Riskli İnternet ve Teknoloji Kullanımı - page 42

Tabii burada asıl bakılması gereken, bu kullanımın hangi amaçlarla
yapıldığı. Burada da karşımıza kabaca iki kullanım tipi çıkmakta.
Bunların ilki birey, kurumya da kuruluşların internet üzerinden ti-
cari, sosyal, kültürel, vb. bir fayda yarattıkları ve internet ortamının
üretimlerine doğrudan ya da dolaylı katkı sağladığı üretimağırlıklı
kullanım. Bu kullanıma örnek olarak bilgisayar, cep telefonu ya da
tablet gibi cihazlar üzerinden kitap okuyan, ders çalışan, blogunda
duygu ve düşünce paylaşan, bilgi, içerik ya da proje üreten, ticari/
kültürel her türlü üretiminin tanıtımını yapan, şirketinin iş sürecini
internet sayesinde daha verimli ve rekabetçi bir yapıya dönüştü-
ren kullanımları sayabiliriz.
İkinci tip kullanım ise, yukarıdaki tanımın aksine internet ortamın-
da temel bir fayda hedeflemeden, zaman doldurmaya dayalı tü-
ketimağırlıklı kullanım. Saatlerin nasıl geçtiğini anlamaksızın oyun
oynamak, online video izlemek, yazılı ya da görüntülü sohbet
etmek, internet üzerinde belli bir amaç gözetmeden gezinmek
gibi eylemleri bu tüketimolgusunun içinde değerlendirebiliriz.
Üretken bir toplum olmanın yolu, tükettiğinden
fazlasını üretmekten geçiyor
Konunun püf noktası ise, üretimve tüketimağırlıklı kullanımlar
arasında bir denge kurabilmekte. Bireylerin sürekli üretimyapma-
sını ve hiç tüketimyapmamasını beklemek kuşkusuz gerçekçi bir
yaklaşımdeğil ancak üretken bir toplumolmanın yolu, tüketti-
ğinden fazlasını üretmekten geçiyor. Üstelik internet ortamında,
katma değeri çok yüksek ürün ve hizmetler üretilebilmek de
mümkün. Ancak internet üzerinde üretimden çok daha fazla
tüketimyapılması da, toplumları 21. yüzyıl konjonktüründe her
açıdan bağımlı kılacak bir durum.
İnternet üzerinde bireylerinweb sitesi, aramamotoru, blog, wiki,
sosyal medya vemobil uygulama gibi yeni medya araçları üzerin-
den üretimve tüketimyapılabildiğini görüyoruz. Bunların hemen
hepsinde üretim-tüketimdengesi belli ölçülerde korunurken
özellikle sosyal medya platformlarında bu dengenin ağırlıklı olarak
tüketimden yana bozulduğunu görüyoruz. Özellikle dünyanın en
büyük platformu Facebook’un siber ağlar üzerinde, adeta sanal
bir tüketimmerkezi hatta sanal bir AVMgibi konumlandığını ve bu
bağlamda bir problemli kullanımörneği yarattığını söyleyebiliriz.
Türkiye’deki internet kullanıcılarının hemen hepsinin bir Facebook
Teknolojinin ete kemiğe büründürdüğü siber dünya ve
oraya doğru kaymakta olan bireyler arası iletişim, etkileşim ve
sosyalleşme, insanlığı nereye götürüyor?
Bir Türk kullanıcısı her gün ortalama yaklaşık 4,5 saatlik bir
zaman dilimini bilgisayar, cep telefonu ya da tablet üzerinden
internete girerek geçirmekte.
yesilay.org.tr
40
YEŞiLAY
TEMMUZ 2014
1...,32,33,34,35,36,37,38,39,40,41 43,44,45,46,47,48,49,50,51,52,...92
Powered by FlippingBook