Küçümsenen Büyük Tehlike: Kumar ve Şans Oyunları - page 43

yürütme ve alternatif çözüm yolları üretme gibi
birçok avantajı mevcuttur.
Presnky (2001) oyunların hayatımızda etkili olduğu
alanları açıklarken neden eğitimde dijital oyunları
kullanıyoruz sorusuna cevap vermektedir. Dijital
oyunlarda etkileşim, geri bildirim, problem çözme,
amaç, eğlence ve yarış olduğunun altını çizmekte-
dir. Eğitimde dijital oyunların en büyük avantajları
ise öğrenciler arasında motivasyonun artması,
rekabetçi duygunun gelişmesi ve en önemlisi ise
işbirlikçi öğrenme ortamlarının yaygınlaşmasını
sağlamasıdır. Bu çerçevede de eğitsel alanda en
fazla kullanılabilecek oyun türlerine puzzle, rol
oynama, macera, işletme, strateji, kart oyunları ve
simülasyon oyunları verilebilmektedir (Eğitsel Dijital
Oyunlar, 2013)
Peki, çocukların oynayabileceği oyunları
seçerken nelere dikkat etmeli?
Türkiye’de doğrudan dijital oyunları hedef alan tek
düzenleme, İnternet Toplu Kullanım Sağlayıcıları
Hakkında Yönetmelik’te yer alan ve 18 yaşından kü-
çüklerin psikolojik ve fizyolojik gelişimine olumsuz
etki olabilecek oyunların oynatılmayacağını belirten
hükümdür(Güneş, 2012). Bu nedenle oyunların
sınıflandırılmasında yurtdışı kaynaklara ihtiyaç
duyulmaktadır. Çevrimiçi oyunlardan ziyade dijital
oyunlar ve mobil uygulamalı oyunlara yönelik Eğlen-
ce Yazılım Derecelendirme Kurulu (ESRB) tarafından
geliştirilen bir derecelendirme sistemi ile oyunlara
yaş ve içerik derecelendirilmeleri getirilmiştir. Bu
sisteme göre çocukların yaş aralıklarına göre uygun
oyun türleri seçilebilmektedir (ESRB, 2014).
Bunların dışında aileler şu ilkelere dikkat etmelidirler:
İnternetin zararlı iletişimkanallarından çocuklarımızı
korumakvekişisel bilgilerini internetteyabancılarla
paylaşmamaları noktasındaonları öğütlemekvebir
seviyeden sonramaddi harcamagerektirenoyunlardan
onları olabildiğinceuzak tutmakgerekmektedir. Bunun
için iyi bilinenve itibarlı sitelerden çocuklarımızın çevrimiçi
oyunları oynamasını teşviketmeliyiz.
Bilgisayar ve çevrimiçi oyunlarınbirçoğu çocuklar tarafın-
dan internet kafelerdeoynanmaktadır. İnternet kafelerde
geçirilen zaman, çocuğunuzunoynadığı oyun tarzları ve
oynadığı oyuncular hakkında bilgi sahibi olunmalıdır.
Multiplayer (çoklu oyuncu) şeklinde oyunların sayısı
gün geçtikçe artmaktadır. Çok oyunculu oynanan
oyunlarda karşı tarafın kimliği bilinemeyeceği için hiç
ummadığımız bir kişiyle karşılaşabilir ve hatta bu kişi
çocuğunuzu gerçek hayatta buluşmaya zorlayabilir.
Günümüzde birçok internet oyunu artık sohbet odası
barındırmaktadır. Sohbet odaları çocuk ve gençler
arasında zorba davranışlar, küfürleşme, tanımadı-
ğı kişilerle çevrimiçi iletişim ve hatta cinsel içerikli
yazışmalar dahi içerebildiğinden çok dikkatli davra-
nılması gerekmektedir.
Aileler, çocuklarının oynadıkları oyun içerikleri onlar
için uygun olsa da muhakkak günlük zaman sınırlama-
sı yapmalıdırlar. Bunun için kullanmış olduğunuz işle-
tim sisteminizin ebeveyn denetim ayarlarını yapabilir;
çocuklarınızın çevrimiçi ortamda neleri göreceğini ve
kimlerle konuşacağını seçebilir; zaman sınırlamaları ve
oyun kısıtlamaları yapabilirsiniz.
Ücretsiz olarak Güvenli İnternet Hizmeti’ne geçebi-
lirsiniz. Ayrıntılı bilgi için
adresini
ziyaret edebilirsiniz.
Kaynakça
TBMM, 2012, Bilgi Toplumu Olma Yolunda Bilişim Sektöründe-
ki Gelişmeler İle İnternet Kullanımının Başta Çocuklar, Gençler
ve Aile Yapısı Üzerinde Olmak Üzere Sosyal Etkilerinin
Araştırılması Amacıyla Kurulan Meclis Araştırma Komisyonu
Raporu, Haziran 2012.
si/dijital-oyunlar-ve-guvenlik.html adresinden 16.06.2014
tarihinde alındı.
/
gaming-about.aspx adresinden 16.06.2014 tarihinde alındı.
Ocak, Mehmet Akif (2013), Bilgi Teknolojileri ve İnternetin
Bilinçli, Güvenli Kullanımı, Ankara.
Ulukol, Betül (2013), Bilgi Teknolojileri ve İnternetin Bilinçli,
Güvenli Kullanımı, Ankara.
Eğitsel Dijital Oyunlar (2013), Pegem Akademi, Editör: Meh-
met Akif Ocak, Ankara.
Güneş, Abdulhamit (2012), Dijital Oyunların Güvenlik Bağla-
mında Yasal ve Yönetsel Düzenleme Sorunları, Yüksek Lisans
Tezi, Polis Akademisi, Güvenlik Bilimleri Enstitüsü, Güvenlik
Stratejileri ve Yönetimi Anabilim Dalı.
/ adresinden 16.06.2014
tarihinde alındı.
Dijital oyunlar eğitsel ortamlara dahil edildiği
vakit çocuklarda etkileşim, geri bildirim, problem
çözme, amaç, eğlence ve rekabet yeteneklerinin
artabileceği yapılan araştırmalarca gözlemlenmiştir.
yesilay.org.tr
41
YEŞiLAY
AĞUSTOS 2014
1...,33,34,35,36,37,38,39,40,41,42 44,45,46,47,48,49,50,51,52,53,...100
Powered by FlippingBook