Yeşilay Dergisi-Kasım-946.Sayı-Bağımlılıklar ve Eğitim - page 19

ğerler, yaşadıkları ortamlarda; yaşanılarak, gözle-
nerek ve hissedilerek öğrenilir.
Zihin, kalp ve davranış üçgenine oturur: Zihin ikna
olmalı, kalp benimsemeli ve beden sergilemelidir.
Ret-kabul belirginliğine göre biçimlenir: Değer-
ler, toplumsal ve kurumsal kabul ve retlere göre bi-
çimlenir.
İç ve dış tutarlılık gerektirir: Hem değerlerler ara-
sında hem de söylem-eylem arasında tutarlık gerekir.
Okullarımızın temel görevlerinde birisi de, öğ-
rencilere okul programında açık ya da açık ol-
madan belirtilen değerleri öğretmek, öğrencile-
ri belirtilen bireysel, toplumsal ve ahlaki kural-
lara göre disipline etmek, onların ahlaki gelişim-
lerine katkıda bulunmak ve kişiliklerini bu doğ-
rultuda olumlu etkilemektir. Değerler bir toplumu
oluşturan bireylere nelerin doğru olduğunu, ne-
lerin önemli olduğunu, neleri tercihe etmeleri ge-
rektiğini ve kısaca o top-
lum içinde nasıl yaşanma-
sı gerektiğini belirtir.
Eğitim kurumlarımızın
hedefleri ve amaçları ince-
lendiğinde birçoğunun va-
tansever olma, gelişimci
olma, sağlıklı olma, temiz-
liğine dikkat etme, ahla-
ki kurallara uyma, düzen-
li olma, adil olma, yaratıcı
olma, başkalarının hakla-
rına saygılı olma, ailevi de-
ğerleri önemseme gibi bir-
çok değeri içerdiği ve öğ-
rencilere bu değerleri vermeye çalıştığı görülmekte-
dir. Eğitim kurumları öğrencilerine nelerin önemli
olduğunu ve nasıl yaşanması gerektiği hakkında ge-
rekli rehberliği yapmalıdır. Okullar var olduğu müd-
detçe duyusal eğitim de var olacaktır. Çünkü okul-
lar, bilginin bilgisizlikten, sosyal düzenin düzensiz-
likten daha değerli olduğunu öğretir.
Kirschenbaum (1995)’a göre değer eğitimin-
de bugüne kadar değer gerçekleştirme, karak-
ter eğitimi, vatandaşlık eğitimi, ahlak eğitimi ol-
mak üzere dört önemli hareket ortaya çıkmış-
tır. Bu değerler eğitimi akımları dışında din eğiti-
mi, etik eğitimi, kanun ilişkili eğitim, eleştirel dü-
şünce, empati geliştirme, işbirliği becerileri, karar
verme becerileri, ahlaki muhakeme, yaşam bece-
rileri, cinsellik eğitimi, madde bağımlılığı eğitimi
gibi değer eğitimi uygulamaları mevcuttur.
Kaynakça
Baysal,N. (2013).Ortaokul Sosyal
Bilgiler Dersinde Değerler Eğitimi
Uygulamalarının Öğretmenler Yö-
nüyle Değerlendirilmesi. Yüksek Li-
sans Tezi. Niğde Üniversitesi. Niğde
Fischer, R. Ve Simith, P. B. (2004).
Valuesandorganizational Justice:
Performance and Seniority-based
all ocation criteria In the United
Kingdomand Germany. Journal of
Cross Cultural Psychology, 35 (6),
669-688.
Kirschenbaum, H. (1995). 100 ways
to enhanc evalues and morality in
schools andyouth settings. Massac-
husetts: Allynve Bacon Company.
Leming, J. S. (2008). Researc-
handpractice in moral and cha-
racter education: Looselycoup-
ledphenomena. Larry P. Nucci,
DarciaNarvaez(Eds.). Handbook of
Moral andCharacterEducation. New
York andLondon: Routledge Taylor
and Francis Group.
Özmete, E. (2007), “EffectGender on
the Value Perception of theYoung: A
Case Analysis”, CollegeStudentJo-
urnal, Vol.41, No.4, s.859- 871.
Polat, S. ve Celep, C. (2008). Ortaöğ-
retim öğretmenlerinin örgütsel ada-
let, örgütsel güven, örgütsel vatan-
daşlık davranışlarına ilişkin algıları.
Kuram ve Uygulamada Eğitim Yö-
netimi, 14(54), 307–331.
Yılmaz, K. (2006). İlköğretim oku-
lu yönetici ve öğretmenlerine göre
kamu ilköğretim okullarında birey-
sel ve örgütsel değerler ve okul yö-
neticilerinin okullarını bu değerlere
göre yönetme durumları. Yayımlan-
mamış doktora tezi, Ankara Üniver-
sitesi, Ankara, Türkiye.
Değerler, top-
lum tarafından
onaylanmış
motivasyonla-
rın sözlü tem-
silcileridir.
17
1...,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18 20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,...64
Powered by FlippingBook