Yeşilay Dergisi-Şubat-949.Sayı-Bağımlılıklar ve Akran Eğitimi - page 16

duğu gibi, okul, aile, sivil toplum kuruluşları
ve medya gelmektedir. Okullar genel olarak
ergenlerin öğrendiklerinden en fazla verim
alınan kurumlardır. Okullarda çeşitli dersle-
rin üniteleri içinde konular işlense de, gençle-
rin birbirini etkilemeleri ve akran eğitimi yo-
luyla madde kullanımını önleme girişimleri
son yıllarda oldukça önemsenmektedir.
Akran Nedir?
Akran, aynı sosyal gruba dâhil insanlar için
kullanılan yaş, cinsiyet, cinsel yönelim, mes-
lek, sosyo-ekonomik, sağlık durumu gibi or-
tak özellikleri temel alır. Akran, kişiyi olum-
suz yönde etkileyebileceği gibi özellikle er-
genlik döneminde olumlu davranışlar kaza-
nılması konusunda katkı sağlayabilen kimse-
dir. Bir konuda çalışma yapacak kimseler ak-
ran grubunu oluştururlar. Akran ilişkisi ve
yakın arkadaşlık ergen gelişiminde önemli-
dir. Hayatın her alanında yaşanan değişim ve
gelişmeler, yaşanan sorunlar bireyde çatışma-
ya neden olabilir ve kişi çözüm yolları bula-
mayabilir. Özellikle ergenlik döneminde genç
hem “kendini tanıma” hem de yeni bir “kim-
lik arayışı” içine girme sürecindedir.
Akran Eğitimi Nasıl Oluşur?
Akran eğitimi farklı amaçlar doğrultusunda
farklı yaş ve çevrelerden oluşan gruplar için
kullanılabilir. Akran eğitimi bilgi, davranış
ve tutum değiştirmek amacıyla yapılan planlı
bir eğitim yöntemidir. Akran grubunda gen-
cin görüş açısı genişlemekte, özdeşim yani
“model alma” ile genç yeni davranışlar kaza-
nabilmektedir. Gençler burada işbirliği ve ta-
kım ruhunu geliştirmekte, birbirlerini etki-
leyebilmektedirler. Günümüzde akran eğiti-
mi dünya çapında olduğu gibi ülkemizde de
HIV, AIDS ile mücadele, cinsel sağlık ve mad-
denin kötüye kullanımı konularında yaygın
olarak kullanılmaktadır.
Akran eğitimi gençler için önemli örnek
teşkil edebilir. Akran eğitimi bilgi paylaşımı
1...,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,...64
Powered by FlippingBook