Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  151 / 248 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 151 / 248 Next Page
Page Background

sonucunda sevdiği bir şeyden

mahrum bırakmanın da bir

cezalandırma yöntemi olduğunu

söyleyen Bodur, “Çocuk evdeki

bir kurala uymadığında sevdiği

bir aktiviteyi yapmaktan mahrum

bırakılır. Örneğin, eşyalarını

toplamayan çocuğun o gün

sevdiği çizgi filmi izlememesi

gibi.” Cezaların anne-babalar

tarafından sıklıkla ve çocuğun

yaptığı kabahate kıyasla daha

sert şekilde uygulanmasının

çocuğun duygusal gelişimini

olumsuz etkilediğini vurgulayan

Bodur, “Çocuk bunu ebeveyn

tarafından kendisine devamlı

şekilde uygulanan düşmanca bir

tutum olarak algılar ve kendisi

de ebeveyninden intikam almak

amacıyla olumsuz davranışlarını

arttırır. Bu nedenle ceza

yönteminin sık kullanılması

uzun vadede etkisiz olur ve hatta

tersine etki edip çocuğun olumsuz

davranışını arttırabilir.”

“TEHDİT, DUYGUSALAÇIDAN

ZEDELEYİCİ OLABİLİR”

Tehditte bulunma konusuna da

değinen Bodur, “Bu, çocuğun

olumsuz bir davranışını başkasına

anlatmakla veya cezayla tehdit

edilmesidir. En sık kullanılanlar,

“Bu yaptığını babana, annene veya

öğretmenine söylerim” gibi tehditlerdir.

Bu aslında şu anlama gelir: “Ben

senin üzerinde disiplin kuramıyorum,

senin üzerinde disiplin sağlayabilecek

birine bunu söyleyeceğim”. Tehditte

bulunmanın disiplin kurmada etkin

bir yöntem olmadığının altını çizen

Bodur, “Yaptığı olumsuz davranışın

başka birisine anlatılması çocuğun

utanç duymasına sebep olur. Bu da

çocuğu duygusal anlamda zedeleyicidir.

Ceza uygulamakla tehdit yönteminde

ise çocuğa eğer olumsuz davranışını

sürdürürse istediği bir şeyden

mahrum bırakılacağı hatırlatılır. Bu

nedenle ceza uygulamakla tehdit

yöntemi çocuğu istediği bir şeyden

mahrum bırakmadan bir önceki aşama

olarak düşünülebilir.”

“KÜSME, SEVGİDENMAHRUM

BIRAKMADIR”

Küsmeyi, “Çocuğun yapmış olduğu

olumsuz bir davranış sonucunda

ebeveynin çocukla arasına duygusal

anlamda mesafe koyması” olarak

tanımlayan Bodur, “Küsme de bir

çeşit cezalandırma yöntemidir ve

sevgidenmahrum bırakmayı içerir.

Sık kullanılması çocuk için duygusal

yönden zedeleyicidir.” diyor. Küsme

davranışı ile çocukla ebeveyn

arasındaki iletişimin bozulduğunu

söyleyen Bodur, küsmenin etkili

iletişimi engellediğinden başarısız bir

problem çözme yöntemi olduğunu

söylüyor ve ekliyor: “Çocuk ebeveyni

tarafından koşulsuz sevilmediğini,

kabul edilmediğini hisseder ve

ebeveynine karşı güven

duygusu zedelenir.”

dişlerini fırçaladığı için ne kadar

temiz koktuğunu ve bu işi kendi

başına becerdiği için onunla

ne kadar gurur duyduğunuzu

söylerseniz yeniden diş fırçalamaya

heveslendirmiş olursunuz.”

Ödüllendirmenin çocuk

eğitiminde farkında olarak veya

olmadan sıklıkla kullanılan bir

yöntem olduğunun altını çizen

Bodur, “Çocuğa yaptığı her olumlu

davranış için maddi ödüller

verilirse bir müddet sonra çocuk

sadece o ödülü almak için olumlu

davranışı gerçekleştirecektir. Bu

nedenle sıklıkla maddi ödüllerin

kullanılması, çocuğun olumlu

davranış modelini içselleştirmesini

yani benimsemesini engeller.

Örneğin, arkadaşıyla oyuncağını

paylaşan bir çocuk her oyuncak

paylaştığında annesinden

çikolata alırsa, arkadaşından

kendi davranışına gelen olumlu

geribildirimler olsa dahi

paylaşmanın değerini kavrayamaz,

sadece o ödülü alabilmek için

o davranışı sürdürür. Ödül

kesildiğinde ise davranışı

gerçekleştirmez, dolayısıyla

çocuk paylaşma davranışını

içselleştirmemiş olur. Manevi

ödüllerin sık, yerinde ve tutarlı

şekilde tekrarlanması sonucu

ise çocuk ebeveyni tarafından

onay gören davranış modellerini

sergilemeye devam eder. Bu onun

olumlu davranış biçimlerini

içselleştirmesine yardımcı olur.”

diyor.

“CEZALAR, OLUMSUZ

DAVRANIŞLARI

ARTIRABİLİR”

Ceza konusuna da değinen

Klinik Psikolog Gizem Bodur,

cezalandırmanın “kısasa kısas”

ilkesi taşıdığını vurguluyor.

Çocuğu olumsuz davranışının

“Çocuğa yaptığı her

olumlu davranış için

maddi ödüller verilirse

bir müddet sonra çocuk

sadece o ödülü almak

için olumlu davranışı

gerçekleştirecektir. Bu

nedenle sıklıkla maddi

ödüllerin kullanılması,

çocuğun olumlu davranış

modelini içselleştirmesi-

ni engeller"

KÜSME DE BİR ÇEŞİT CEZALANDIRMA YÖNTEMİDİR

VE

SEVGİDEN MAHRUM BIRAKMAYI İÇERİR. SIK KULLANILMASI

ÇOCUK İÇİN DUYGUSAL

YÖNDEN ZEDELEYİCİDİR

MAYIS 2017 151