Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  150 / 248 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 150 / 248 Next Page
Page Background

yaşam

ÖDÜLLENDİRME NASIL

OLMALI?

Çocuklarda istenen davranışları

geliştirmenin ve istenmeyen

davranışları ortadan kaldırmanın

etkili yollarından biri olarak

ödüllendirmenin ön plana

çıktığını vurgulayan Klinik

Psikolog Gizem Bodur,

ödüllerin maddi değil manevi

olması gerektiğini belirtiyor:

“Gülümsemek, kucaklamak,

‘bravo’, ‘aferin’ gibi sözler söylemek

manevi ödüllerdir. Bunlar çocuğu

aynı davranışı tekrarlamak

konusunda isteklendirirken ilişkiyi

de güzelleştirir. Örneğin kendi

kendine dişini fırçalamayı öğrenen

bir çocuğa, her diş fırçalamasının

ardından sarılır, öper ve ona

A

nne-babalar çoğu zaman

kural, sınır, yasak, ödül ve

ceza gibi kavramlar içinde

kaybolup karmaşa yaşayabiliyor.

Tüm bu kavramların temelinde

ise çocukla sevgi ve güven ilişkisi

geliştirmek yatıyor. Çocuklar

uygun bir disiplin ortamında

“benlik” değerini, uyum sağlamayı,

kendisiyle barışık olmayı, özgüveni,

kendini geliştirmeyi öğreniyor ve bu

sayede yeterli psikolojik olgunluk

kazanabiliyor. Disiplin, çocuklar

için şimdi ve ileri dönemde

yaşamlarının düzenlenmesi

anlamına geliyor. Sevgi ve güven

ilişkisi kurarak aile içi düzen ve

dengenin oluşturulması, disiplinin

temel amacını oluşturuyor.

Belit ŞENOL

KURAL

SINIR

VE

DİĞERLERİ…

ÖDÜL

CEZA

Anne-babanın çocuğunu hayata hazırlarken ona

kazandırdığı disiplin, bireyin ilerde sağlıklı, mutlu ve başarılı

bir yaşam sürmesinin temelini oluşturuyor. Ebeveynlerin

bazı kurallar ve sınırlar belirlemesi, yaptıklarına veya

yapmadıklarına karşılık ödül ve cezalar vermesi, geleceğini

şekillendirmenin başlıca unsurlarını oluşturuyor.

Klinik Psikolog

Gizem Bodur

Yeşilay

150