Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  29 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 84 Next Page
Page Background

Ödül ve ceza çok tartışılıyor…

Ödül ve cezanın çocuk

yetiştirmede yeri ne olmalı?

Eylemlerimizle yol açtığımız

sonuçları görmenin öğretici

yanları var, bu sayede hayattaki

eylemlerin sorumluluğunu almayı

da üstlenmiş oluruz. Öte yandan

ceza ve ödül sisteminin rastgele

kullanılması çocuk gelişimine

yarar sağlamamakla beraber,

çocukların attıkları adımlardaki

doğal sonuçları görmelerini

engelleyebilir.

Teknoloji kullanımı ve

bağımlılığı çocuk yetiştirmede

ebeveynleri ne şekilde etkiliyor?

Çocukları ne şekilde etkiliyor?

Bu konuda önerileriniz neler?

Ebeveynlerin çocuklarına

interneti yasaklaması bir çare

değil, ancak sınırları iyi çizmek

gerekiyor. Tablet / ekran başında

geçen zaman mutlak bir ziyan

diyemem, onlar aracılığıyla

yapabildiğimiz pek çok şey var.

Önemli olan doğru amaçlarla ve

kararında kullanmak. Bu nedenle,

ebeveynlerin öncelikle kendileri

teknolojik cihazları doğru

kullanmalı ve iyi örnek olmalı.

Fazla teknolojik alet kullanımına

sınırlama getirirken, bunun yerine

alternatif üretmek ve bunun yerine

geçecek ailece sosyal aktiviteler

yapmayı teklif etmek de lazım.

Çocukları kurslara göndermenin

dozu ne olmalı? Seçimler ne şekilde

yapılmalı? Çocuklara serbest

zaman tanımanın önemi nedir?

Çocukların hobi edinmesi

özendirilmeli elbette. Çocuğun ilgi

alanlarını keşfetmesini sağlamak,

yetenekli veya ilgili olduğu

alanlarda daha da geliştirmek,

kişisel gelişimi için çok önemli.

İşe yararlık duygusuna ihtiyaç

özellikle ergenlikte artıyor. Üretici,

kişinin sadece kendisi için değil,

başkaları için de anlam taşıyan

faaliyetler, çocukların kimlik

gelişimini olumlu etkiler. Bunun

yanı sıra çocukların sınırları

belirsiz, serbest zamanlarının

Eylemlerimizle yol açtığımız sonuçları görmenin

öğretici yanları var, bu sayede hayattaki eylemlerin

sorumluluğunu almayı da üstlenmiş oluruz. Öte

yandan ceza ve ödül sisteminin rastgele kullanılması

çocuk gelişimine yarar sağlamamakla beraber, çocukların attıkları

adımlardaki doğal sonuçları görmelerini engelleyebilir.

Prof. Dr. Yankı Yazgan 1959 yılında dünyaya geldi. Sırasıyla

Bornova Anadolu Lisesi, Ankara Fen Lisesi ve Ege Tıp Fakültesi’ni

bitirdi. Psikiyatri uzmanlığını Marmara Tıp Fakültesi’nde, çocuk

ve ergen psikiyatrisi uzmanlığını ise Yale Tıp Fakültesi’nde yaptı.

Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde profesör, Yale Child Study

Center’da öğretim görevlisi olarak eğitim ve araştırma çalışmalarını

sürdürüyor. Klinik uygulamalarda ve bilimsel araştırmalarında

odağını nörogelişimsel bozuklukların tanılanması ve multimodal

tedavilerinin uygulanması oluşturuyor. Beyin bilimleri,

psikiyatri alanındaki bilgilerin herkes tarafından anlaşılmasını ve

kullanılmasını amaçlayan popüler bilim yazıları ve kitaplarının yanı

sıra çok sayıda ulusal ve uluslararası hakemli bilimsel dergi ve kitapta

makaleleri yayımlanıyor. Kitapları şöyle: 99 Sayfada Ergenlikten

Gençliğe, Düşe Kalka Büyümek, Çocuklu Hayat, Yaşantıların

Psikolojisi ve Biyolojisi, 99 Sayfada Bebeklikten Çocukluğa, Kalbinle

Düşün Aklınla Hisset, Kalp Çarpar Beyin Böler, Hiperaktif Çocuk

ve Ergen Okulda, Bir Tatlı Telaş, Fellings Run Faster.

PROF. DR. YANKI YAZGANKİMDİR?

işlerin de yaşam keyfini arttırıcı

etkileri var. Hobilerinin yanı

sıra vakit buldukça çocuklara

serbest zaman tanımak sınırları

kendi çizebilecekleri, kuralları

kendilerinin belirleyebileceği

alanlarda özgürce gelişme fırsatı

sunar.

olması onları beklenmedik,

öngörülemeyen hayat olaylarına

hazırlamaya yardımcı olur.

Hemen bir yarar getirmeyen,

anlık sonucu olmayan, ama

hayatın bir ayrıntısına, özellikle

duyularla algılanabilecek bir

ayrıntısına odaklanarak yapılan

“Çocuğun ilgi alanlarını

keşfetmesini sağlamak,

yetenekli veya ilgili

olduğu alanlarda daha

da geliştirmek, kişisel

gelişimi için çok önemli.

İşe yararlık duygusuna

ihtiyaç özellikle

ergenlikte artıyor.”

NİSAN 2019 29