Yeşilay Dergisi-Şubat-949.Sayı-Bağımlılıklar ve Akran Eğitimi - page 27

tim çok yok. Veya olsa da çocuklar bu
tür bilgileri yetişkinlerden değil ak-
ranlarından öğrenmeyi tercih ediyor-
lar. Çünkü gizli saklı olan bir şey bu.
Şöyle düşünelim; bir çocuk gelse an-
nesine esrar nedir, eroin nedir ben me-
rak ediyorum diye sorsa, anne baba
sakin sakin esrar şundan yapılır, şöy-
ledir, böyledir diye anlatmaz. Hemen
bir panik havasına bürünür. Niye sor-
dun, kim kullanıyor, sen kullandın mı
diye hemen sorgulamaya başlar. Genç-
lere şu soruyu soruyoruz; siz hiç ha-
yatınızda illegal bir madde ismi duy-
dunuz mu? Evet duyduk. Bununla il-
gili hiç büyüklerinizden, yetişkinler-
den birine bu nedir diye sordunuz
mu? Hayır. Kime sordun? İşte burada
o konudaki tüm bilgileri arkadaşların-
dan öğreniyorlar veya internetten öğ-
reniyorlar. Böyle bir problem var. Bilgi-
yi edinme kaynakları olması gereken
kaynaklar değil. Arkadaşlarından öğ-
rendikleri için onlardan ya eksik öğ-
reniyorlar ya da yanlış öğreniyorlar.
Çünkü genelde maddeden beklenen
etkiler eğer birileri kullandıysa abarta-
rak, vurgulayarak paylaşılıyor.
Akranprojenizde bunuüzerine şekillendi…
Gençler tür bilgileri yanlış öğreniyor.
Böyle bir durum söz konusu olduğu
için bir akran projesi geliştirdik. Bizim,
gençlerin bu şekilde doğal bilgi edin-
me kanallarına, networklarına girme-
miz mümkün değil. İki tane lise öğren-
cisi bir araya geldiğinde madde nedir
diye konuştukları zaman bizim o ara-
da devreye girip madde şudur deme
şansımız yok. Bunu bildiğimiz için de
onların networklarında güçlü olan ak-
törleri tespit edelim, onlara gereken
eğitimi, desteği verelim istedik. Bu tür
bilgilendirmeleri de yetişkinler değil
de daha rahat kabul edecekleri arka-
daşlarının vasıtasıyla yapalım dedik.
Akran projemiz böyle başladı. Biz okul
tabanlı bu çalışmayı yürütüyoruz. Bu
konuda rehber öğretmenleri bize des-
tek sağlıyorlar. Proje uyguladığımız
okullardaki rehber öğretmenler her sı-
nıftan ikişer tane öğrenci seçiyor. Seç-
tikleri bu öğrencinin 3 tane özelliği-
nin olmasını istiyoruz. Bir; sigara, alkol
gibi madde kullanmaması, iki; örnek,
rol model olabilmesi, öğretmeni, anne,
babası, diğer arkadaşları baktığı za-
man evet bu iyi çocuk diyecek karak-
terde olması lazım çocuğun. Üçüncü-
sü ise; popüler öğrenci olması. Öğrenci
çok iyidir ama arkadaşlarının üzerinde
bir tesiri olmayabilir. O tür kişiler pro-
je kapsamında bizim birinci kişileri-
miz değil. Bu 3 özelliği yansıtabilen öğ-
rencilerden seçiyor öğretmenler. Bu şe-
kilde ortalama bir okulda 30 ile 40 kişi
arasında bir grup oluşturmuş oluyo-
ruz. Biz bu grupla her ayda iki defa bir
araya geliyoruz. Toplantının birincisin-
de eğitim yapıyoruz. Diğerinde ise on-
Maddeler ile bilgiler genç-
lerin yetişkinlerden öğre-
nemeyecekleri bilgilerdir.
bu biraz yetişkinlerinden kabahati. Kal-
kıp maddelerin kendisiyle, etkileriyle ve
kullanım neticeleriyle ile bilgileri ço-
cuklara anne babalar vermiyor veya
okulda buna yönelik bir eğitim çok yok.
25
1...,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26 28,29,30,31,32,33,34,35,36,37,...64
Powered by FlippingBook