Background Image
Previous Page  13 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 84 Next Page
Page Background

çıkmasına sebep olacaktır. Bu

nedenle dijital oyunların e-spor

olarak anılmasına itirazımız var.

Bu durumda, “E-spor dediğimiz

şey dijital oyunlardır ve dijital

oyunların ortaya çıkarabileceği

bütün riskleri içerir.” diyebilir

miyiz?

Diyebiliriz ancak eksik olur. Çünkü

e-spor olarak adlandırılan yapı

ve organizasyonlarda bireysel

kullanımın yanı sıra seyir ve bahis

yani kumar odaklı bir ekonomi ve

endüstri var. Dolayısıyla e-sporda

çocuklarımız ve gençlerimiz sadece

dijital oyunları oynamıyorlar

aynı zamanda çok uzun saatlerini

seyretme ile geçiriyor ve oyunlar

üzerinden bahislere girerek erken

yaşlarda kumara bulaşıyorlar. Yani

iş sadece oyun oynama ile kalmıyor

çok yönlü ve ciddi zararların ortaya

çıkması sözkonusu oluyor.

O halde dijital oyunlara tamamen

karşı mı duruyorsunuz?

Bir şeye tamamen karşı olmaktan

ziyade burada temel bir

duruşumuzun olması gerekiyor.

Eğer biz dijital oyunlara spor

gözüyle bakarsak o zaman sporun

istifade ettiği tüm alanlardan ve

mecralardan onların da istifade

etmesi gerekir. Oysa dijital

oyunları oyun kategorisinde ele

alırsanız ya da zihinsel gelişim

açısından ele alırsanız -ki bu da

tartışmalıdır- o zaman farklı bir

kategori olur. Bizim ayırt etmemiz

gereken nokta şu; insanların

eğlence amaçlı hayatlarının

merkezine koymadıkları, yaşam

kalitelerini bozmayan, günlük

hayat aktivitelerini engellemeyen

internet oyunu oynamasına

itirazımız yok. Bu noktada dijital

oyunlar neden tehlikeli? Neden

bir briç ya da satranç gibi değil?

Burada risk doğduğu için itirazımız

var. Bütün dijital oyunların bir

süresi yok. Bitmiyor. Hayatınızı

ona göre şekillendirmek zorunda

kalıyorsunuz. İşin içerisinde

ekonomik güç ve para kazanma

da girince hayatınızın merkezine

koyuyorsunuz. Bu işi profesyonel

yapanlar olabilir fakat sorun

çocuklara ve gençlere verdiğiniz

mesajda. Gençler ve çocuklar

koşarak, terleyerek, efor sarf ederek

spor yapacaklarına sürekli masada

oturarak sadece parmaklarını

kullanarak dijital oyun oynamayı

tercih ederlerse bir nesli kaybederiz.

Hareketsiz, beden sağlığı yerinde

olmayan, zihinsel süreçleri de asla

sağlıklı gelişmeyen, sadece bir yere

odaklanmış bir nesil gelişir. Burada

büyük bir tehlike var.

E-spora çocuklar neden ilgi

duyuyor?

Çocukların ve gençlerin bilgisayar

oyunlarından hoşlanması kadar

doğal bir süreç yok. Gerçek

hayattaki oyunların içerisinde

olabilecek zorlanma ve riskler dijital

oyunlarda yok, ulaşılabilirliği fazla

ve kolay, çocuk ve gençler arasında

popüler, oyun endüstrisinin

oluşturmaya ve oyunları/

oyuncuları cazip kılmaya çalıştığı

bir pazarlama sistemi mevcut, buna

bağlı yine endüstrinin oluşturmaya

çalıştığı cazip görünen bir kültür

var, gerçek olması zor da olsa

çocuk ve gençlerin bunu çok net

kestiremeyecekleri vaatleri var

vs. Öte yandan da gerçek hayatta

oyun oynama imkanları ve

mekanları her geçen gün daralan,

dersler ve ödevler arasında sıkışıp

kalan, akranlarıyla okul dışında

sosyalleşme imkanlarını günden

güne kaybeden çocuklarımız ve

gençlerimiz doğaldır ki dijital

oyunlara ilgi gösterirler.

E-spor çocukların psikolojisini ve

gelişimini nasıl etkiliyor?

Öncelikli olarak bizi bekleyen

tehlike bütün dijital oyunlarda,

buna e-spor da deseler, oyun

bağımlılığı riski var. Dünya Sağlık

Örgütü oyun bağımlılığını hastalık

olarak tanımladı. Oyun oynamada

kendini kontrol gücünün ciddi

anlamda azalması/zarar görmesi,

oyun oynamanın diğer ilgilerin

ve günlük faaliyetlerin önüne

geçmesi, oyun oynamaya yönelik

diğer faaliyetlere kıyasla artan

bir öncelik verilmesi ve olumsuz

+IRpPIV ZI pSGYOPEV OSĽEVEO XIVPI]IVIO IJSV

WEVJ IHIVIO WTSV ]ETEGEOPEVØRE W‚VIOPM QEWEHE

SXYVEVEO WEHIGI TEVQEOPEVØRØ OYPPEREVEO HMNMXEP

S]YR S]REQE]Ø XIVGML IHIVPIVWI FMV RIWPM OE]FIHIVM^

,EVIOIXWM^ FIHIR WEĴPØĴØ ]IVMRHI SPQE]ER ^MLMRWIP W‚VIpPIVM HI

EWPE WEĴPØOPØ KIPMĽQI]IR WEHIGI FMV ]IVI SHEOPERQØĽ FMV RIWMP KIPMĽMV

&YVEHE F‚]‚O FMV XILPMOI ZEV

“Dijital oyunlara spor

BE‘O‘O WFSJMNFTJOJO

UFNFM CJS ZBOM‘Ć

PMEVĈVOV EàĆàOàZPSV[

:FĆJMBZ PMBSBL UFNFM

EVSVĆVNV[ CV w

ARALIK 2019 13