Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  11 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 84 Next Page
Page Background

birbölümüMilliSavunma’yagitti

çünküaynızamanda tugayında

fotoğrafçısıoldum.

Peki,aslındabirnevihayat

arkadaşınızıbulmakgibideğil

midirseverekyaptığınızmesleği

bulmak.Fotoğrafsanatınabir

ömürvermişbirsanatçıolarakhiç

pişmanlıklarınızoldumu?

Hemdenasıl!Ozamanlarmümkün

değildiancakeğerhayatımı tekrar

baştanyaşamakmümkünolsaydı

herşeyibırakıpAraGülergibi

Türkiye’desadecekariyeryapan

büyük fotoğrafçılargibikendimi

sadece fotoğrafaverirdim.Ozaman

dahaüstseviyelerdeolabilirdim!

EvetTürkiye’de tanınıyorum

amayurtdışındayeterince

tanınmıyorumyanibenöyle

düşünüyorum.Belkioboşluğu

doldurabilirdim;bubir!İkinci

pişmanlığımda1950’liyıllarda

makinemiyenialdığımyıllardaki

heyecanlaniyebenbukadaraz

fotoğrafçekmişim,diyekendimi

suçluyorum.

Fotoğrafçılığaaraverdiğinizbir

dönemolmuş.Eminimbirkişi

sebebinimeraketmiştir.Odönem

farklıbirmeslekleyadasanatlamı

uğraşmak istediniz?

Aslında fotoğrafçekmeyeyine

devamediyordumodönem

ama fotoğrafçıolarakdeğil.Aile,

arkadaşlararasındaçekimler

yapıyordum.Katıldığımpikniklerde,

gezilerde-hatırlıyorumAnadolu,

Bodrum,Safranbolugibibirçokyere

gidiyorduk- fotoğrafmakinemihep

yanımaalırdım.Profesyonelolarak

fotoğrafa20yılaraverdim.Her

şeydenöncebenbir işadamıydım.

1960’dan1980’ekadardiğer

işimolan tekstilcilikleuğraştım.

fotoğrafa ilgim ilkolarakağabeyim

sayesindeoldu.Osadece fotoğrafa

değil;resme,yabancıdillere,

sanata, tariheherşeyemeraklıydı.

Dolayısıylada fotoğrafıbanao

aşıladı.Onu taklitedeedeben

de fotoğrafçekmeyebaşladım

ve1952yılındanbahsediyorum.

55’deKoreserüvenimoldu

çünküaskerliğimioradayaptım.

Mutlakaduymuşsunuzdur çünkü

önemlibir iştibenimhayatımda.

TercümanYedekSubayolarak

görevaldımamamakinemi

deyanımaaldım.Leicamarka

makinemvardı.Birsenekaldımve

Kore fotoğraflarındançokgüzelbir

koleksiyonoluşturdum.Bunların

İ

zzetBey,buaralartatlıbir

telaşınız;kitaphazırlıklarınız

olduğunubiliyoruz,

bahsetmek istermisiniz?

Evet iki farklıkitaphazırlığımız

var. Benöncesindekitapların

önemihakkındabirşeylersöylemek

isterim.Herhangibirsanatçısadece

fotoğrafçıdeğilsergiaçabilir,

gösteriyapabilir,dersverebilirve

bildiklerinigençlereaktarabilir

amabunlarhepgeçicişeylerdir.

Kalıcıolan kitaplardırvebunu

altınıçizeçizesöylemek istiyorum.

Bugünekadarşuanhazırlıklarını

sürdürdüğümüzkitaplarlabirlikte

16kitabımyayımlanmışolacak.

Elbetteyurtdışıseyahatleri

çokolanbiriolarakyurtdışı

fotoğraflarımçoğunluktave iyi

olduğunudüşündüğümbirçok

fotoğrafımdayurtdışından…

Hattabazennekadargüzelülkemiz

vardediğimveveTürkiye’yi ihmal

ettiğimidüşündüğümzamanlar

daoluyordu.Bunedenlesadece

Türkiye’deçekilmiş fotoğraflardan

oluşanyenibirkitapyapmayakarar

verdik.Herbir fotoğraf titizlikle

seçildi.DoğalolarakTürkiyekitabı

diyebirçalışmayagiriştiğiniz

zamanelbetteİstanbul’dayaşadığım

içinvehernekadarİstanbul

avantajlıgörünsedeçalışırken

Türkiye’ninhemenhemenher

yerinden fotoğrafolmasınadikkat

ettik.Çalışmanınhemmimariyi,

hem insanlarını,hemdedoğasını

kapsamasını istedikve200

fotograflıközelbirkitaphazırladık.

İkincikitabınızınkonseptinedir?

Aslındabukitapaniden istendi.Az

öncesizinde tanışmışolduğunuz

TürkiyeFotoğraf Vakfı’nınbaşında

ve fotoğrafdünyasındaönemlibir

isim,kişilikolanMuratGürbuyıl

üçkitapyapmayakararverdi.Bu

kitapların ilkidebenimleyapılacak.

KonuyudaGürkendisikeşfetti.

Konumuz“GüneşDoğudan

Doğar”.Türkiye’nindoğusunda

kalanAsyaülkeleri ile ilgilibir

kitapçalışmasıolacak.Kapağına

Timur’unheykeliningündoğarken

çekilmişbir fotoğrafınıekledik.

Suriye,Ürdün,İsrail,Dubai,

Pakistanve Japonya’yakadar

uzanan30civarındaülkeyeralacak

ve100 fotoğraflıkbirkitapolacak.

Bukitabınözelliğibirhaftada

tamamlanmışolması.Diğeri için

6aydırçalışmaktayızamaoda15

günekadarbasılacak.İkikitapda

aynızamanlamadaçıkmışolacak.

Sizielbetteçok iyitanıyoruzama

sizinle ilkkezbuluşacakkişiler

içinfotoğrafaolan ilginizi ilkne

zamankeşfettiniz?

Ben1936doğumluyumve

çok iyihatırlarımherşeyi.

83’egirdimamaolağanüstü

birşeyçocukluğumdakiher

şeyihatırlıyorum.Okuldaki,

askerliktekiarkadaşlarımın

isimlerinisayabilirimhatta telefon

numaralarınıbilehatırlıyorumhani

o1940’larınnumaraları.Hafızaya

yerleşiyorveöylekalıyor. Benim

İzzetKeribar,kısabirsüreönceCumhurbaşkanlığıKültürveSanatBüyüködülüne layık

görüldü.50’liyılllardaadımattığıprofesyonel fotoğrafçılığına20yılaravermesibileonu

kalplerden indirmediaksinemütevazıkişiliği,çalışkanlığıveelbette fotoğrafsanatına

duyduğuaşksayesindedahadacanlıveheyecanlıbirşekildekolaycasahalaradönebildive

halabirçokgence taşçıkartacakazimledeçalışmayadevamediyor!

