Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  16 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 84 Next Page
Page Background

dosya

şüphelendikleri zaman ne

yapmalılar? Şeker, “Ailenin

neden böyle bir durumdan

şüphelendiğini ve bu

konudaki endişelerini çocuğa

anlatmalarında fayda var.” diyor,

“Endişelerini dile getirirken,

bunu uyuşturucunun zararları

ve bilimsel gerçekler temellerine

dayandırarak aktarmaları daha

objektif bir bakış açısı sunar.

‘Kullanmanı istemiyorum’ demek

yerine, ‘Kullanırsan, bu gibi

zararları olduğunu öğrendim,

senin için endişeleniyorum,

istersen sen de uyuşturucu

kullanımıyla ilgili şu bilgilere

göz at’ şeklinde bir yaklaşım

empati kurulmasına yardımcı

olur. Uyuşturucu kullanımını fark

eden aile, çocuğun kullanımına

sebep olan etkenleri anlamaya

çalışmalı. Ailede yaşanan bir

sorun, stres kaynağı, çevre

değişikliği, arkadaş ortamının

etkisi ya da bazen sadece merak

ve kolay ulaşılabilir olması bir

etken olabilir. Aile durumu

fark ettiğinde, suçlamak ve

yasaklamak yerine, çocuğu destek

almaya yönlendirmeli.”

KİMDEN DESTEK ALMALI?

Şeker, destek alınabilecek

kişilerin bağımlılık alanında

uzmanlaşmış merkezler olduğunu

söylüyor: “Çocuğun yaş grubuna

göre hastanelerin AMATEM

ya da ÇEMATEM kliniklerine

başvurulabilir. Psikososyal destek

almak için Yeşilay Danışmanlık

Merkezi (YEDAM)'lara müracaat

edilebilir. Bu tür hizmetlerin

olmadığı şehirlerde yaşayan

kişiler için, telefonla bilgi

alabilecekleri danışma hatları

da (YEDAM 444 79 75) mevcut.

Eğer kişilerin bulundukları

şehirde bağımlılık danışma

merkezleri bulunmuyorsa, bir

psikolog ya da psikiyatristle

de görüşebilirler. Herhangi bir

müdahaleden önce konuyla ilgili

bilgilenmek ve ne yapılabileceğini

bir uzmandan öğrenmek

önemlidir. Kullanan kişi destek

hem aileleri hem de çocukları

eğitmeleri ve erken müdahale

edebilmeleri kolaylaşır. Yapılan

araştırmalarda, uyuşturucu

kullanımına yönelen çocukların,

ders başarısının düştüğü ve

arkadaş ortamlarından uzaklaştığı

görüldü. Öğretmenler çocukları

gözetmeli ve şüphelendikleri

durumlarda, çocuğu yakından

izleyerek gerekli durumlarda aileyi

bilgilendirmeli.”

Şeker’e göre okulda uyuşturucu

kullanan bir çocuğun olması,

çok yönlü ele alınması gereken

bir konu: “Örneğin, bir kere

kullanmayı denemiş bir

çocuğu okuldan atmak ya da

uzaklaştırmak çözüm değil.

Okuldan uzaklaşan çocuk, bütün

gün boş ve denetimsiz kalacağı

için, olumsuz davranışlara

yönelme ihtimali artar. Bu

durumda, çocuğun kullanıma

devam etmesinin önü alınmaya

çalışılmalı. Aksi takdirde çocuk

kullanmaya devam eder, okuldan

atmak problemin başka bir okul

almak istemiyorsa, aile de

destek alabilir. Bazen ailelerin

tavrındaki ufak bir değişiklik

bile, çocuğun/gencin değişmesini

sağlayabiliyor.”

ÖĞRETMENLERİN

YAKLAŞIMLARI NE OLMALI?

Okullarda uyuşturucu kullanımı

ile mücadele için; öncelikle

önleme çalışmalarına ağırlık

verilmeli diyor Şeker. “Bu okulda

uyuşturucu sorunu yok” ya da

“Bu muhitte kimse kullanmıyor”

diye düşünmemek gerektiğini,

her okulda sorun olabilme

ihtimaline karşılık önleme

programları kullanılmasının

önemini vurgulayarak şöyle

devam ediyor: “Öğretmenlerin

ve okul idarecilerinin uyuşturucu

maddeler konusunda bilgileri

olmalı. Gerekirse aileleri bu

konuda eğitmeliler. Her yaş

dönemi için, yaşına uygun

olarak uyuşturucu maddeler ve

zararları hakkında bilgi vermeliler.

Öğretmenler bilgili olursa

Öncelikli amaç, suçu cezalandırmak yerine bu

çocukları tekrar zararsız bir ortama çekmek ve

topluma kazandırmak olmalı!

Yeşilay

16

UYUŞTURUCUYA DEĞİL HAYATA BAĞLI OLUN