Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  16 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 84 Next Page
Page Background

dosya

2

013 yılında yayınlanan

Brüksel Deklarasyonu’na

göre medya okuryazarlığı,

medyaya ulaşabilme yeteneği,

medyanın ve medya içeriğinin

farklı taraflarını anlamak,

değerlendirmek ve farklı

bağlamlarda iletişimler yaratmak

olarak tanımlanıyor. Bir başka

görüş ise medya okuryazarlığının,

kitle iletişim araçları yoluyla elde

edilen bilgileri çözümleyerek,

bağımsız yargılar geliştirmeye

yardımcı olan eleştirel düşünme

becerisi olduğunu ifade ediyor.

MEDYA, ÖZELLİKLE DE

ÇOCUKLARI ETKİLEME

GÜCÜNE SAHİP

İletişim araçları, teknolojinin

sunduğu imkânlarla büyük bir

hızla ilerleme gösterdi. Çeşitlenen

iletişim araçlarının her biri

bireylerin yaşantısına kolaylık

katmakla birlikte, maalesef

birtakım olumsuzlukları da

beraberinde getirdi. Özellikle

de, televizyon ve sosyal medya

kullanımında bağımlılık

düzeyine ulaşan izleme ve takip

süreleri düşünüldüğünde, bize

dayatılan iletileri doğru okuyup,

yorumlayamıyorsak istemeden

çaresiz bir şekilde o bilgilerin esiri

olmamız kaçınılmaz hale geldi.

Uzakları yakın eden, bir tuşla her

kullanımı da çocukların gündelik

yaşantılarında oldukça önemli

bir yere ve her yönde etkileme

gücüne sahip. Bu nedenle

dünyada bir sivil toplum hareketi

olarak çocuk ve genç izleyicinin

zararlı yayınlardan korunmasını

hedefleyen medya okuryazarlığı

hareketi ortaya çıktı. Bu hareket

daha sonra, hükümetler

tarafından da benimsendi ve pek

çok ülkede hükümetlerin desteği

ile eğitim-öğretim programlarına

medya okuryazarlığı dersi

eklendi. İşte tam bu sebepten

ötürü, birçok gelişmiş ülkede

türlü bilgiye erişmemizi sağlayan

çağımızın iletişim araçları,

olumlu etkilerinin yanında,

verdiği zararlar itibarıyla kişileri

pasif hale getiriyor, şiddeti bir

çözüm aracı olarak gösteriyor, ne

yazık ki bireylerin yerel ve kültürel

değerlerini de tahrip edebiliyor.

MEDYA OKURYAZARLIĞI

ÇOCUKLARIN ELEŞTİREL

DÜŞÜNME BECERİLERİNİ

GELİŞTİRMEYİ AMAÇLIYOR

Televizyonun yanında cep

telefonu, internet gibi iletişim

araçları ve sosyal medya

YENİ ÇAĞIN

OKURYAZARLIĞI

Tuba MARAŞOĞLU

İçindebulunduğumuz çağmalum, iletişimçağı. Hatta, 1930’larda doğmuş olanbüyüklerimizinde

yakaladığı ve kolayca adapteolduğu sanal iletişimçağı… İletişim, bilişim, internet, sosyal medya gibi

sayısız kavramçağıngereksinimleri doğrultusunda bizi etkisi altına almışken, uzunbir süredir yeni bir

kavramdaha girdi hayatımıza. Eskidenokuryazar olupolmamayı konuşuyorduk, şimdilerdemedya

okuryazarı olmanınönemini anlamaya çalışıyoruz. Peki nedirmedya okuryazarlığı?

Yeşilay

16

MEDYAYI NASIL OKUYORUZ?