Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  17 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 84 Next Page
Page Background

olduğu gibi Türkiye’de de medya

okuryazarlığı dersi eğitim

müfredatının içerisine girdi.

Çocukların, medyadaki mesajlara

ulaşma, bunları çözümleme,

gerçekle kurguyu ayırt edebilme

ve eleştirel bakabilme yetisini

medya okuryazarlığı dersiyle

kazanmaları hedeflendi.

MEDYA OKURYAZARLIĞI

EĞİTİM SEFERBERLİĞİNİN

ÖNCÜSÜ İNGİLTERE

Medya okuryazarlığı eğitimi

seferberliği, 1920’lerde

İngiltere’de başladı. Şu anda pek

çok ülkede uygulanıyor. 1930’lar

ve 1940’ların başlarında Kuzey

Amerika’da yapılan çalışmalar

kitle iletişim araçlarının

etkileri üzerine yoğunlaştı.

Kanadalı araştırmacı Harold

Laswell’in hipodermik iğne adını

verdiği teoriye göre insanlar,

medyanın sürekli bir biçimde

enjekte ettiği savunmasız

bireyler olarak görülüyordu.

Daha sonraki araştırmalar

ise, hedef kitle yani izleyiciler

üzerinde yoğunlaşmaya

başladı. Bu yaklaşıma göre

artık, kitle iletişim araçlarının

insanları etkileme biçimi

değil, bireylerin medyayı

hangi amaçlar için kullandığı

araştırılmaya çalışıldı. Ve bu

noktada, medya okuryazarlığı

önem kazandı. 1970’lerden

itibaren medya okuryazarlığı

bir eğitim sorunu olarak ele

alınmaya başlandı. 1980’lere

kadar medya okuryazarlığı

eğitimi Avrupa ülkelerinde

de yaygınlaştı. İngiltere ve

İskandinav ülkelerinde medya

okuryazarlığı uzun zamandır

tartışılıyor olsa da, AB ülkeleri

İngiltere ve Amerika’ya kıyasla

medya okuryazarlığı kavramıyla

daha geç tanıştı. Başlangıçta

sivil toplum hareketi olarak

doğan medya okuryazarlığı

konusu daha sonra hükümetler

tarafından da benimsendi.

Bugün ABD, Kanada, İngiltere,

Almanya, İtalya, Hollanda,

Türkiyemedya

okuryazarlığı

konusunda

Kanada,ABD,

İngiltere,

Avustralyagibi

ülkeleregörefazla,

Avrupaülkelerine

göre isedahaaz

geriden gitsede,

aldığıkararlarve

önlemlerleönemli

biryolaldıve

dahadaalacaktır.

2006-2007 öğretim yılında Milli Eğitim

Bakanlığı tarafından belirlenen beş pilot

ilde medya okuryazarlığı dersi okutulmaya

başlandı. 2007-2008 eğitim-öğretim yılından

itibaren de ülke genelinde ilköğretim okullarının 6. 7. ve 8.

sınıflarında seçmeli ders olarak okutulmaya başlandı.

‘radyo ve televizyon yayıncılığı

komisyonu’ sonuç raporunda

önerilen konulardan biri,

"Toplumsal ve bireysel eğitim

ve kültüre katkı sağlayacak,

ruh sağlığını zedelemeyecek

bir yaklaşımla ve özellikle

çocukların zararlı yayınlardan

korunması için Avrupa Birliği’ne

uyumlu çalışmaların başlatılması,

ilk ve orta öğretim ders

programlarına, çocuklar ve

gençlerin bilinçlendirilmesini

sağlayacak medya okuryazarlığı

dersinin eklenmesi" oldu. Şura

sonrasında RTÜK konuyu

gündemine aldı, 2004 yılında

Devlet Bakanlığı bünyesinde

kurulan, ülkemizin önde gelen

kamu kurumlarının, sivil toplum

örgütlerinin ve üniversitelerinin

temsil edildiği ‘şiddeti önleme

platformu’nda, ilk kez ilköğretim

okullarında medya okuryazarlığı

derslerinin okutulması önerildi.

Aynı yıl, RTÜK tarafından Milli

Eğitim Bakanlığı'yla iletişime

geçilerek, okullarda medya

okuryazarlığı dersleri

İskoçya, İspanya, İsveç, Fransa,

Danimarka, Finlandiya,

Avusturya ve Avustralya gibi

ülkelerde hükümetlerin de

desteğiyle ilkokul düzeyindeki

okullarda medya okuryazarlığı

dersleri okutuluyor.

TÜRKİYE’DE MEDYA

OKURYAZARLIĞIYLA İLGİLİ

İLK ÖNEMLİ ÇALIŞMA 2003

YILINDA YAPILAN İLETİŞİM

ŞURASINDA GÜNDEME

GELDİ

Medya okuryazarlığı, Türkiye’de

1990’lı yıllarda özel radyo

ve televizyonlar yayına

geçtikten sonra tartışılmaya

başlandı. Ülkemizde,

bu konudaki ilk önemli

çalışma Radyo ve Televizyon

Üst Kurulu’nun (RTÜK)

organizasyonuyla, Basın-Yayın ve

Enformasyon Genel Müdürlüğü

ve TRT'nin de katkılarıyla 20-21

Şubat 2003 tarihinde Ankara'da

düzenlenen iletişim şurası ile

gündeme geldi. Şura'nın çalışma

komisyonlarından biri olan

HAZİRAN 2018 17