yaşam
ÖDÜLLENDİRME NASIL
OLMALI?
Çocuklarda istenen davranışları
geliştirmenin ve istenmeyen
davranışları ortadan kaldırmanın
etkili yollarından biri olarak
ödüllendirmenin ön plana
çıktığını vurgulayan Klinik
Psikolog Gizem Bodur,
ödüllerin maddi değil manevi
olması gerektiğini belirtiyor:
“Gülümsemek, kucaklamak,
‘bravo’, ‘aferin’ gibi sözler söylemek
manevi ödüllerdir. Bunlar çocuğu
aynı davranışı tekrarlamak
konusunda isteklendirirken ilişkiyi
de güzelleştirir. Örneğin kendi
kendine dişini fırçalamayı öğrenen
bir çocuğa, her diş fırçalamasının
ardından sarılır, öper ve ona
A
nne-babalar çoğu zaman
kural, sınır, yasak, ödül ve
ceza gibi kavramlar içinde
kaybolup karmaşa yaşayabiliyor.
Tüm bu kavramların temelinde
ise çocukla sevgi ve güven ilişkisi
geliştirmek yatıyor. Çocuklar
uygun bir disiplin ortamında
“benlik” değerini, uyum sağlamayı,
kendisiyle barışık olmayı, özgüveni,
kendini geliştirmeyi öğreniyor ve bu
sayede yeterli psikolojik olgunluk
kazanabiliyor. Disiplin, çocuklar
için şimdi ve ileri dönemde
yaşamlarının düzenlenmesi
anlamına geliyor. Sevgi ve güven
ilişkisi kurarak aile içi düzen ve
dengenin oluşturulması, disiplinin
temel amacını oluşturuyor.
Belit ŞENOL
KURAL
SINIR
VE
DİĞERLERİ…
ÖDÜL
CEZA
Anne-babanın çocuğunu hayata hazırlarken ona
kazandırdığı disiplin, bireyin ilerde sağlıklı, mutlu ve başarılı
bir yaşam sürmesinin temelini oluşturuyor. Ebeveynlerin
bazı kurallar ve sınırlar belirlemesi, yaptıklarına veya
yapmadıklarına karşılık ödül ve cezalar vermesi, geleceğini
şekillendirmenin başlıca unsurlarını oluşturuyor.
Klinik Psikolog
Gizem Bodur
Yeşilay
150