Yeşilay Dergisi-Kasım-946.Sayı-Bağımlılıklar ve Eğitim - page 31

dığı çerçeveyle beraber değerlendirip ona
alternatiflerin neler olabileceğini göster-
mektir. Bu açıdan terapi bir sohbetten zi-
yade bir iyileştirme ve değişim sürecidir.
Madde kullananlara uygulanan terapinin diğer
terapilerden farkı ve zorluğu vardır muhakkak.
Hassaslık gerektiren noktalar hangileridir?
Madde bağımlısı ile başlanılan terapö-
tik süreç bir terapisti zorlayan durumlar-
dır. Çünkü madde bağımlılığı kısır bir dön-
güdür. Bağımlılar bırakırlar, tekrar başlar-
lar, tekrar bırakıp tekrar başlarlar. Bir kere
bu terapistte ciddi bir çökkünlük oluşturur.
Tamirci gibi düşünün. Sızıntı var, yamıyor-
sunuz, düzeltiyorsunuz fakat ondan son-
ra tekrar sızıntı başlıyor. Bu açıdan mad-
de bağımlısıyla çalışmak çok zordur. Te-
rapist için de örseleyici bir süreçtir. Madde
bağımlıları ile dikkat edilmesi gereken bir-
çok önemli nokta var. Bir kere danışanların
asla ve asla seansa alkol ve madde almış bir
şekilde gelmemeleri gerekir. En baştan da-
nışanınız ile bu anlaşmayı yapıyor olma-
nız gerekir. Gizlilik ve etik ilkelere uyacağı-
nızın, bunun sadece ikiniz arasında kalan
bir durum olacağının teminatını vermeniz
gerekir danışanınıza ve bunun karşılığın-
da da danışanınızın seanslara alkol ya da
madde almış şekilde gelmemesini kesin bir
dille belirtmeniz gerekir. Şayet gelirse eğer
danışanınızı o seansa almayacaksınız.
Madde bağımlıları yalana çok başvururlar.
Madde bağımlıları kullandıkları maddenin
miktarı hakkında yalan söylerler, azaltır-
lar; bu sebeple her zaman madde bağımlı-
sının bu açıdan size verdiği bilgiye birazcık
şüpheyle yaklaşıyor olacaksınız. Doğrulu-
ğunu muhakkak birincil, ikincil kaynak-
lardan kontrol edeceksiniz. Madde bağım-
lılığı multidisiplinel çalışılması gereken bir
alan. Aynı zamanda da bir sürü kişinin bir
arada çalışması gereken bir alan. Anne ba-
basıyla, okulda arkadaşlarıyla, öğretmen-
leriyle mutlaka dirsek temasında olacak
terapist. Bu ‘biliyor musunuz, madde kul-
lanıyor’ anlamında değil. Sadece ruhsal
durumunun oralarda nasıl dalgalandığını
görmek için, hiç okula madde etkisiyle git-
miş mi, eve bu şekilde gelmiş mi bunu an-
lamak için mutlaka bunları kontrol ediyor
olmanız gerekir.
Bağımlılıkta önleyici tedbirler çok önemlidir.
Yani bu tehlikenin hiç bulaşmaması için çocuk
önce aile daha sonra çevre yani okul, öğretmen
tarafından eğitilmelidir. Bu durumda çocukla-
rı sıkmadan, madde bağımlılığından önleyici
ebeveyn yaklaşımları nasıl olmalıdır?
Bir kere yaşa uygun doğru bilgiyi vermek en
önemlisi. Her çocuk anlatılanı anlar. Ama
ne zaman anlar? Onun yaşına uygun doğ-
ru bir biçimde anlattığınız zaman anlar. Kü-
çük yaş grubu çocuklar için bizim de çalış-
malarımızda yaptığımız gibi sağlıklı yaşam
becerileri, ilacı sadece doktorun vereceği,
onun dışında hiç kimseden bir ilaç alınma-
ması gerektiği aileler tarafından çocukla-
ra anlatılabilir. Vücut sağlığı ve vücut sağ-
lığını etkileyen hastalıklar anlatılabilir. Ba-
ğımlılık bir hastalıktır. Bütün vücudu, insa-
nın iyi oluşunu, beynini etkileyen bir has-
talıktır. Bağımlılığa bu şekilde yaklaşırlar-
sa eğer ve bu şekilde düşünürlerse ailelere
eğitim verebilirler. Daha büyük yaş grubui-
çin de gene maddelerin etkileri ya da mad-
delerin onlar üstünde bıraktığı etkiler an-
latılmadan -çünkü bu sefer merak duygu-
su gelişecektir;‘bak insanlar böyle madde-
lerden bahsediyorlar, arkadaşların arasında
kullanan olabilir, görmüş olabilirsin, önemli
olan seni iyi olman, hayır demen, hayır de-
mek çok önemli bir beceridir, insanlara ha-
yır diyebilmelisin, kendin korumayı bilme-
lisin, fiziksel sağlığına, ruhsal bütünlüğüne
zarar gelmeyecek şekilde davranmalısın ve
Küçük yaş grubu çocuklara için sağ-
lıklı yaşam becerileri, ilacı sadece
doktorun vereceği, onun dışında hiç
kimseden bir ilaç alınmaması gerek-
tiği aileler tarafından anlatılabilir.
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,...64
Powered by FlippingBook