yapılan araştırmalarla TBM saha
eğitimlerinin amacına ulaşıp
ulaşmadığının sorgulandığını
kaydeden Çetin şöyle devam
ediyor: “Sonuç olarak tüm kademe
ve modüllerde, TBM’nin bilişsel
olarak eğitim almayan öğrencilere
göre anlamlı düzeyde bir farklılık
yarattığı görülüyor.”
OBMTAMAMLAYICI UNSUR
“TBM sahaya çıktığı ilk günden
itibaren sahadan olumlu dönüşler
almaya başladı. Öte yandan
eğitimler önlemek için verilirken,
bir yandan da sahada bu eğitimi
verenlerden; sigara, alkol ve
madde kullanımına başlamış hatta
bağımlı olmuş öğrenciler olduğu
ve bu programın onlar için yeterli
olmadığıyla ilgili bilgiler gelmeye
başladı.” diyen Hakan Çetin sözlerini
şöyle sürdürüyor: “Ayrıca 2016’da
tümTürkiye’de TBM’nin etkisini
ölçmek için gerçekleştirdiğimiz
TBMEtkililik Analizi çalışmasında,
deneyen, kullanıma başlayan
çocuklara yönelik özel bir programın
hazırlanması gerektiğine dair sonuç
ortaya kondu. Böylece programın en
önemli ihtiyaç analizi sahadan gelmiş
oldu. Ayrıca yapılan çalışmalar
gösteriyordu ki; bağımlı çocuğun
okul sisteminden uzaklaştırılması
onun bağımlılık konusunda
dezavantajlı duruma düşmesine
neden oluyor. Bunun için de TBM
programının tamamlayıcısı olarak
OBMgeliştirildi.”
TÜRKİYE’NİN İLKVE TEK
PROGRAMI
OBM’nin, 13-18 yaş grubundaki
öğrencilere uygulanan okul temelli
kısa müdahale programı olduğunu
dile getiren Hakan Çetin şunları
söylüyor: “Sigara, alkol veya
maddeyi denemiş ya da kullanmaya
başlamış ancak henüz bağımlı
olmamış ergenleri engellemek
amacıyla OBM’yi geliştirdik. OBM
ikincil önleme yaklaşımı olarak
2016’da Yeşilay Bilim Kurulu
öncülüğünde Prof. Dr. Kültegin
Ögel tarafından geliştirilmeye
başlandı. İkincil önleme; risk
ortaya çıkmış, birtakım emareler
görülmeye başlanmış ise, var
olan riski ortadan kaldırmak ve
ilerlemesini önlemek için yapılan
çalışma. 2018’de pilot uygulama
gerçekleştirildi ve olumlu sonuçlar
alınınca bir takım revizeler
yapılarak 2019’da ulusal düzeyde
sahaya çıktı. Okullarda çalışan
rehber öğretmenler aracılığıyla
öğrencilere ulaşan program, MEB
ile gerçekleştirilen protokolle
yaygınlaşmaya başladı. Okulda
bağımlığa müdahale eden
Türkiye’nin ilk ve tek programı
olma özelliği bulunan OBM,
dünyada farklı uygulamalar olsa da
bu anlamda eşdeğeri olmayan bir
program.”
Okulda bağımlığa müdahale eden Türkiye’nin
ilk ve tek programı olma özelliği bulunan
OBM, dünyada farklı uygulamalar olsa da bu
anlamda eşdeğeri olmayan bir program.
OCAK 2020 25