşıyor gibi görünse de gerçekte ön-
leyici nitelik taşıması nedeni ile projenin ulusal dü-
zeyde uygulanması gerekliliğine yoğunlaştık. Proje
olarak başlayan bu uygulamanın, pilot uygulama-
dan sonra bir programa dönüşmesi ve sürekli bir
eğitim alanı olması hedeflenmektedir.
Proje çerçevesinde belli hedef gruplar ve sunulacak prog-
ramla ilgili eğitim periyodları hazırlanıyor. Bu eğitim
modüllerinde dikkat ettiğiniz noktalar nelerdir? Uygula-
ma metodolojisi için neler söyleyebilirsiniz?
Eğitim programları 7’den 70’e her yaş grubunun ih-
tiyaçlarına yönelik tasarlanıyor. Etkin bir eğitim ha-
zırlama sürecinde en önemli nokta ihtiyaca ve gru-
bun özelliklerine uygun tasarlanmasıdır. Biz de ço-
cuk ve gençler için okul destekli çalışmaları, yetiş-
kin grupları için farklı saha uygulamaları planlan-
dık. Her yaş grubundan kişi için içinde bulunduğu
pedagojik ve androgojik özelliklere uygun program-
lar geliştiriyoruz. Ve yine her uygulama alanı için
sektördeki aktör kurumlarla işbirliği içindeyiz.
Proje için bir süre belirlendi mi?
Bu proje için bir başlangıç tarihi söyleyebilir ancak
bitiş tarihi veremeyiz. Çünkü proje sınırsız süreli
planlanmıştır. Bu sebeple aslında ben projeden zi-
yade bir program ve bir operasyon gözüyle bakıyo-
rum. Süreçte programların revizyonu, yaygınlaştır-
ma aşamasında sisteme yeni kurumların eklenme-
si gibi bir dizi gelişim potansiyeli olan ve ihtiyaçlar-
la şekillenerek büyüyecek bir çalışmadır.
Bağımlılık eğitimi vermenin diğer eğitimlerden farkı
çok daha hassas ve zor olması. Bu çalışmada hangi yaş
gruplarına hitap edeceksiniz? Bu yaş gruplarına hangi
uygulamalarla ulaşılacak?
Çok hassas bir konu olması bizi de daha itinalı dav-
ranma konusunda motive ediyor. Yeşilay’ın fark-
lı disiplinlerden kendi alanlarında önemli isimler-
den oluşan bir Bilim Kurulu bulunmaktadır. İçerik-
ler her aşamada bilim kurulunun onayından geç-
mekte ve birçok açıdan değerlendirildikten son-
ra nihai halini almaktadır. Anaokulundan liseye ka-
dar eğitimine devam etmekte olan gruplarla birlik-
te okul uygulamaları gerçekleştirecek. Çalışanları
üniversitelerde ve diğer yetişkin gruplarını da ilgi-
li kurumlar aracılığıyla ve etkileşimli uzaktan eği-
tim uygulamaları ile projeyi uygulayacağız. Yani
sunduğumuz eğitimleri yaygınlaştırırken zamanı-
mız getirdiği tüm yeniliklerden de faydalanacağız.
Bunun yanı sıra yine sahada destekleyici etkinlik ve
bilinçlendirme faaliyetlerimiz de devam edecek.
Ulusal Eğitim Projesi için işbirliği yaptığınız kurumlar
hangileridir?
Milli Eğitim Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Aile ve
Sosyal Politikalar Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal
22
1...,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23 25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,...64
Powered by FlippingBook