Background Image
Previous Page  19 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 19 / 84 Next Page
Page Background

Prof. Dr. HasanBacanlı ikisi arasındaki farkı

şöyle özetliyor: “Eğitimin görevlerinden biri,

bağımlılık gibi kavramların uygun şekilde

bilinmesi ve benimsenmesini sağlamaktır.

Dilin kendi içinde üretmediği ve diğer diller,

uluslarla etkileşimsonucunda kazanılan

kelimeler eğitimaracılığıyla sağlıklı bir zemine

oturtulabilir. Bağlılık ile bağımlılık farklıdır.

Eğitimöğrencilere bağlılığın nasıl sağlıklı

bir ilişki biçimi olduğu ve insan yaşamında

bağlılıkların yaşamı kolaylaştırdığını ve

kalitesini yükselttiğini, bağımlılığın ise nasıl

bireyin özgürlüğünü kısıtladığını ve sağlıksız

davranışlara yol açtığını öğretmelidir.”

Öğretmenlerle iletişimhalinde

olmakveonlarlagüzel ilişkiler

kurmak tümöğrenciler için

önemlidir. Okul ile ilişkisi

zayıf olanöğrenciler,madde

bağımlılığınıngelecekteki

hedefleri vehayallerinenasıl

zarar vereceği konusundasağlıklı

düşünememektedir.

Maddekullanımı genelliklemotivasyoneksikliği

ve iradezayıflığı ile ilişkilendirildiği gibi okuladevamolasılığını

dadüşürür. Tabii güvenlikmeselelerini deunutmamakgerekir.

Maddekullanımı anti-sosyal veyabani davranışların (okula

silahvebıçakgetirmek) gelişmesinindesorumlusudur.

AÇIK-GİZLİMÜFREDATNEDİR?

Eğitimsistemi içindebirçokprogramdanbahsedilebilir. Bu

programlardanen işlevsel olanları açıkvegizlimüfredattır.

Prof. Dr. HasanBacanlı ikimüfredatı şöyleözetlemiştir; açık

müfredat eğitimsistemininöğrenciyekazandırmak istediği

özellikleri açıklığakavuştururken, gizlimüfredat planlanmadığı

haldeeğitimsistemi içindeöğrencilerinkazandıkları özellikleri

ifadeeder. Bağımlılıkbağlamındadüşünülecekolursa,

eğitimsistemi eğer öğrencilerinbağımlılıkkazanmalarını

amaçlamıyorsa, amaöğrenciler eğitimsistemi sonunda

kazanıyorlarsa, bugizlimüfredatınbir ürünüdür. Buyüzden

eğitimsistemleri gizlimüfredatlarını iyi analizetmelidirler. Gizli

müfredatı tespit etmeninçeşitli yolları vardır. Bunlarınenbasit

olanı, öğrencilerinkendi aralarındaki konuşmalarını irdelemektir.

Düzgün, saygılı, açıkveözenli bir dil kullanılmayanokul bahçesi

birçokşeyegebeolabilir.

sağlanmalıdır. Kimlikkazanmanınönemlimekanizmalarından

biri taklit veözdeşleşmedir. Ergenünlüler gibi gözönündeolan

kişileri dekendineörnekalabilir, çeteleri de. Bu ikisinindeortak

özelliği toplumsal sınırları zorlamalarıdır. Ergenlikçağındada

merakduygusunedeniylebağımlılıkgelişebilir, amabunun

arkasındadasınırı keşfetmeduygusuyatar.

ÖĞRETMENLESAĞLIKLI İLİŞKİ

Öğrenciler, günlerininbüyükbir kısmını okulda

geçirmektedirler. Okul çevresi, öğrencilerekendi davranışlarını

karşılaştıracakdavranışstandartları sunmaktadır. Okul

personeli bazenergenöğrencilerinkendi davranışlarını

değerlendiripmuhakemeedebilmeleri içinöğrencilereetkileyici

rolmodeller olarakhizmet edebilirler. Öğretmenlerinin

kendileriyle ilgilendiklerinin farkındavebilincindeolan

öğrencilerinsigara içmesi, uyuşturucukullanması, alkol alması

veyasağlığı tehdit edendiğer davranışlardabulunması çok

dahadüşükbir ihtimaldir.

BAĞLILIK / BAĞIMLILIK

HasanBacanlı

yesilay.org.tr

19

YEŞiLAY

KASIM 2015

“Eğitim

öğrencilere

bağlılığın nasıl sağlıklı

bir ilişki biçimi olduğu ve

insan yaşamında bağlılıkların

yaşamı kolaylaştırdığını ve

kalitesini yükselttiğini, bağımlılığın

ise nasıl bireyin özgürlüğünü

kısıtladığını ve sağlıksız

davranışlara yol açtığını

öğretmelidir.”