SebahatBAĞBARS

CumhurbaşkanlığıKültürveSanatBüyük

Ödülüödül töreninebirkaçhaftakalahepimizin

yakından tanıdığı,bildiğiamahiç tanışmadığım

İskenderPala’dandavet telefonualdım.Size

birmüjdemizvar,Cumhurbaşkanımız’ın seçimi ile sizi fotoğraf

dalındayılınbüyükkültürve sanatödülüne layıkgördük,dedi.

ÇOK ZENGİNBİRÜLKE!

TÜRKİYE FOTOĞRAF BAKIMINDAN

“Eğer hayatımı tekrar

baştan yaşamakmümkün

olsaydı her şeyi bırakıp

Ara Güler gibi Türkiye’de

sadece kariyer yapan

büyük fotoğrafçılar gibi

kendimi sadece fotoğrafa

verirdim.”

yaşam

ŞUBAT2019 43

Yeşilay

42

dosya

Çocuklarınızıarkadaşlarıyla,kardeşleriyleyada

sizinleyüzyüzevakitgeçirmeyevebirlikteoyun

oynamaya teşviketmelisiniz.

Bağımlısözkonusu

teknolojikürünle

planladığındandahaçok

vakitharcar.Buyüzden

işlerindeve ilişkilerinde

sorunlaryaşar.

Kişi,bağımlısıolduğu

nesne ilenekadarzaman

geçirdiğikonusunda

çevresineyalansöyler.

Teknolojibağımlısı

olankişininyakınları

bağımlıyayardım

etmek istediklerinde

çatışmalaryaşanır.

Teknolojibağımlısı

olankişinindüşünce

süreçlerindebozulma,

sosyalgelişiminde

gerilik,özgüven

düşüklüğü,yüksek

sosyalkaygıdüzeyive

saldırganlıkeğilimiartar.

Bağımlınınsorunu

saklamayıpyardım

istemesi,hemdesteğinhem

de tedavisürecinindevam

etmesiadınaönemlidir.

Bağımlılıktankorunmak için

bilgisayarbaşındageçirdiğin

zamanıazalt,yenisosyal

becerileredin.

Teknolojininkullanıldığı

mekanlarındeğiştirilmesive

zamanların tamzıtsaatlere

kaydırılmasıbağımlılığakarşı

ilkadımolabilir.

Birden fazlaolancihazları

azaltıp tekbircihazıailecek

paylaşarakkullanmak

çözümeyardımcıolacaktır.

Aşırı teknolojikullanımı

dilbecerilerinde

gerilemeyesebepolur.

İnsanbağımlılık

noktasınabiranda

gelmez,adımadım ilerler.

Basitbiroyunhamurununzihinselgelişime

yaptığıkatkıbilgisayardakizekaoyunlarından

daha fazlaolabilmektedir.

Çocukların9yaşınakadarkendilerine

ait tabletdahil telefonvb.mobil

cihazlarınınolmamasıgerekmektedir.

Annebabalar13yaşından

öncesosyalağlarüzerinden

çocuğunbirhesapedinimi

asla tavsiyeedilmemektedir.

Düzenlisporyapmak,

bağımlılığın tedavisürecini

kolaylaştırır.

Çocuklarannebabalarınınuygun

görmediğibirşeyiağlayarakelde

edebildiklerinigördüğündeağlama

davranışıpekişirveher istediğini

eldeedebilmek içinkullandıklarıbir

silahhalinegelebilir.

TEKNOLOJİBAĞIMLILIĞI

HAKKINDABUNLARI

BİLİYORMUSUNUZ?

AĞUSTOS2019

21

Yeşilay

20

İNTERNETÇOCUKOYUNCAĞIDEĞİL

kültür

Yeşilay

58

MAYIS2019

59

M

armaraÜniversitesi

İletişimFakültesi’nden

sevgilihocamKayıhan

Güven,bizöğrencilerine

haberciliği,haber fotoğrafçılığını,

röportajgeleneğini anlatırken

İstanbul’u aslapasgeçmezdi.

Bu şehri, tarihiyle,kültürüyle,

coğrafyasıyla, edebiyatıyla

olduğukadargünlükhayatta

hepbir alışkanlıkla içinden

geçipgittiğimiz sokaklarıve

çoğu zamannekadargüzel

olduklarını fark edemediğimiz

ağaçları,kuşları, çiçekleriyle

de tanımamız içinbulduğuher

fırsatıdeğerlendirirdi.Takvimler

Mart’ıgösterdimiAdalar’da sarı

bir senfoni sunanmimozalardan,

NisanortasındanMayıs’ın ilk

günlerinedeközellikleBoğaz

semtlerinipembelimorlu

birbahar sevincineboyayan

erguvanlardanheponun

sayesindehaberdarolmuştuk.

Bundan20yılkadarönce sosyal

medyayoktu;bahsigeçen

bugüzelliklerde sokaklarda

karşımıza çıkmadanönce telefon

ekranımızadüşmüyordu tabii.

Haliyle işbaşadüşüyordu.

Hocamızınpeşine takılıp

mimozalar içinüşenmedenAda

vapuruna atlıyor, erguvanlar

içinseBoğaz sırtlarınımesken

GülerEMEKTAR

emeğibüyüktür.Buyüzden

İstanbulve erguvan temalıbir

yazının ilk satırlarındahocamızın

ismini anmak,benim içinbir

borçtur.

Aradangeçen20yılda İstanbul

çokdeğişti elbette; Amamevsimi

gelincepatlayanmimozaların,

tutuyorduk.Sokak sokak

gezerek; ağaçlarını, çiçeklerini

selamlayarak;kuşlarıyla,

kedileriyle,köpekleriyle

konuşarak; şairlerinden,

yazarlarından, fotoğrafçılarından

ilham alarak İstanbul’u tanıma

şansımızolduysa,üzerimizde

İSTANBUL’DA

ERGUVANMEVSİMİ

kayıtdüşüyorbirbakıma:

“Kayserialı (Kayserili)Eusebios

şehrinkurucusu sayılan

BüyükKonstantin'incenaze

törenini şu satırlarlabetimliyor:

(Konstantin’in)Morkumaşlara

sarılıaltın tabut içindekibedeni

kendiadıylaanılankente

getirilmişti.Burada, sarayınanı

salonundaölühükümdar sonkez

halkınınönüneçıkıyordu.Sırasıyla

bütünmaiyetindekiler,generaller,

senatörlerve imparatorluğun

dahaaltkademelerindeolanlar,

başlarında tacı ilemorlar içinde

yatanhareketsiz insanınönünde

eğilerek saygılarını sundular."

PekiyaOsmanlıderseniz?..

