Yeşilay Dergisi-Şubat-949.Sayı-Bağımlılıklar ve Akran Eğitimi - page 26

ğimiz için bölümümüz çalışmamızı sahiplendi ve
ABD’de kamu yönetimi alanındaki büyük bir bir-
liğe aday olarak gösterdi. Bu da beni onure etti.
Sosyal sermaye teorisini nasıl dâhil ettiniz çalışmanıza?
Sosyal sermayede şu var; insanlar kimlerle çok
daha fazla iletişime geçiyorlarsa onların değer
yargılarını, fikirlerini benimsemeye başlıyorlar.
Bu ilişkinin sıklığı ve kuvveti ne kadar artarsa o
insanlardan etkilenme derecesi de o kadar faz-
la artıyor. Mesela o örneklem içerisinde baktığı-
mız zaman gençler vakitlerinin büyük bir kısmı-
nı anne ve babalarının yanında geçiriyor, fizik-
sel olarak bu böyle gözüküyor. 16 yaşına geldik-
ten sonra zamanının büyük kısmını okulda ve
haliyle arkadaşlarıyla geçiriyor. Okuldan çıktık-
tan sonra eve gelmiyorsa veya eve geldikten son-
ra sosyal ağlarla arkadaşlarıyla görüşmeye de-
vam ediyorsa, aile bağından daha kuvvetli iletişi-
mi arkadaşlarıyla gerçekleştirmiş oluyor böylece.
Ailesinden daha fazla bağı arkadaşlarıyla kuru-
yor. Bunun aile içindeki sosyal ilişkilerin etkisini
farklı değişkenlerle ölçüyoruz. İşte çocukla ne ka-
dar sıklıkla iletişim kurabiliyorlar, beraber ne tür
aktiviteler yapıyorlar, anne baba çocuğun ödevle-
rini kontrol ediyor mu, aferin evladım güzel iş çı-
kardın diyor mu, çocuğu onure ediyor mu, bu-
nun gibi çocukla etkileşimi ölçebilecek bağla-
ra bakıyoruz. Aynı şekilde çocuk dışarıda, okul
sonrasında kaç tane okul tabanlı aktiviteye katıl-
dı veya dini kurumların aktivitelerine ne sıklık-
la katıldı? Dini kurumdan kastımız sadece kilise-
ye veya camiye gidip ibadetini yapması değil bu
organizasyonların yapmış olduğu farklı yardım
faaliyetlerine gönüllü olarak katılmasıdır. Bunun
dışında çocuk herhangi bir spor faaliyetine, kül-
türel faaliyetlere katılıyorsa o kurumun değerle-
rini benimsemeye başlıyor demektir.
Yurtdışındaki çalışmalarınızdan sonra Türkiye’de
madde kullanımına yönelik çalışmalara başladınız.
Özellikle Hedef Sensin projesiyle bu konuda çok iyi
adımlar attınız. Bu açıdan şunu sormak isterim; mad-
de kullanımına başlamada akranlık nasıl etki gösterir?
Ali Ünlü: Maddeler ile bilgiler gençlerin yetişkin-
lerden öğrenemeyecekleri bilgilerdir. Aslında bu
biraz yetişkinlerinden kabahati. Kalkıp doğru-
dan maddelerin kendisiyle, etkileriyle ve kulla-
nım neticeleriyle ile bilgileri çocuklara anne ba-
balar vermiyor veya okulda buna yönelik bir eği-
Uğur Evcİn
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,...64
Powered by FlippingBook