Yeşilay Dergisi-Şubat-949.Sayı-Bağımlılıklar ve Akran Eğitimi - page 48

lı olan hastalarına yaşadıkları durumla-
ra dar açıdan değil geniş açıdan bakmala-
rını sağlamakta. Dar açı’dan baktıklarında
kendi bağımlılık nedenlerinin haklı oldu-
ğunu sanıyorlar. Fakat geniş açıdan bak-
maya başladıklarında hiç de haklı sebeple-
re sahip olmadıklarını görüyorlar. İşte tam
da bu yüzden “Geniş Açı – Dar Açı.”
Oyunun konusunun oluşturulma aşaması
Nilay Doğan:”Geniş Açı Dar Açı “ isim-
li oyunumuzu yazarımızdan kaleme al-
masını istediğimizde, ortak bir fikir bir-
liği sağlayabilmek için bağımlıların ba-
ğımlı olma sebepleri ve bu bağımlılık-
lardan kurtulmalarının yollarını keşfet-
mek üzere geniş bir araştırma süreci-
ne girdik. Yaptığımız bu araştırmalar so-
nucunda en etkili çözümün Jacop Levy
Moreno’nun Psikodrama yöntemi oldu-
ğunda fikir birliği sağladık. Bu doğrultu-
da oyunumuzda bağımlı kişilerin hika-
yelerinin anlatılmasına ve oyundaki bu
bağımlı kişilerin bir rehabilitasyon mer-
kezinde psikiyatristlerinin uyguladığı
psikodrama yöntemi ile bağımlılıkların-
dan tamamen arınmalarının oyunun te-
mel konusu olmasına karar verdik.
Oyunda Amaçlanan Hedef
Vahit Atan: Oyunumuzda önceliğimiz
seyirciye tiyatro seyrettirmek ve bu se-
yir halindeyken alt belleğine bağımlılık-
ların kötü yanlarını iletmektir. Bu yüzden
oyunda seyredilirliği ön plana çıkarmak
adına çalışmalar yapmaktayız. Metindeki
diyalogları daha gündelik dile çevirmek
ve seyirci kitlemizin daha iyi anlayabilme-
sini sağlamak üzerine çalıştık. Seyircinin
algısını daha zinde tutabilmek için oyuna
komedi anları da ekledik. Metinde yazı-
lı olan ve oyun gereği kullanılan bağımlı-
lık objelerinin birebir kullanılmayıp imge-
lemleri üzerine yaptığımız çalışmalar var.
Örneğin; Zeren karakterinin sahnesinde
alkol kullanımı bulunmakta. Biz bu alkol
kullanımını birebir olarak göstermeyi is-
temedik. Çünkü belirli maddeleri sahne-
de göstermenin aynı zamanda özendirici
etkisi olabileceği kaygısındayız. Fakat his-
siyat olarak aynı illüzyonu farklı bir şekil-
de verebileceğimizi ve hatta daha da etkili
olacağı kanaatindeyiz. Zeren sahnesinde,
Zeren karakteri elinde şişe veya kadeh ye-
rine, bileğine kelepçe ile bağlanmış bir te-
kerlekli serum ayağıyla karşımıza çıkacak.
Aynı zamanda serum olması gereken yer-
de üzerinde kuru kafa bulunan şişeler yer
almakta. Bu serum ayağı karakterin sah-
nede fiziksel eylemlerini zorlaştırırken, bu
ayağa kelepçe ile bağlı olması alkolün kişi-
nin hayatını nasıl hapis aldığını da seyirci-
ye hissettireceği kanaatindeyiz.
Oyunun Hedef Kitlesi
Oyunumuz beş bağımlılığı (internet, iş,
sigara, alkol ve madde Bağımlılığı) işle-
mekte. Bu açıdan baktığımızda 14 ve üze-
ri her yaştan seyirciye hitap edebilecek
bir oyun olduğuna inanıyoruz. Ama asıl
hedef kitlemiz tabii ki lise ve üniversite
gençliği. Özellikle de lise. Çünkü amacı-
mız bağımlı olanları bağımlılıktan kur-
tarmaktan daha çok hiç bağımlı olma
eğilimi göstermemelerini sağlamak. Ayrı-
ca bağımlı olduğunun farkında olmayan-
ların da farkındalıklarını sağlamak. Ye-
46
“Birmusibet binnasihatten daha
iyidir” sözü Türkiye coğrafyasın-
da yaşayan çoğu insanın bildi-
ği ve hatta benimsediği bir sözdür ki tiyat-
ro burada sözü edilenmusibet sözcüğünü
insanların birebir fiziksel gerçeklik boyu-
tunda yaşamasına gerek duyurmaz.
1...,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47 49,50,51,52,53,54,55,56,57,58,...64
Powered by FlippingBook