Erguvan,Osmanlı’dadadeğerini

korumuş.Tesadüfodurki,

İstanbul’un fethiniMayısayında

gerçekleştirenOsmanlı,15.

yüzyıldabaşlatılanerguvan

şenliklerini19.yüzyılakadar

sürdürmüş.Boğaziçi'ndeağaçların

çoğaltılması için fermanlarbile

yazılmış.Bursa içindeayrıbir

önem taşımışErguvan.Yıldırım

Beyazıt’ındamadı,Anadolu

erenlerindenEmirSultan,heryıl

müritleriyleBursa’da,erguvanların

açtığıdönemdebuluşur,bu

vesileyleerguvan şenlikleri

yapılırmış.GünümüzdeBursa’da

yenidencanlandırılmayaçalışılıyor

bugelenek, şehrinheryanına

erguvanağaçlarıdikilmeyedevam

ediyor.

Cumhuriyetdönemine

baktığımızdaOrd.Prof.Süheyl

Ünver’in tablolarındaerguvana

rastlarız.Ünver,buçiçektenöyle

yoğunbir şekilde ilhamalırki,

"Neden İstanbul'damayıslara

erguvanayıdemezler;hemneden

Boğaziçi'ni 'ErguvanBoğazı'diye

anmazlar,”diye sorar.

Edebiyattadaerguvanın izini

sürmekmümkün.Nefi’den

YahyaKemal’e,AhmetHamdi

Tanpınar’danOrhanVeli’ye,

HilmiYavuz’a… “BeşŞehir”

Edebiyatta da erguvanın

izini sürmekmümkün.

Nefi’den Yahya Kemal’e,

Ahmet Hamdi

Tanpınar’dan Orhan

Veli’ye, Hilmi Yavuz’a…

Tanpınar, “Beş Şehir”

adlı kitabında, “Gülden

sonra bayramı yapılacak

çiçek varsa o da

erguvandır,” der.

İstanbul’unmiskokulu leylakları,sümbülleri,morsalkımları,akasyaları, ıhlamurlarıvar.Açınca

hepimizinyüzünemutlugülücüklerkonduranmimozalarıve laleleridevar.Bunlarınhepsişehrin

sadecegörüntüsünüdeğil ruhunudazenginleştirengüzelliklerikuşkusuz.Fakaterguvanınyeri

onlarınkindenbirazayrı;çünküasılonlar işekarışıncaşehrin rengideğişiyor. İstanbul’daerguvanın

izinisürdük,yolunuzsıksıkerguvanağaçlarıylabuluşsundiyekonumbildirmeyide ihmaletmedik.

pembeye,moraduran

erguvanların içimedüşürdüğü

heyecanhâlâbaki.Şimdilerde

onları şehrinkalabalığı içinde

arayıpbulmakbirazdaha zor

olsada çaresizgidipyerlerinde

görecek, çiçeklerineyüzümüzü

sürecek,kokularını ciğerlerimize

dolduracağızkibaharbize

küsmesin.Hem erguvanlarını

selamlamadangeçipgittiğimiz

İstanbul’undaboynubirazbükük

kalır.

ERGUVANLARİSTANBUL’A

EMANET…

Erguvan’ın İstanbulaşkı,bize

Bizans’tanemanetdiyebiliriz.

StefanZweig’ın“İnsanlığın

YıldızınınParladığıAnlar”kitabını

okuyanlarhatırlayacaklardır.Fatih’i

ve İstanbul’un fethinianlattığı

bölümdeBizans’ın son imparatoru

Konstantin,altınkartallarla

işlenmişbirçifterguvan renkli

ayakkabıylayerdeöyleceyatar

bir şekildegözlerimizinönünde

canlanır.Buradakarşımızamor

renginçıkması,bir tesadüfdeğildir.

Bizans’ınuğurlu rengidirmor,

imparatorluğungücünün simgesidir.

ÇünkükaynaklaragöreBizans,

erguvanağaçlarınınçiçeklendiği

Mayısayındakurulmuştur.

Bu rengieldeetmekoldukçazahmet

gerektirdiğinden (binlercedeniz

kabuğununöğütülmesindenancak

birkaçgrameldeedilebiliyormuş)

sadece imparatorailesineözel

bir renkolmuşerguvanmoru.

İmparatorluğunçocukları

mor renkliodalardadünyaya

geliyor,ardındanda“erguvan

içindedoğmuş”anlamındaki

“Porphyrogenitos”unvanını

alıyorlarmış.HattaBizansasilleri

dahada ilerigidip,damarlarında

dolaşankanındaasilerg

uvan

renkliolduğuna inanıy

orlarmış

(AktaranCyrilMango,Bizans:Yeni

Roma İmparatorluğu,YapıKredi

Yayınları).

Mimarve tarihçiDoğan

Kuban’ın,“İstanbulBirKent

Tarihi”kitabındaki şu satırlarda

Bizans’ınerguvanmoru sevgisini

Erguvan,Bizans’aasil rengini veren

simgeselbiröneme sahiptir.Erguvanmoru,

imparatorluğungücünün simgesidir.Çünkü

kaynaklaragöreBizans, erguvanağaçlarının

çiçeklendiğiMayısayındakurulmuştur.

Erguvan,Osmanlı’dadadeğerinikorumuş.

Tesadüfodurki, İstanbul’un fethiniMayıs

ayındagerçekleştirenOsmanlı,15. yüzyılda

başlatılan erguvan şenliklerini19. yüzyıla

kadar sürdürmüş.Boğaziçi'ndeağaçların

çoğaltılması için fermanlarbile yazılmış.

kültür

Yeşilay

66

MAYIS2019 67

İ

znikbireşya ile tanımlanacak

olsabir fıçı,ağaçla

tanımlanacakolsazeytin

ağacıvebir fotoğrafolsagün

batımı fotoğrafıolurdu.Fıçı

olarak tanımlamanedenim

Türkiye’nin son “el işi fıçı”

ustalarından İsmailAlkış’abir

ithafaynızamanda.Bursa’nın

İznik İlçesi’ndeyaşayan İsmail

Alkış’ın fıçıları,arıkovanları,

piknikmasası, sandalküreği

veyayıklar iledoluatölyesi

adetabirahşap saray.Sirke,

turşu,zeytinyağıvezeytingibi

ürünlerin saklanabildiğiahşap

fıçılar insanlık tarihindenberi

vazgeçilmeyenkaplardan.

İçindebarındırdığıyiyeceği

lezzetaçısındangüzelmuhafaza

edenahşap fıçılar,ayrıca sağlık

açısındandadeğerliveuzun

ömürlüolduğu içingünümüzde

İznik,herhaliyle tadınadoyulmazbirgezi rotasıvadediyor. İznik

Gölü’ndegünbatımımanzarasını izlemeye,birbirindengüzelçinilere

bak aya,yapraklarınınkokusuylasizibüyüleyenzeytinleri tatmaya

doyamazsınız.HeryılEkinoksFestivali’yleyenidendikkatçeken İznik’i

dahayakından tanımayanedersiniz?

