Ödül ve ceza çok tartışılıyor…
Ödül ve cezanın çocuk
yetiştirmede yeri ne olmalı?
Eylemlerimizle yol açtığımız
sonuçları görmenin öğretici
yanları var, bu sayede hayattaki
eylemlerin sorumluluğunu almayı
da üstlenmiş oluruz. Öte yandan
ceza ve ödül sisteminin rastgele
kullanılması çocuk gelişimine
yarar sağlamamakla beraber,
çocukların attıkları adımlardaki
doğal sonuçları görmelerini
engelleyebilir.
Teknoloji kullanımı ve
bağımlılığı çocuk yetiştirmede
ebeveynleri ne şekilde etkiliyor?
Çocukları ne şekilde etkiliyor?
Bu konuda önerileriniz neler?
Ebeveynlerin çocuklarına
interneti yasaklaması bir çare
değil, ancak sınırları iyi çizmek
gerekiyor. Tablet / ekran başında
geçen zaman mutlak bir ziyan
diyemem, onlar aracılığıyla
yapabildiğimiz pek çok şey var.
Önemli olan doğru amaçlarla ve
kararında kullanmak. Bu nedenle,
ebeveynlerin öncelikle kendileri
teknolojik cihazları doğru
kullanmalı ve iyi örnek olmalı.
Fazla teknolojik alet kullanımına
sınırlama getirirken, bunun yerine
alternatif üretmek ve bunun yerine
geçecek ailece sosyal aktiviteler
yapmayı teklif etmek de lazım.
Çocukları kurslara göndermenin
dozu ne olmalı? Seçimler ne şekilde
yapılmalı? Çocuklara serbest
zaman tanımanın önemi nedir?
Çocukların hobi edinmesi
özendirilmeli elbette. Çocuğun ilgi
alanlarını keşfetmesini sağlamak,
yetenekli veya ilgili olduğu
alanlarda daha da geliştirmek,
kişisel gelişimi için çok önemli.
İşe yararlık duygusuna ihtiyaç
özellikle ergenlikte artıyor. Üretici,
kişinin sadece kendisi için değil,
başkaları için de anlam taşıyan
faaliyetler, çocukların kimlik
gelişimini olumlu etkiler. Bunun
yanı sıra çocukların sınırları
belirsiz, serbest zamanlarının
Eylemlerimizle yol açtığımız sonuçları görmenin
öğretici yanları var, bu sayede hayattaki eylemlerin
sorumluluğunu almayı da üstlenmiş oluruz. Öte
yandan ceza ve ödül sisteminin rastgele kullanılması
çocuk gelişimine yarar sağlamamakla beraber, çocukların attıkları
adımlardaki doğal sonuçları görmelerini engelleyebilir.
Prof. Dr. Yankı Yazgan 1959 yılında dünyaya geldi. Sırasıyla
Bornova Anadolu Lisesi, Ankara Fen Lisesi ve Ege Tıp Fakültesi’ni
bitirdi. Psikiyatri uzmanlığını Marmara Tıp Fakültesi’nde, çocuk
ve ergen psikiyatrisi uzmanlığını ise Yale Tıp Fakültesi’nde yaptı.
Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde profesör, Yale Child Study
Center’da öğretim görevlisi olarak eğitim ve araştırma çalışmalarını
sürdürüyor. Klinik uygulamalarda ve bilimsel araştırmalarında
odağını nörogelişimsel bozuklukların tanılanması ve multimodal
tedavilerinin uygulanması oluşturuyor. Beyin bilimleri,
psikiyatri alanındaki bilgilerin herkes tarafından anlaşılmasını ve
kullanılmasını amaçlayan popüler bilim yazıları ve kitaplarının yanı
sıra çok sayıda ulusal ve uluslararası hakemli bilimsel dergi ve kitapta
makaleleri yayımlanıyor. Kitapları şöyle: 99 Sayfada Ergenlikten
Gençliğe, Düşe Kalka Büyümek, Çocuklu Hayat, Yaşantıların
Psikolojisi ve Biyolojisi, 99 Sayfada Bebeklikten Çocukluğa, Kalbinle
Düşün Aklınla Hisset, Kalp Çarpar Beyin Böler, Hiperaktif Çocuk
ve Ergen Okulda, Bir Tatlı Telaş, Fellings Run Faster.
PROF. DR. YANKI YAZGANKİMDİR?
işlerin de yaşam keyfini arttırıcı
etkileri var. Hobilerinin yanı
sıra vakit buldukça çocuklara
serbest zaman tanımak sınırları
kendi çizebilecekleri, kuralları
kendilerinin belirleyebileceği
alanlarda özgürce gelişme fırsatı
sunar.
olması onları beklenmedik,
öngörülemeyen hayat olaylarına
hazırlamaya yardımcı olur.
Hemen bir yarar getirmeyen,
anlık sonucu olmayan, ama
hayatın bir ayrıntısına, özellikle
duyularla algılanabilecek bir
ayrıntısına odaklanarak yapılan
“Çocuğun ilgi alanlarını
keşfetmesini sağlamak,
yetenekli veya ilgili
olduğu alanlarda daha
da geliştirmek, kişisel
gelişimi için çok önemli.
İşe yararlık duygusuna
ihtiyaç özellikle
ergenlikte artıyor.”
NİSAN 2019 29