Yeşilay Dergisi-Ocak-948.Sayı-Sosyal Paylaşım-Sosyal Medya - page 18

herhalde bu tariftir. Hâlbuki mah-
remiyet; özel hayat kavramı çerçe-
vesinde ayrıcalıklı ve özel bir an-
lam dünyasına sahiptir. Bu anlam
dünyasına gizlilik gibi bir kavra-
mı yeterli görenlerin mahremiyet
kavramına en hafifinden mah-
rem kaldıklarını düşünebiliriz.
Biz onları kendi fukara dünyala-
rında yalnız bırakıp, mahremiyet
ve mahremiyetin sanal sosyallikle
ilişkisi ve sosyal paylaşım dünya-
sında nereye oturduğu üzerine bi-
raz kafa yoralım.
Mahremiyet, bize ait değerler
dünyasının en mutena kavramla-
rından birisi aslında. Sosyal ilişki-
lerimizin sınırlarını çizen bu kav-
ram, bize ait olanı ve bizimle iliş-
ki kuranları tarif etmekle kalmı-
yor, o ilişkinin sınırlarını da his-
settiriyor. Mahrem dediğimiz an-
dan itibaren popüler kullanımıy-
la ‘özelimize’ ait bir yeri işaretle-
mekle kalmıyor, özelimizin sınır-
larını da çiziyoruz. Bu, ilişkileri-
mizde mutlak doğru ve toplum-
sal ahlak ile irtibatı öncelediğimi-
zi gösterir. Mahremiyetini önce-
leyen, aslında insanın mutluluğu
için konulmuş sınırları hatırlamış
olur ki bu sınırlar son tahlilde top-
lumun mutluluğu içindir. Bozul-
ma ve çürüme bu sınırların ihlali
ile başlar. Mahremiyet zedelendi-
ğinde insanın özündeki hakikat-
le buluşmasının önünde bir takım
engeller belirir. Bu anlamda mah-
remiyet ihlalinin aslında bir in-
san hakkı ihlali olduğu bile düşü-
nülebilinir, çünkü potansiyelimi-
zi gerçekleştirmemize engel olan
her müdahale haklarımıza müda-
hale anlamına gelir.
Mahremiyet ihlali sadece bi-
reysel bir hak ihlali değil, aynı
zamanda yekdiğerinin hakları-
na ilişkin olumsuz bir alanı işaret
eden kamusal bir hak ihlalidir de.
Kimse kimsenin mahremine va-
kıf olmak istemez. Ama birileri-
nin özeli herkesin gündemi hali-
ne geliyorsa, orada sadece mahre-
mi örselenen insana ilişkin değil,
mahrem kalması gereken alana
maruz kalan diğer insanlarla ilgili
de ciddi bir hak ihlali var demek-
tir. Bu anlamda sosyal paylaşım-
lar yolu ile ortaya çıkan ve herke-
sin birbirinin özelinden gereksiz
yere haberdar olduğu paylaşımlar
sadece bireylerin özellerine mü-
dahale değil, aynı zamanda ge-
reksiz gündemlerle meşgul edilen
diğerlerinin özellerinin de ablu-
kaya alınmasıdır. Sanal dünyada
kendi mahrem dünyasını sınırsız
ve sorumsuz bir şekilde açan bi-
risinin sergilediği narsistik duruş
sosyal paylaşımlar yolu ile çoğal-
tılmakta, bu da sadece buna ma-
ruz kalanları değil, bizatihi mah-
remiyet kavramının da içini bo-
şaltan olumsuz bir çarpan etki-
SOSYAL PAYLAŞIMLARDABIR
EĞITIMVE TERBIYE SÜRECI GE-
REKTIRIYOR. BU SÜREÇTE OLA-
BILECEK SOSYAL KAYIPLARI VE DEĞER EROZ-
YONUNUKIMILERI EĞITIMZAYIATI GIBI GÖRSE
DE BIZE DÜŞENENAZHASARI GÖZETMEK VE
BUNAGÖRE BIR YOL TUTTURMAKOLMALIDIR.
1...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,...76
Powered by FlippingBook