ZeynepTEMEL

İZNİK’TE GÜN BATIMI

BİRBAŞKAGÜZEL

Günümüzdeki İznik Çini

Sanatı'nın

başladığı  Anadolu

Selçukluları

dönemindeki ilk en

önemli teknik gelişme,

sırlı tuğla tekniği ve düz

renkli çinilerdir. Bu

dönemin renkleri firuze,

kobaltmavi, patlıcan

moru ve siyahtır.

deçokdeğergörüyor.Plastik

kapta saklananyiyeceklerinömrü

en fazlaaltıayolurken, fıçılarda

saklananürünlerenazonyıl

bozulmadankalabiliyor.Öyleki

fıçıların sağlıklıoluşundankendi

nasibinidealanAlkış;evinde

kullandığı suyuda fıçıdanharcıyor.

Bursa’nın ilçesiolan İznik,

İznikGölü'nündoğukıyısında,

Bursa'nınkuzeydoğusunda

yeralır. İznik,Makedonya

KralıBüyük İskender'in

kumandanlarındanAntigonius

Monophthalmos tarafındanM.Ö.

316'dakurulmuştur.Makedonya

imparatoruBüyük İskender'in

mirasçıları,M.Ö.301'de

Antigonius'umağlupettivekenti

yönetimialtınaalarak,odönemin

geleneklerinegörekentekarısının

adıolanNicaeaadınıverdi.

YöredeegemenolanBithyniaKralı

Zipoites,M.Ö.279'daNicaea'yı

elegeçirdi.Nicaeabir süre

BithyniaKrallığı’nabaşkentlik

deyaptı.Adına altın sikkeler

basıldıvebundanböyle tarihte

"AltınŞehir"unvanı ile anıldı.

NicaeaBithyniaKrallığıRoma

İmparatorluğuyapılan savaşta

yenilincebugölkentineNicaea

adıverildi.ŞehirM.S.259yılında

Gotlar’ın saldırısınauğradı.

BununüzerindeRomalılar, şehri

4 anave12 talikapısıbulunan

4970muzunluğundabir sur

ile çevirdiler.M.S.476yılında

Roma imparatorluğuDoğu

veBatıRoma İmparatorluğu

olarak ikiye ayrılınca, İznik

sonradanBizans adını alan

DoğuRoma İmparatorluğu

sınırları içindekaldı. Selçuklu

SultanıAlpaslan'ınBizans

ordularınıMalazgirt'te1071'de

yenmesinden sonra,Selçuklular

XI.yüzyılın sonlarındaBizans

içlerinekadaryürüdüler.

SüleymanŞah,1075 tarihinde

Nicaea'yı aldıve1080yılında

Selçukludevletininbaşkenti

yaptı.Adınıda “Nicaea'nın

izi” anlamında "İznik"olarak

değiştirdi.Böylece İznik,

Anadolu'da ilkTürkbaşkenti

oldu.SelçukluTürkleri, şehri

ancak22yılkadar ellerinde

tutabildiler. IV.HaçlıSeferine

katılanLatinler,Anadolu

içlerindekandökmektense

Constantinopolis'i (İstanbul'u)

yağmalamayıyeğledilerveburayı

işgal edipLatin İmparatorluğu’nu

kurdular (1204).Bizans'ın

saltanat soyuTheodoros

Lascaris, İznik'ekaçtıveburada

imparatorluğunu ilan etti. İznik,

böylece57yılboyuncaBizans

İmparatorluğu’nunyönetim

merkezioldu.Budönemde

surlardaönemlionarımlara

girişildive surlarınönünebir

önduvar (ön sur) inşa edilerek

şehrinkorunmasıgüçlendirildi.

Osmanlı İmparatorluğu'nun ilk

dönemlerinden itibaren İznik,

ilgi çekicibirmerkezolarakhep

fethedilmek İstendi.Osman

Bey zamanındabuönemli

kenti elegeçirmek amacıyla

SüleymanŞah,1075 tarihindeNicaea'yıaldıve

1080yılındaSelçukludevletininbaşkentiyaptı.

AdınıdaNicaea'nın izianlamında"İznik"

olarakdeğiştirdi.

dosya

çerçevesindedikkate alınmalı

bukonu.1.Medya,bumadde

isimlerinikullanmamalı.

2.Maddebağımlılığınıhatta

bazendalgageçilebilecekölçüde

bunalım,krizgörüntüleri

eşliğindevermemeli.3.Gençleri

özendirici etkioluşturulmamalı.

4.Maddebağımlılığı çeşitli

sorunlarla ilişkilendirilmemeli.

Boşanmalar, aile travmaları

gibi sebeplerekarşı formülgibi

sunulmasıözendiriciolabiliyor.

5.Uyuşturucu tacirlerigarip

birunvanla anılmamalı;yani

kraliçe,baron, imparatorgibi

unvanlaryakıştırılmamalı 6.

Uyuşturucuyla ilgili enjektör,

plastik şerit,hapgibimaddenin

kendisinin tanıtımınıyapan

malzemelergösterilmemeli7.

Ünlülerlebağımlılıkkonusu

özdeşleştirilmemeli.Şöhretli

kişilerüzerindenbukonunun

verilmesideözendiriciolabilir.

Dizilerden, filmlerden tanınan

isimlerin,popülerkişilerin

görüntüleride teşvik edici

bağlamdaolabiliyor.Gençler

herkesinbumaddeleri

kullanabileceğini,hattaünlülerin

bumaddelerikullanarak şöhret

elde ettiklerinidüşünebiliyor.

Bumaddeyikullanmadan şarkı

yapamayacakları argümanı

yaygınlaştırılıyor.Madde

kullanankişilerin emniyet

-sorgugibiher adımlarında

haberhalinegelmelerikonuyu

normalleştiricihalegetirebiliyor.

Buradadoğalbir süreçde

var.Narkotikmedyayahaber

veriyor,medya servis ediyor.

Buhaberlerde çok satıyor.O

yüzdengazetelerözendirici

olmamalı. Bunlargibi5 -10

maddelik ilkelervar.Yeşilay

medyaprofesyonelleriyle iletişim

halinde.BasınYayınGenel

Müdürlüğü ileYeşilay eğitim

faaliyetlerini sürdürüyor.Yeterli

mibunlar?Hayır.Sabırla, inatla

çocukları, ailelerivemedyayı

bilinçlendirmeye çalışmak

toplumsal sorumluluktur.Medya

toplumdayanlış algılanacak

içeriklerkonusundadikkat

etmeli,kendini frenlemeli.Çok

satıyordiyeuyuşturucumadde

haberlerinegelişigüzelyer

vermemeli.

