Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  18 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 84 Next Page
Page Background

dosya

M

edya okuryazarlığı,

medyanın ve medya

içeriğinin farklı taraflarını

anlamak, değerlendirmek ve farklı

bağlamlarda iletişimler yaratmak

olarak tanımlanıyor. Daha açık bir

ifadeyle ise medya okuryazarlığı, kitle

iletişim araçları yoluyla elde edilen

bilgileri çözümleyerek, bağımsız

yargılar geliştirmeye yardımcı olan

eleştirel düşünme becerisi olarak

kabul ediliyor.

FARKINDAOLMADANMEDYA

MESAJLARININHEDEFİ

OLUYORUZ

Medyanın çeşitlenmesi ile birlikte

çoğu zaman, farkında bile olmadan

medya mesajlarının hedefi oluyoruz

ve ciddi anlamda medya mesajlarına

maruz kalıyoruz. Medya tüketimi,

medya izleyicilerini kullanılan

birçok iletişim aracı ile pasif

kullanıcı durumuna getiriyor. Bu

durumdan etkilenmemek için, medya

mesajlarının bizleri nelere maruz

bıraktığının farkındalığına varmamız

gerekiyor. Konunun uzmanlarına

göre, medya okuryazarlığı, bireylere

medya iletilerini doğru algılayabilecek

donanıma sahip olma ve zamanla

iletiler üretebilme yeteneği

kazandırıyor. Toplum, özellikle de

çocuklar, bu konuda ne kadar çok

bilgiye sahip olurlarsa, gerçek dünya

karşısında savunmasız bir alıcı

durumunda bulunan çocukların,

ilköğretimden başlayarak medya

karşısında bilinçlendirilmesinin

ne kadar gerekli olduğunu

ortaya koyuyor. Bu bilinçlenmeyi

sağlamış olan öğrenci, medya

karşısında pasif olmak yerine

medyanın dilini çözebilecek

bilinç düzeyine ulaşabiliyor.

Bilindiği gibi, bireyler artık eskiye

oranla daha fazla sayıda ve daha

çeşitli medya mesajı ile karşı

karşıya kalıyor. Niceliksel artış ise

nitelik problemini beraberinde

getiriyor ve zaman zaman bilgi

kirliliği kontrol edilemez hale

geliyor. Bu olumsuzluğa engel

olmak için bireyleri özellikle

de gençleri ve çocukları

daha bilinçli hale getirmek

gerekiyor. Bu nedenle, çocuk

ve genç izleyicinin zararlı

yayınlardan korunmasını

hedefleyen, medya okuryazarlığı

hareketi dünyada bir sivil toplum

hareketi olarak başladı.

İLKADIMI İNGİLTERE ATTI

O dönemde medya okuryazarlığı

hareketinin, hükümetler

tarafından da benimsendiği ve

pek çok ülkede hükümetlerin

desteği ile eğitim-öğretim

programlarına medya

okuryazarlığı dersi eklendiği

görülüyor. Bu hareketle,

ve medya tarafından yaratılan

dünya arasındaki sınırı kolayca

fark edebiliyor ve bilgi kirliliğine

karşı kendilerini koruyabiliyorlar.

Bireyler, gerçek dünya ile medyada

yaratılan dünya arasındaki farkı

ne kadar erken yaşta öğrenirlerse,

medyanın olumsuz etkilerinden o

ölçüde az etkileniyorlar.

ÇOÇUKLARI KORUMAK İÇİN

MEDYAOKURYAZARLIĞI

EĞİTİMİ ŞART

Yapılan araştırmalar görsel,

işitsel, yazılı ve sosyal medya

Toplumvebireyler arasındaki enönemli iletişimaracı olanmedyanıngücüveetkisi tartışılmaz

bir gerçek. Bireyleri özellikledeçocukları doğrudanvedolaylı olarakolumluveyaolumsuz yönde

etkilemegücüne sahipolanmedya, aynı zamandakitleleri hareketegeçirmepotansiyeli deolandev

bir sektör. Sonyıllardakullanıcı sayısını hızlaarttırandijitalmedyada işinçokdahaderinbir boyutu. İşte

bunoktadamedya ile ilgili bilmemiz veanlamamızgerekenbaşkabir kavramkarşımızaçıkıyor.Medya

okuryazarlığı…Peki,medyaokuryazarlığı neanlamageliyor?

MEDYAYI DOĞRU OKUMAK İÇİN

EĞİTİMŞART

Tuba MARAŞOĞLU

Yeşilay

18

MADDE BAĞIMLILIĞINDA SORUNLU DEĞİL SORUMLUMEDYA