NARGİLE FARKINDALIK KAMPANYASI “UCUNDA ÖLÜM VAR”

Tütün kullanımı her yıl 6 milyon insanın ölümünden sorumlu büyük bir halk sağlığı problemidir. Dünya Sağlık Örgütü tütün kullanımını önlenebilir ölüm ve hastalıkların en önde gelen nedeni olarak belirlemiştir. Sadece ülkemizde tütüne bağlı nedenlerden dolayı her yıl 100 bin insanımız hayatını kaybetmektedir.

1990'lı yıllardan itibaren özellikle aromatik tütünlerin piyasaya girmesiyle birlikte nargile kullanımının hızla yayılması tütün kontrolünde bir mücadele alanı olarak nargileyi gündeme almayı gerektirmiştir. Yeşilay Cemiyeti bu amaçla “Ucunda Ölüm Var” kampanyasını başlatmıştır.

Kampanya öncesinde 1200 kişilik anket çalışması ve odak grup çalışmaları ile hedef kitlenin nargile konusunda algı, bilgi, tutum ve davranışları incelenmiştir. Bu çalışmaların ışığında 18-24 yaş kişiler arasında nargile kullanım oranınız %7,3 olduğu, kullanıcıların %88 oranında aromatik nargileyi tercih ettiği, nargile kullanımın bir sosyalleşme aracı olarak görüldüğü, nargilenin sağlığa verdiği zararlara ilişkin farkındalık, sigaranın verdiği zararlara ilişkin farkındalık ile kıyaslandığında daha düşük olduğu gibi sonuçlara ulaşılmıştır.

Buna ek olarak nargileye ilişkin olarak toplumda sıklıkla dile getirilen nargile dumanının sudan geçerken temizlendiği, sigara gibi bağımlılık yapmadığı, sigaradan daha az zararlı olduğu gibi «nargile efsanelerine» inananların oranının en az %31 olduğu görülmüştür.

5 adet kamu spotunun yanı sıra açıkhava mecraları, sosyal medya ve internet yoluyla kampanya yayınlanmıştır. Kampanya sonrası yapılan araştırmalarda TV reklamları toplam grupta "inandırıcı" (%83), "nargile kullanımına ilişkin caydırıcı olması bakımından etkili" (%77) bulunmuş ve izleyen/ duyan kişilere "yeni şeyler öğretmiştir" (%75.)

Ucunda Ölüm Var! kampanyası İngilizce, Arapça ve Fransızca adaptasyonları yapılmış ve dünya STK'larına lisans ve telif bedeli olmaksızın sunulmaktadır. Dünya Sağlık Örgütü ve İslam Konferansı Örgütü aracılığıyla tüm dünyada yaygınlaştırılması sağlanmaktadır.



  • /documents/file/YASubSlider/genc_yesilay_brand-dac66b4c-1d68-4e96-bde7-a06cf85b3b2e.png
  • /documents/file/YASubSlider/birakabilirsin_brand-ad229c65-9064-46b1-97f4-83544bc1b5c8.png
  • /documents/file/YASubSlider/iyi_brand-68f33d23-c343-49c7-a15c-71d61c090f1d.png
  • /documents/file/YASubSlider/karikatur_yarismasi_logo-3a81ebb5-87a2-4452-9ce3-e9d5f8519cdc.png
  • /documents/file/YASubSlider/tbm_anasayfa_alt_slider1-dca29e17-d5d3-4ae2-9224-2adce4660595.png
  • /documents/file/YASubSlider/yedam_logo-c44c32c1-10aa-4ba5-8136-9bd49fa7ba07.png
  • /documents/file/YAResimler/addicta_logo_alt_slider.png
  • /documents/file/YASubSlider/brand-yesilay-yayinlari-500d0abc-729a-449b-ab25-136d9b966065.jpg
  • /documents/file/YASubSlider/yesilay_market_brand-9fe4cb82-db08-48ac-b345-a3c54993ca6c.png
  • /documents/file/YAResimler/turkiye_bagimlilik_arsivi_alt_logo_slider.png
  • /documents/file/YASubSlider/YesilayDergisi_logo2-46e0c13f-4a02-40b9-bb84-7bfcddb52cf1.png
  • /documents/file/YASubSlider/zumruduanka_logo-38ce30eb-ec45-4db2-811a-809776151cd8.png
  • /documents/file/YAResimler/mavi-kirlangic.png
  • /documents/file/YAResimler/snsg_logo.png
  • /documents/file/YAResimler/benim_kulubum_yesilay.png
  • /documents/file/YAResimler/yesil_dedektor(1).png
  • /documents/file/YAResimler/yesil-sahne-soylesileri.png
  • /documents/file/YAResimler/yesilay-elcileri.png