Televizyondizilerivemüzik

kliplerinegelirsek…

Medya içeriğininhaberler

dışındadaolumsuz etkileri

var. TVdizilerivemüzik

videoklipler… Televizyon

dizilerindekaçakçıları

koruyanlar,mafya,uyuşturucu

ticaretigibiher türlüyanlış

işle iştigal edenkahramanlar

var.Mafya tipiörgütlenmeler

Herkeskatkıvermeli.Herkesinelindecep

telefonu,bilgisayar, tabletvar.Herkeskontrolünü

yapmalı.Herkesmedyaokuryazarıolmalı.Medya

kullanımındanhaberdarolunmalı.Aksi takdirde

çocuklarıkorumak imkansız.

Televizyondizilerinde

kaçakçılarıkoruyanlar,mafya,

uyuşturucu ticaretigibiher türlü

yanlış işle iştigaledenlervar.

Mafya tipiörgütlenmelergörüyoruz.Kendinibir

yereaithissetmek isteyengençlerböylegruplara

mensupolmayaheveslenebiliyorlar.

“Sonsuz eğlence ve haz

kural tanımıyor. Özellikle

Rap, Hip Hop gibi

müziklerde bu zararlı

temalara yer veriliyor.

Kültür çatışması

yaşayanlar ve

tutunamayanlar zararlı

içerikleri tercih edebiliyor.

Karanlık işler var,

toplumsal kurallar yok…”

M

edyagörevalgısıyla

maddebağımlılığı

ile ilgilibir

konuyakaladığındabunu

hemenhaberedönüştürmek

isteyebiliyor…Tambunoktada

dikkatedilmesigerekenlernedir,

neler söylemek istersiniz?

Medyanınbağımlılıklarla

ilgili iki rolüvar.Birincisi

bağımlılıklarlamücadele

konusundaki çalışmalaradestek

olmak...Bağımlılıkkonusunda

farkındalıkoluşturmak.

Bağımlılıklamücadele ederken

medyanın etkisi çokbüyük.

Medyanıngücüde çokbüyük.Bu

sadecegönüllülerinvedevletin

görevideğil, toplumsalbirgörev

vebukonudamedyaya çok

büyük işdüşüyor.Medyabu

alandayürütülen çalışmalara

destekolmalı,bu alanda çalışan

insanlaravekurumlaradestek

olmalı.Medyanın ikinci rolü,

bağımlılıklarla ilgilihaber

yapış tarzıyla ilgili…Bunun

birhaberdeğerivarve elbette

haberyapacaklar, ancakbu

alandakurallarolmalıve

medya tarafındanbukurallar

gözetilmeli.Yazılanhaber

teşvik ediciolmamalı,merak

uyandırmamalı,maddehakkında

uyuşturucumadde isimlerini

kullanmamalı.BizYeşilayolarak

verdiğimizmedya eğitimlerinde,

“Madde isimlerinikullanmak

zorundadeğilsiniz.”diyoruz.

Madde isimlerinin tanıtımı

konusundamedya farkında

olmadanmaalesef rolüstlenmiş

oluyor.Toplumsal sorumluluk

bilgiverilmemeli,madde

tanıtımıyapılmamalı.Yakın

zamanöncebazımaddelerin

isimleribilinmiyordu.Medyada

çokhaberyapıldığı içinBonzai

gibihapların isimbilinirliği arttı,

hattapopülermaddelerhaline

geldi. Bu ifadelerinkullanımı,

durumunormalleştiriyor.Medya,

İnternetingelişmesiylegörsel-işitselyollarlagüngeçtikçeçeşitlenenmedyakanalları, tüm

avantajlarınınyanındabağımlılıklaralanında korunaksız,savunmasızbirsonsuzluğaaçılıyor.

Gençleribu tehlikedenkorumakzorvezahmetliolsadamümkün. İstanbulŞehirÜniversitesi

İletişimFakültesiRektörü veYeşilayBilimKuruluBaşkanıProf.Dr.PeyamiÇelikcan,bu

konudamedyaya,ailelereve toplumadüşengörevlerianlattı.

BensuKAYA

Foto

ğraflar:KutupDALGAKIRAN

25.12.1961 tarihinde Ankara’da doğdu.

Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi

RadyoTelevizyonveSinemaBölümü’nden

1986 yılındamezun oldu. 1987 yılında

Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi

RadyoTelevizyon ve SinemaBölümü’nde

araştırmagörevlisiolarakçalışmayabaşladı.

1988 yılında YÖK Başkanlığı Yurtdışı

Lisansüstü Eğitim Bursu ile Amerika

BirleşikDevletleri’ne gitti ve 1990 yılında

İletişim Sanatları alanındaUniversity of

WestFlorida’dan yüksek lisansderecesini aldı.1994 yılında,9Eylül

ÜniversitesiGüzel Sanatlar Fakültesi Sahne veGörüntü Sanatları

programını tamamlayarak sinema-televizyon alanında doktora

unvanınıkazandı.1996yılındadoçentlik,2004yılındadaprofesörlük

unvanıaldı.Değişiküniversitelerdebölümbaşkanı,dekanve rektör

yardımcısı olarak idari görevlerüstlenenÇelikcan, İstanbul Şehir

ÜniversitesiRektörlüğü görevini yürütüyor.Aynı zamandaYeşilay

BilimKuruluBaşkanlığı’nı sürdürüyor.

PROF.DR.PEYAMİÇELİKCANKİMDİR?

Medya,toplumsalyararı

gözetmeli

PROF.DR.PEYAMİÇELİKCAN:

HAZİRAN2019 23

Yeşilay

22

MADDEBAĞIMLILIĞINDASORUNLUDEĞİLSORUMLUMEDYA

B

ağımlılıklarlamücadelede

farkındalıkoluşturmakçok

önemlibiryeresahiptir.

Sorundanhaberdaretmek,sorunu

gündemde tutmakvesorun

hakkındabilgilendirmek farkındalık

Prof.Dr.PeyamiÇELİKCAN

buyarışmanın temelamacı imge

vemizahınevrenseldilindenve

gücündenyaralanarakbağımlılıklar

konusunda farkındalıkoluşturmak.

Dünyakarikatürcülerinin

gündeminebağımlılıksorununu

taşımakdabirbaşkaamaç.

Üçyıl içindebuamaçdoğrultusunda

çalışmalarınınanahedefidir.Bu

hedefeulaşmak içinmesajlarımızı

taşıyacakher türaracıkullanmak

veböylece farklıhedefkitlelerde

farkındalıkoluşturmakgerekir.

Yeşilaybuyaklaşımla,üçyıldır

karikatüryarışmasıdüzenliyor.

