Background Image
Previous Page  18 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 84 Next Page
Page Background

dosya

OYUN BAĞIMLILIĞINA

GÖTÜRÜYOR

E-sporun aslında gölgelenmiş ve

maskeli bir biçimde bazı gençleri

internet oyun bağımlılığına

götürdüğüne vurgu yapan Prof. Dr.

Tolga Arıcak, “Hepsini değil. Böyle

bir iddiada bulunursak yanlış olur.

Çünkü bağımlılık bir hastalık ve

biz 30 milyon genç içinden, e-spor

nedeniyle risk taşıyanların bağımlı

olma ihtimalini artırmış olacağız.

E-spor bağımlılık riskini artıracak.

‘Her e-spor oynayan kişi bağımlı

olacak.’ diye bir şey söz konusu değil.

Biz e-sporun herkeste bağımlılık

yapacağını iddia etmiyoruz. Her

alkol, sigara içen de bağımlı değil.

Ama, “Ben sigara içmeye başlasam

da bağımlı olmam.” diyemezsiniz.

Kimseye de şunu söylemezsiniz;

“Sigara iç, bağımlı olmazsın.” Aynı

şey e-spor için de geçerli. “E-spor

oyna, bağımlı olmazsın.” diyemeyiz.

Kişi nasıl sigarayı ağzına koyduğunda

bağımlı olma riski taşıyorsa, e-spor

oynamaya başladığında da bağımlı

olma riski taşıyor demektir.” diyor.

E-SPOR ŞİDDET İÇERİYOR

E-sporun dijital oyunlardan çok

büyük bir farkı olmadığını dile getiren

Prof. Dr. Arıcak, dijital oyunların

aslında e-sporda kullanılan oyunlar

olduğunu söylüyor. Prof. Dr. Arıcak

diyor: “Profesyonel ligde ise 17

yaşından itibaren oynanabiliyor.

Hatta yurt dışında 15 yaşındaki bir

genç de lisanslı e-sporcu olabiliyor.

Youtube’da e-spor karşılaşmaları

canlı olarak, büyük bir ilgiyle

izleniyor. Fenerbahçe-Beşiktaş’ın

oynadığı e-spor oyununu aynı

anda 60 bin kişi seyredebiliyor.

Ama yurt dışında ya da büyük

liglerde oynanan oyunları aynı

anda 1 milyon kişi izliyor. Ve dünya

şampiyonasında ödül 20 milyon

doları buluyor.”

PAZAR, 1 MİLYAR DOLARIN

ÜZERİNDE

Bilgisayar oyunu oynama

bağımlılığının, kumar bağımlılığına

giden yolda kolaylaştırıcı bir etkiye

sahip olduğunu söyleyen Prof. Dr.

Tolga Arıcak, “Normal bilgisayar

oyunlarında parayla malzeme

alınabiliyor. Çocuk bilgisayar

oyunlarına para yatırmaya

başladıkça online şans getiren

oyunlara da para yatırma risk ve

olasılığı artıyor.” diyor. E-sporun

ülke ekonomisine katkı da

sağladığını dile getiren Arıcak şöyle

devam ediyor: “Gençlerin oynadığı

bilgisayar oyunlarının Türkiye’deki

yıllık pazarı 500 milyon dolar.

şöyle devam ediyor: “Mesela LoL,

CS:Go, Zula… Bunlar aslında

çocukların evde oynadığı bilgisayar

oyunları. Bu oyunların ligi oluşmuş

durumda. Büyük kısmı da şiddet

içeriyor. İşin hareketsiz kalma gibi

fiziksel yönü bir tarafa, diğer riski

de şu; çocuğunuz günde minimum

8-9 saat şiddet içerikli bir oyun

oynuyor. Sürekli öldürüyor,

parçalıyor ve bu bir video

oyunu! Bir bilgisayar oyununun

e-spor oyunu olabilmesi için

en önemli koşul şu; adil olmalı,

yani herkes aynı koşullar altında

yarışabilmeli. Bazen parayla bir şey

satın alarak oyunda avantajlı bir

duruma geçebiliyorsunuz. E-spor

oyunlarında bu yok. Yani siz kendi

paranızla değil sadece becerinizle,

hızınızla, stratejinizle avantajlı

duruma geçebiliyorsunuz. Oyunda

herkes eşit yarışıyor.”

1 MİLYON KİŞİ AYNI ANDA

İZLİYOR

E-spora en çok genç kesimin ilgi

gösterdiğini vurgulayan Prof. Dr.

Arıcak, oyun oynamaya başlama

yaşının ise 9-10 olduğunu söylüyor.

E-sporcu olmak için 13-30 yaş

arasında olunması gerektiğini

kaydeden Prof. Dr. Arıcak şöyle

+IRpPIVMR S]REHØĴØ FMPKMWE]EV S]YRPEVØRØR

8‚VOM]I¸HIOM ]ØPPØO TE^EVØ

QMP]SR HSPEV

) WTSV MĽMR MpMRI KMVHMĴMRHI H‚R]E KIRIPMRHI

QMP]EV HSPEVØR ‚WX‚RHI FMV TE^EV W}^ OSRYWY

E-SPORUNARTILARI



Ülke ekonomisine katkı

sağlıyor.



Ülke tanıtımına katkı sağlıyor.



Kişilere para kazandırıyor.

E-SPORUNEKSİLERİ



Teknoloji, oyun ve kumar

bağımlılığını tetikliyor.



Kişilerin akademik başarısını

düşürüyor.



Göz hastalıklarına, duruş

bozukluklarına neden oluyor.



Hareketsiz yaşama

yönlendiriyor.



Gençleri şiddete yönlendiriyor.



Zihinsel gelişimi olumsuz

etkiliyor, duygudurum

bozukluklarına neden oluyor.

Yeşilay

18

i%ĉ+ĉ5"- 0:6/u /"4*- i& 4103u 0-%6