Yeşilay Dergisi-Şubat-949.Sayı-Bağımlılıklar ve Akran Eğitimi - page 28

ların motivasyonunu sağlamak ve bu ko-
nuda en azından alternatif yaşam tarzla-
rı sunmak için farklı etkinlikler düzenliyo-
ruz. Bu eğitimlerde biz daha ziyade mad-
delerin içeriklerini değil de madde bağım-
lılığının ne olduğunu, insanların madde-
lerin kötü olduğunu bilmesine rağmen ne-
den kullanabildiğini, kullandıktan sonra
bağımlılıkların neticelerinin neler olabile-
ceğini, grup baskısının ne olduğunu, hayır
deme becerisinin nasıl gelişmesi gerektiği-
ni, stres ve problemlerle nasıl baş edilebile-
ceğini başta olmak üzere bilumum yaşam
becerilerini, sosyal etkiyle ilgili ve bağım-
lılıklarla ilgili temel bilgileri veriyoruz. Bu-
nunla ilgili bir kitap da geliştirdik. Ve niha-
yetinden gençlere şunu söylüyoruz. Sizden
burada edindiğiniz bilgileri durmadan her
gördüğünüz ortamda arkadaşlarınıza an-
latmanızı beklemiyoruz. Sadece yeri geldi-
ğinde, böyle bir konu açıldığında, biri yan-
lış bir bilgi verdiğinde veya o ortamda bi-
rileri bir madde çıkarıp arkadaşlarına tek-
lif ettiğinde bu konuda ayağa kalkıp hayır
diyebilecek olan, doğru bilgi verecek olan
gençleri istiyoruz. Bu noktada öğrencilerin
ekstra bir yükümlülükleri yok, ekstra za-
manlarını alacak bir sorumluluk da vermi-
yoruz onlara. Normal günlük ilişkiler sıra-
sında bu tür konular konuşuluyor. Konu-
şulduğu zaman sadece doğru bilgiler veril-
mesini bekliyoruz.
Projeniz ne zamandır devamediyor? İstediği-
niz sonuçlara ulaşabiliyor musunuz?
3 yıldır bu projeyi uyguluyoruz. Proje uy-
gulamadan önce o okulda bir ön tez uygu-
luyoruz. Projeyi uyguladıktan sonra yılso-
nunda bir de son tez uyguluyoruz. En azın-
dan şunları görebiliyoruz. Mesela çocukla-
rın arkadaşlarından doğru bilgi alma dü-
zeyleri nerden nereye kadar çıkmış, çocuk-
ların maddelere bakışları, tutumları madde
kullanımıyla ilgili davranışlarında ne ka-
dar değişiklik olmuş, bunları gözlemleye-
biliyoruz ve bu anlamda olumlu neticeleri
alıyoruz. EMCDDA**’nın bünyesinde oluş-
turduğu Best Projects diye bir portalı var.
Avrupa’daki en iyi uygulamaları kendi sis-
temine alıp, diğer ülkelerle paylaşıyor. O
portala Türkiye’den ilk giren bu proje oldu.
Çünkü uyguladığınız zaman ne tür netice-
lere alacağınızı somut olarak görebiliyorsu-
nuz. Biz şu an bunu İstanbul’da her üç ilçe-
de toplam 15 lisede bu projeyi uygulamaya
devam ediyoruz. Aynı zamanda proje içe-
risinde gerek belediye gençlik meclisleri ol-
sun, gerek üniversite öğrencileri bize des-
tekte bulunuyor.
Diğer illere örnek olacak bir proje bu. Türkiye
genelinde böylesi çalışmalara ihtiyaç muhak-
kak vardır…
Bu doğal öğrenme metodu olduğu için her
yerde uygulanabilir bir proje. Bu projeyi
yürütmek için neticede bir insan kaynağı-
na ihtiyacınız var. Bu konuda eğitimli bi-
rinin olması gerekiyor. Biz kendi persone-
limizi eğitip projeye uygun hale getirdik;
ancak diğer illerin de bu tür çalışmayı ra-
hat uygulayabilmesi için gerekli olacak ma-
teryalleri de şu an hazırladık. Materyaller
ve proje taslağını birine verdiğimiz zaman
eğer yazılı şartlara dikkat ederek projeyi
uygularsa başarı elde etmiş olurlar.
Madde kullanımında en önemli etken hiç şüp-
hesiz akran baskısı. ‘Hayır’ diyememe ve ‘bir
kerecikten bir şey olmaz’ cümlesi çokmu etkili
çocuk veya genç üzerinde?
Uğur Evcin: Burada yaptığımız çalışmalar
daha çok gelişim odaklı gelişiyor. İnsanlar-
da şu mantık var; sanıyorlar ki madde kul-
lanımı problemi ortaya çıktığında biz ufak
birkaç şey söylediğimizde bu konuyu çö-
zebiliriz. Yurtdışında yapılan çalışmalarda
anaokulundan itibaren madde kullanımıy-
la mücadele başlıyor. Ama temelde 0-6 yaş
çocuğa gidip de maddeyi anlatmıyorlar.
Neyi anlatıyorlar; örneğin ilaçların kullan-
ma yöntemini anlatıyorlar. İlaçların doktor
tarafından verildiğini, doktor dışında ve-
rilmediğini, bunu anne kullanıyorsa baba
kullandığı zaman ona zararlı olabileceğini,
aynı şekilde çocuğun da başkasının ecza
dolabındaki ilaçları doktor vermediği süre-
ce kullanamayacağını, evde anne, babanın
da ilacını kullanmaması gerektiğini anla-
tarak başlıyorlar. Aile de bu konuda bilinç-
li. Aile daha bu süreçte çocuğa neyin zarar-
lı olduğunu, yaşamında bazı şeylerin fay-
dalıyken bazı şeylerin kendi kullanım pro-
sedürü dışında kullanıldığında zararlı ol-
duğunu anlatmaya çalışıyor. O yüzden ha-
1...,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,...64
Powered by FlippingBook