Uluslararasıdüzeydegerçekleştirilen

Çalışkanvegeçenyılınbüyük

ödülsahibiveonurkonuğu

karikatüristBorislavStankovicyer

aldı.Karikatüristlerinbağımlılık

vespor ilişkisinimizahibir

yaklaşımlaelealdıklarıkarikatürleri

değerlendirmekepeyzoramabiro

kadardakeyiflioldu.

Buyılkiyarışmada,Küba’danBrady

IzquierdoRodriguez,İran’dan

AmirKhaleghi,Türkiye’den

SatılmışAkın,Brezilya’danClaudio

AntonioGomez,İran’danKhodayar

Naroei’nineserleriBaşarıÖdülü’ne

layıkgörüldü.Büyüködülünsahibi

iseTürkiye’denAşkınAyrancıoğlu

oldu.

BÜYÜKÖDÜL:ÖLÜM

YOLCULUĞU

3.UluslararasıYeşilayKarikatür

Yarışması’nınbüyüködülüne

Türkiye’denAşkınAyrancıoğlu

layıkgörüldü.Ayrancıoğlu’nun

eseriyarışmanın temasınıoluşturan

“bağımlılıklamücadeledesporun

etkisi”nikarikatürdiliyleçok

etkileyicibirşekildeanlatması

nedeniyleBüyükÖdülüalmayahak

kazandı.Karikatür,sigarabağımlılığı

uzunvesonuölümlebitenbir

süreçolaraksunuyor.Korkutucuve

karanlıkbir tünelinyolcularıolarak

tasviredilensigarabağımlılıklarını

tünelinsonundaölümbeklediğine

dikkatçekiliyor.AşkınAyrancıoğlu

buölümlüyolculuktankurtuluşun

yoluolaraksporugösteriyor

veşumesajıveriyor:“Sigara

epeymesafekatedildi.Sonyarışmaya

51ülkeden,414karikatürist,

787eserlekatıldı.Bağımlılıklarla

mücadeledesporunetkisini irdeleyen

karikatürlerinyarışma jürisinde,

şahsım ilebirlikteKarikatürcüler

DerneğiBaşkanıMetinPeker,

karikatüristŞevketYalaz,Özcan

Uluslararasıdüzeydegerçekleştirilenbuyarışmanın

temelamacı imgevemizahınevrenseldilindenve

gücündenyaralanarakbağımlılıklarkonusunda

farkındalıkoluşturmak.Dünyakarikatürcülerinin

gündeminebağımlılık sorununu taşımakdabirbaşkaamaç.

Birincilik Ödülü

Aşkın Ayrancıoğlu

Türkiye

ÜçsenedirdevamedenUluslararasıYeşilayKarikatürYarışması,bağımlılıklarla

mücadeledeönemlibirgörevüstleniyor. Dünyanındörtbiryerindenkatılan

karikatüristler,eserleriyle toplumaönemlimesajlarveriyor.

MİZAHINEVRENSELDİLİVEGÜCÜ

Başarı Ödülü

Brady Izquierdo

Rodriguez-Küba

Başarı Ödülü

Satılmış Akın

Türkiye

yaşam

AĞUSTOS2019 47

Yeşilay

46

Y

eşilay,akranbaskısına

yönelikçok işlevsel

programlaryürütüyor.

Buçalışmalardaçocuklarınve

gençlerinözgüvenininvehayır

diyebilmebecerisininarttırılması

amaçlanıyor.

Bunlardan ilki,YeşilayYaşam

BecerileriEğitimProgramı.

Birincilönlemekapsamındayer

alanbuprogramdaokulvebeceri

temelli,maddekullanımınakarşı

koruyucugüçlendiricikazanım

temellietkinlikleryeralıyor.

YeşilayYaşamBecerileri

EğitimProgramı,oldukçageniş

içeriğe sahip. İhtiyaçlarıve sonucu

önemseyenkatılımcıbiröğrenme

programıolarak tanımlanıyor.Bu

programınamacı,katılımcıların,

riskiazaltanvekoruyucu

faktörleriarttıranpsikososyal

becerileriningelişimineyardımcı

olmak.Buyolla şimdivegelecekte

olumluveuyumludavranışlar

sergilemelerinidesteklemek.

Programınönceliklihedefleri

isemaddekullanımınıönlemek,

maddeyideneme /başlamayaşını

geciktirmek,maddekullanımıyla

ilgili risk faktörleriniazaltmak

vekoruyucu faktörleriartırmak

olaraközetlenebilir.

PROGRAMYEDİNCİ

SINIFTANBAŞLIYOR

Programınhedefkitlesi, sigara,

alkolyadadiğermaddeleri

denememişolanyadadenemiş

MürselÇAVUŞ

ancakkullanıcıolmayanyedinci

sınıföğrencileri.Ayrıca sekizinci

sınıföğrencileri içinde takviye

edici etkinliklergeliştirilmiş.

YeşilayYaşamBecerileri

EğitimProgramı'nın eğitim

öğretimyaklaşımı,yaparakve

yaşayaraköğrenmeyedayanıyor.

Problem çözmeodaklıöğrenme

ortamlarıylaöğrencilerin,

tümolasılıklarıdeğerlendirip

enuygun çözümübulması

amaçlanıyor.

Öğrencilerbir arayagelerek,

birbirlerininbakış açılarından

veyaşantılarındanöğrenebiliyor.

Program süresinceöğrenciler

birbirlerinigözlemleyerek,

birbirleriylekonuşarak,

etkileşimdebulunarakve

birbirlerinden fikir alarak

kendilerinigeliştirme fırsatı

YEŞİLAY,ÇOCUKVEGENÇLERİ

HAYATAHAZIRLIYOR

popüleryadahavalıgözükmek,

merak,duygusal iniş çıkışlarda

yaşanan zorluklar,kişilerarası

ilişkilerdeve iletişimdeyaşanan

problemler, akranbaskısına

“hayır”diyememekbu risk

unsurları arasındayer alır.

Yaşambecerilerine sahip

olmayanyadabubecerileri az

gelişmişbireylerkendilerini

bu tehditlerekarşıdaha açık

konuma sokar.

Oldukçagenişbecerileri

barındıranve risklidurumlar

karşısındabireylerekoruma

sağlayanyaşambecerileri,

fizikselve ruhsal sağlığını

tehdit edendurumlar

karşısında ergenlerekoruyucu

kalkanyaratır.

YAŞAMBECERİLERİ

AKRANBASKISINI

ÖNLÜYOR

Özellikle akranbaskısıve

düşüközsaygıdandolayı

kendikararlarınıuygulama

konusunda sorunlaryaşan

ergenler,yaşambecerileri

programıylakendilerini

korumagücünü elde eder.

