Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  25 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 25 / 84 Next Page
Page Background

yapılan araştırmalarla TBM saha

eğitimlerinin amacına ulaşıp

ulaşmadığının sorgulandığını

kaydeden Çetin şöyle devam

ediyor: “Sonuç olarak tüm kademe

ve modüllerde, TBM’nin bilişsel

olarak eğitim almayan öğrencilere

göre anlamlı düzeyde bir farklılık

yarattığı görülüyor.”

OBMTAMAMLAYICI UNSUR

“TBM sahaya çıktığı ilk günden

itibaren sahadan olumlu dönüşler

almaya başladı. Öte yandan

eğitimler önlemek için verilirken,

bir yandan da sahada bu eğitimi

verenlerden; sigara, alkol ve

madde kullanımına başlamış hatta

bağımlı olmuş öğrenciler olduğu

ve bu programın onlar için yeterli

olmadığıyla ilgili bilgiler gelmeye

başladı.” diyen Hakan Çetin sözlerini

şöyle sürdürüyor: “Ayrıca 2016’da

tümTürkiye’de TBM’nin etkisini

ölçmek için gerçekleştirdiğimiz

TBMEtkililik Analizi çalışmasında,

deneyen, kullanıma başlayan

çocuklara yönelik özel bir programın

hazırlanması gerektiğine dair sonuç

ortaya kondu. Böylece programın en

önemli ihtiyaç analizi sahadan gelmiş

oldu. Ayrıca yapılan çalışmalar

gösteriyordu ki; bağımlı çocuğun

okul sisteminden uzaklaştırılması

onun bağımlılık konusunda

dezavantajlı duruma düşmesine

neden oluyor. Bunun için de TBM

programının tamamlayıcısı olarak

OBMgeliştirildi.”

TÜRKİYE’NİN İLKVE TEK

PROGRAMI

OBM’nin, 13-18 yaş grubundaki

öğrencilere uygulanan okul temelli

kısa müdahale programı olduğunu

dile getiren Hakan Çetin şunları

söylüyor: “Sigara, alkol veya

maddeyi denemiş ya da kullanmaya

başlamış ancak henüz bağımlı

olmamış ergenleri engellemek

amacıyla OBM’yi geliştirdik. OBM

ikincil önleme yaklaşımı olarak

2016’da Yeşilay Bilim Kurulu

öncülüğünde Prof. Dr. Kültegin

Ögel tarafından geliştirilmeye

başlandı. İkincil önleme; risk

ortaya çıkmış, birtakım emareler

görülmeye başlanmış ise, var

olan riski ortadan kaldırmak ve

ilerlemesini önlemek için yapılan

çalışma. 2018’de pilot uygulama

gerçekleştirildi ve olumlu sonuçlar

alınınca bir takım revizeler

yapılarak 2019’da ulusal düzeyde

sahaya çıktı. Okullarda çalışan

rehber öğretmenler aracılığıyla

öğrencilere ulaşan program, MEB

ile gerçekleştirilen protokolle

yaygınlaşmaya başladı. Okulda

bağımlığa müdahale eden

Türkiye’nin ilk ve tek programı

olma özelliği bulunan OBM,

dünyada farklı uygulamalar olsa da

bu anlamda eşdeğeri olmayan bir

program.”

Okulda bağımlığa müdahale eden Türkiye’nin

ilk ve tek programı olma özelliği bulunan

OBM, dünyada farklı uygulamalar olsa da bu

anlamda eşdeğeri olmayan bir program.

OCAK 2020 25