Yeşilay Dergisi-Kasım-946.Sayı-Bağımlılıklar ve Eğitim - page 18

eğitim gibi bütün sosyal bilimlerde yer aldığının bir
kanıtı olarak gözler önüne serilmektedir. Söz konu-
su bu varsayımlara dayanarak değeri, “aksine/kar-
şıt bir davranış biçimi veya yaşam amacına karşılık
bireysel ve sosyal olarak tercih edilen belirli/spesifik
bir davranış biçimi veya yaşam amacına olan daimi
bir inanç” olarak tanımlanmıştır. Başka bir çalışma-
da değerler, toplum tarafından onaylanmış motivas-
yonların sözlü temsilcileri olarak ifade edilmiştir.
Değerler yalnızca bireysel düzeyde değil aynı
zamanda da örgütsel düzeyde de gelişmektedir.
Örgütsel düzeyde gelişen değerler, örgüt kültü-
rü fenomeninin ölçülebilir bir öğesi olarak kav-
ramlaştırılmıştır. Değerler, örgütün karakterini
belirlemekte, çalışanlara misyon ve aidiyet duy-
gusu sağlamak ve yöneticilerin davranışlarına
rehberlik yapmaktadır.
Yukarıdaki birkaç değer tanımından sonra de-
ğerler eğitimini açıklamak gerekirse, değerler eği-
timi değerleri öğretmek için açık bir girişim olarak
tanımlanabilir. Bu tanımdan da yola çıkarak ço-
cuklarımıza öğretmemiz gerek değerler için ders
programlarında yer alan bazı değerler eğitimi ko-
nuları; adalet, güler yüz, gerçeğe saygı, dürüstlük,
öz eleştiri, sorumluluk, onurlu olmak, insana say-
gı, fedakârlık, yardımlaşma, sözünde durma, ne-
zaket, hoş görü, cesaret, sevgi, diğerkâmlık, sada-
kat, saygı, okumak, sağduyu, şefkat, iyilik, sabır,
merhamet, çalışkanlık, kadirşinaslık, azim ve iyi
niyet olarak belirlenmiştir.
Değerler eğitiminin amaçlarını ise şöyle sıra-
lamak mümkündür.
İyi karakterli bireyler yetiştirmek
Temel değerleri pekiştirmek
Çocukların kendilerine ve topluma yararlı ola-
cak temel değerleri psikolojik, bilişsel ve sosyal
gelişimlerine uygun olarak kazanmalarını sağla-
mak,
Çocukların kazandıkları değerleri davranışla
ifade etmeleri yönünde fırsat vermek,
Karakter ve Değerler Eğitiminin ailede ve okul-
da paralel bir şekilde işleyişini sağlamaktır.
Değerler eğitiminin temel özellikleri ise;
Değerler boşluk kabul etmez: Değeri olma-
yan insan yoktur; kötü değerlerle donanmış in-
san olabilir.
Kalıtımla geçmez; çevresel etkenlere göre bi-
çimlenir: Değerler, genetik yollardan geçmez; aile
ve okul gibi ortamlarda öğrenilir.
Yaşayarak, görerek ve hissederek öğrenilir: De-
Kapak
1...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,...64
Powered by FlippingBook