Eleştireldüşünme,problem

çözme, iletişimvekişiler

arası ilişkiler,duygularlabaşa

çıkabilmeveöz farkındalık

gibibecerilerinkazandırılması

vegeliştirilmesi ergenleri

tehlikedenuzaklaştırır.

Farklıkültürlerveülkelerde

yapılmışyaşambecerileri

araştırmaları, ergenlereyönelik

uygulanmışolanyaşam

becerilerinin akranbaskısı

karşısındadayanıklıklarını

vekendinegüven seviyelerini

arttırdığını, eleştireldüşünme,

empati,güvenligirişkenlik,

olumsuzolaylarlabaşa çıkma

becerilerinigüçlendirdiğini

gösteriyor.

YeşilayYaşamBecerileri

EğitimProgramı,öncelikli

kazanımlarındanolan akran

baskısıve “hayırdeme”

becerilerininkazandırılmasına

yönelik içerikler,TBM’nin

sağlıklıyaşam, teknoloji, alkol,

tütünvemadde alanlarında

anaokulu, ilkokul,ortaokul,

liseveyetişkinmodülleri

içingeliştirilen içeriklerdede

vurgulanıyor.Heryıldüzenli

olarakMilliEğitimBakanlığı’na

bağlıokullardakiyaklaşık

33binuygulayıcıöğretmen

tarafındanuygulanıyor.

Yeşilay,eğitimalanındaortayakoyduğuçeşitliprogramlar ileçocukvegençlerihayatahazırlıyor.

YeşilayYaşamBecerileriEğitimProgramı,TürkiyeBağımlılıklaMücadeleEğitimProgramıve

OkuldaBağımlılığaMüdahaleProgramı ileçocukvegençlerinbağımlılıklardanuzakkalmasıve

sağlıklıyaşamayönelmeleri için farkındalıkçalışmalarıyapıyor.

buluyor.Eğitseloyunlarve

drama etkinlikleriyledesteklenen

programda,hedefyaşgrubunun

gerçekhayattakarşılaşabileceği

problem alanlarıhikâyeleştirilmiş

veörnekolaylarkurgulanmış.

YeşilayYaşamBecerileri

EğitimProgramı, eğitim içerikve

materyalleriningeliştirilme süreci

tamamlandı.2019-2020 eğitim-

öğretimyılındaöğrencilerle

buluşacak.

“HAYIR”DEMEBECERİSİ

YeşilayYaşamBecerileri

EğitimProgramı,önceliği

ergenlerevermesinin temel

nedeni ergenliğin,bireylerin

yoğunduygu iniş çıkışları

yaşadıklarıvekendiözerkliklerini

elde etme çabası içindeoldukları

birdönemolması.Yetişkinliğebir

adımolanbuyaşamdöneminde

karşılaşılan sorunlar ergenler için

oldukçakarmaşayaratabiliyor.

Budönemde ergenler aileden

uzaklaşarak arkadaşve

akranlarınakendilerinidaha

yakınhissederler.Aynı zamanda

yaşananbirçok etmen, ergenler

için riskve tehditunsuru

oluşturur.

Özgürlükveözerkolmak,

YeşilayYaşamBecerileriEğitimProgramı,

oldukçageniş içeriğe sahip. İhtiyaçları ve sonucu

önemseyenkatılımcıbiröğrenmeprogramı

olarak tanımlanıyor.Buprogramınamacı,

katılımcıların, riskiazaltan vekoruyucu faktörleriarttıran

psikososyalbecerileriningelişimine yardımcıolmak.

Özellikle akran baskısı

ve düşük özsaygıdan

dolayı kendi kararlarını

uygulama konusunda

sorunlar yaşayan

ergenler, yaşam

becerileri programıyla

kendilerini koruma

gücünü elde eder.

dosya

EYLÜL2019

23

Yeşilay

22

AKRANBASKISINAAİLEKALKANI

Bağımlılıklarla mücadeleyle

ilgili titizlikle hazırlanan

konular başta olmak üzere;

sağlık, yaşam, kültür ve

sanatla ilgili birbirinden

faydalı ve keyifli sayfalar, bu

yıl da sizleri bekliyor.

dosya

Ozamanbağımlılıkahlak

sorunlarıdadoğuruyoröylemi?

Oyunlardabir süre sonraamaç

hırsla,haksızyereparakazanmaya

doğrugidiyor.Budaçocuklarda

kumarbağımlılığı riskiniarttırıyor.

Heyecanlaparakazanmak,hiçbir

şeyyapmadan,çalışmadan,efor

sarfetmeden,zihinselüretim

olmadan, tamamen şansabağlı

olarakparakazanmak!Bu işin

dramatik tarafıbununhenüz

dünya tarafından farkedilmemiş

olması.

“BİLİŞSELTACİZ

YAPIYORLAR”

Ekranlardaoynananoyunlar

çocuklarınedenbukadar

etkileyebiliyor?

Çocuklardabilişselgelişim

dediğimizalgılama,yorumlama,

muhakemeetmebecerisierişkinler

gibideğil.Çocuklarkolaylıkla

aldanabiliyorvekolay telkin

edilebiliyorlar.Bunubilenkötü

niyetli insanlardaçocuklarınbu

özelliklerinegörebirtakımoyunlar

planlıyor.

Aslındazararlıoyunlarınçokçeşidi

var fakatbirkısmıdaha fazlaön

planaçıkıyor.Çünküdaha tehlikeli,

dahadoğrudançocuklarazarar

verebiliyorlar.Birkısmı ise içten içe,

dahayavaşyavaş sıkıntıveproblem

oluşturuyor.Hepsininortak

özelliğiçocukların temizbilişsel

düzeylerinikötüyekullanmak.Yani

bilişsel tacizyapıyorlar.

MaviBalinaveMomogibi

oyunlarınriskidahadabüyük.

İntiharla sonuçlandığını sıklıkla

duyuyoruz.Bunların farkıne?

Burada çocuğu ekranbaşında

dahauzun süre tutacak

komutlarveriliyor.Aslındabir

zihinuyuşturmavebir şekilde

doğrudüşünmeyiyok etmeye

yönelik ciddibir süreçbaşlıyor.

Buoyunlarbaşkalarına zarar

verme şeklindedekullanılabilir.

Bu türoyunlar, sürecinne

kadar tehlikeliolduğunuve

çocukların tehlikeyenekadar

açıkolduklarınıdagösteriyor.

Çocuklarınkişiselbilgilerini

dışarıvermemelerikonusunda,

mahremiyetkonusunda,her

siteyegirmemelerigerektiğive

yabancılarla iletişimkurmamaları

konusundamutlaka eğitilmeleri

gerekiyor.Oyunbağımlılığıher

yaştagörülebilir, ama çocuklar

gerçektenyüksek risk taşıyorlar.

Yeninesil zatenbilgisayarlave

akıllı telefon iledoğdu.Bukadar

meraklıolmaları teknolojinin

içinedoğmuşolmalarından

kaynaklanıyor.

Çocuklardaoyunoynamanın

bağımlılığadoğrukaydığınınasıl

anlayabiliriz?

Bununbirkaçgöstergesivar.

Bir tanesidiyelimkiçocuğa,

“Bilgisayaryada tablette15dakika

oynayabilirsin”dediniz...Üçgün

sonra15dakikayetmiyor,giderek

süreyiarttırmayaçalışıyorsabubir

kriterdirveçocukalarmveriyor

demektir.Bilgisayarı, tableti,akıllı

telefonuelindenaldığınızdayada

onlarolmadığındakrizçıkıyorsa,

öfkeleniyorsa,nöbetlergeçiriyorsa

budabaşkabirkriterdir.Bu

çocuklar sözkonusunesneyi

ellerindenaldığınızdayoğunbir

yoksunlukhissiyaşarlar. Birbaşka

kriterde,çocukoyunoynarken

kendiniöylebirkaptırırki,

sosyalhayattanuzaklaşır.Oyun

saatinden,okulundan,derslerinden

zamançalar.Zatençocuklaroyun

oynarkenbedenselolarakhareket

etmiyorlar, sürekliyiyorlar,obez

çocukların sayısıhergeçengün

artıyor.Postürleriyaniduruşları

bozuluyor,belveortopedik

problemleryaşamayabaşlıyorlar.

Gözleribozuluyor.Bucihazlar

nihayetindebir takımdalgalar

yayan şeylervebeynietkiliyorlar.

Ciddi sağlıkproblemleri

yaşamayabaşlıyorlar.Hepsinibir

araya topladığımızda, teknoloji

hayatımızakolaylıkgetirmesine

rağmenolumsuzyönleriyledebizi

etkiliyor.

Oyunüreticileri,çocukların tümzihinsel

özelliklerinibilerekoyunüretiyorlar.Yanimasa

başında, ‘Çocuklarbunu sever’kadarbasitbir

mantıkla,masumduygular iledeğil, içeriklerin

çoğuzatenmasumdadeğil.

Neden oyuna, insana yada eyleme bağımlı

oluruz?Bağımlılığın temelinde kişinin beyin

biyokimyasının bağımlılığa yatkınlığı var

ancak biz kimin yatkın olduğunu şimdilik

bilemiyoruzmaalesef.Onedenle bir riskli grup var.

M

aviBalinaveMomo

gibioyunlarınçocukları

intihara sürüklediği

haberiniduyduğumuzda inanmak

istemiyor,dehşetekapılıyoruz.Bir

oyunnasıloluyordabağımlılığa

dönüşüyorvebirçocuğunhayatınıbu

dereceetkileyebiliyor?Oyunanerede

durdemek lazımveebeveynler

nerede,nasıldevreyegirmeli?

“OyunOynamaBozukluğu”,

MayısayındaDünyaSağlıkÖrgütü

literatürünehastalıkolarakgirdi.

Bugelişmedeproaktifdavranan

Yeşilayuzmanlarınındakatkılarıvar.

BuvesileyleYeşilayGenelBaşkanı

Prof.Dr.MücahitÖztürk’e,oyun

bağımlılığınıveebeveynlerinnelere

dikkatetmesigerektiğinibizzat

kendisine sorduk.

Sonzamanlardaoyunbağımlılığı

gündemihaylimeşgulediyor.

Çocuklarvehattayetişkinlernasıl

oluyordaoyunlarabağımlılık

geliştiriyorlar?

Buradaöncebağımlılığınneolduğunu

tanımlamamız lazım.Nedenoyuna,

insanayadaeylemebağımlıoluruz?

Bağımlılığın temelindekişinin

beyinbiyokimyasınınbağımlılığa

yatkınlığıvarancakbizkiminyatkın

olduğunu şimdilikbilemiyoruz

maalesef.Onedenlebir riskligrup

var.Beynimizdeödülmekanizması

çalışır.Sizoödül sisteminihazalmayı

sağlayanherhangibirmaddeyada

eylemledoyurduğunuzdabeyino

hazzıdaha fazlayaşamak ister.Oyun

üzerindendüşünürsek,çocuk15

kalkamasın,oyunubırakamasınlar,

oyununbir sonuolmasın,hiç

bitmesin.

Çocuklaroyundanpsikolojik

ödülolarakgüçkazanıyorlar.Bu

da iddialıolmalarına,kendilerini

daha iyihissetmelerineneden

oluyor.Ondan sonradabir takım

karakterlervegüçlerücretli satın

alınmayabaşlanıyor.Ebeveynler

farketmedençocuklarbir şekilde

kredikartlarınıelegeçiriyorveoyun

içinciddiparalarçekiyorlar.

dakikaoyunoynadıktan sonra

ertesigünbu15dakikayıyarım

saateçıkartmak isteyebilir.Çünkü

aynıhazzıalabilmesi içinyarım saat

oyunoynamasıgerekir.

Oyunüreticileri,çocukların tüm

zihinselözelliklerinibilerekoyun

üretiyorlar.Yanimasabaşında,

“Çocuklarbunu sever”kadarbasit

birmantıkla,masumduygular ile

değil, içeriklerinçoğuzatenmasum

dadeğil.Öyleoyunlarüretiyorlar

kiamaççocuklarekranınbaşından

SondönemdegündemegelenMaviBalinaveMomogibioyunlar,çocukları intiharabilesürüklüyor.Bu

büyüktehlikekarşısındaailelernasılbiryol izlemeli?Oyunlarnezamançocuklar içinriskliolmayabaşlıyor?

YeşilayGenelBaşkanıveÇocukveErgenPsikiyatristiProf.Dr.MücahitÖztürksorularımızıyanıtladı.

“Oyunlar çocukları öyle

bir noktaya getiriyor ki,

aileden ve okuldan

uzaklaşmayı bırakın,

çocukları kendilerinden

bile uzaklaştırıp kendine

kıymaya kadar

götürebiliyor. Bu nedenle

limiti kullanımımutlaka

çocuklarımıza

öğretmeliyiz."

Çocuğunuzu3 yaşına kadar

ekranla tanıştırmayın

YEŞİLAYGENELBAŞKANIPROF.DR.MÜCAHİTÖZTÜRK:

Yeşilay Genel

Başkanı ve Çocuk ve

Ergen Psikiyatristi

Prof. Dr.Mücahit Öztürk

MürselÇAVUŞ

AĞUSTOS2019 13

Yeşilay

12

İNTERNETÇOCUKOYUNCAĞIDEĞİL

Yeşilay dergisine

www.yesilaymarket.com

adresinden abone

olabilirsiniz.

OCAK 2020 11