- Pornografinin Gerçek Olmadığı Bilinmeli
- Pornografi, Bireyin ve Toplumun Dengesini Bozuyor
- Erken Yaşta Pornografi Maruziyeti Cinsel Suça Kadar Uzanan Sonuçlara Yol Açabilir
- Pornografi, Bireylerin ‘Normal’ Beden Algısını Bozabiliyor
- Pornografi Kullanımı Cinsel Yaşama Zarar Veriyor
- En Büyük Endişem, Pornografinin Cinsel Normları ve Senaryoları Değiştirmesi
- Ergenlerle İlgili Çalışmalar Gelecekte En Önemli Araştırma Alanları Olacak
- Oyun ve Pornografi: Dijital Dünyada Bağımlılığın Kesişen Yolları
- Pornografi Bağımlılığı, Tanıdık Özellikler Taşıyan Yeni Bir Bağımlılık Türü
- Sağlıklı Toplumun Temeli Halk Sağlığından Geçiyor
- Prof. Dr. Mustafa Taşdemir: “Bağımlılık, Sosyal Bulaşma Yoluyla Yayılıyor”
- Prof. Dr. Recep Erol Sezer: “Dumansız Hava Sahası Bir Halk Sağlığı Politikasıdır”
- Dr. Öğr. Üyesi Çağrı Emin Şahin: “Sağlık Okuryazarlığı Bağımlılıklara Karşı En Güçlü Koruyucu Zırhtır”
- YEDAM Sosyal Hizmet Uzmanı Alptekin Tekedereli: “Sosyal Hizmet Uzmanları Bağımlılıkla Mücadelede Kritik Bir Rol Üstleniyor”
- Klinik Psikolog Dr. Mehmet Teber: “Çocukların Güçlenmesi İçin Zorlanmalarına Müsaade Etmeliyiz”
- Bağımlılıkların Türkiye Ekonomisine Yıllık Yükü: 78 Milyar Dolar
- Bağımlılıklarla Mücadele Hekimlerin Desteğiyle Daha da Güçlü
- Hukukun Gücüyle Bağımlılıklara Karşı: Yeşilay Hukukçuları
- Gıda Güvenliği ve Bağımlılık Riski Taşıyan Gıdalar
- Dijitalle Başa Çıkın!
- Dijital Medya ve Oyun Bağımlılığına Karşı Küresel Mücadele
- Dr. Daniel Spritzer: “Oyun Tasarımcısının Amacı Eğlence Olmalı, Bağımlılık Değil”
- Klinik Psikolog Süreyya Kitapçıoğlu: “Oyun Bağımlılığıyla Mücadelede Kültürel Duyarlılık Hayati Önemde”
- Uz. Dr. İlyas Kaya: “Yeşilay’ın ‘Denge’ İlkesi, Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı İçin Çok Kıymetli”
- Prof. Dr. Yavuz Samur: “Doğru Tasarlanmış Oyun Çocuğa Pek Çok Beceri Kazandırır”
- YEDAM’dan Oyun Bağımlılığına Bütüncül Yaklaşım
- Dijital Oyun Araştırmaları ve Bir Çözüm Arayışı “Çocuk Dostu” Bir Oyun Derecelendirme Sistemini Geliştirmek
- Prof. Dr. Toker Ergüder: “Alkolsüz bir toplum, nesillerin ve kültürün korunması için atılacak en büyük adımdır”
- Prof. Dr. Perihan Torun: “Alkol tüketimini düşürmek için etkin politikalar uygulanmalı”
- Doç. Dr. Umut Kırlı: “Kadınlarda alkol bağımlılığı erkeklere oranla daha hızlı gelişiyor”
- Alkol Bağımlılığında YEDAM Desteği
- Bağımlılık Danışmanı Simge Kırcan Erdoğan: “Tedavide geçirilen süre uzadıkça başarı oranı artıyor”
- Tatilde Alkol Kullanımı ile Birlikte Sorunlar da Artıyor
- “Uyuşturucu Tedarikçileri Akla Gelmedik Yöntemler Kullanıyor”
- “Madde Bağımlılığı Belirtileri Ergenliğin Doğal İniş Çıkışlarıyla Karıştırılabilir”
- “YEDAM’lar Madde Bağımlılığı Konusunda Ciddi Bir Boşluğu Dolduruyor”
- “Uyuşturucu Endüstrisi Kendisini Sürekli Güncelliyor”
- “Ek Tanı, Bütüncül ve Eş Zamanlı Tedavi Gerektirir”
- Dünyanın En Tehlikeli Uyuşturucusu Metamfetamin
- YEDAM’dan Madde Bağımlılığına Psikososyal Destek
- Uyuşturucuya Karşı Küresel Direniş
- Psikiyatri Uzmanı Prof. Dr. Hakan Coşkunol: “Ailenin Tedaviye Katılımı İyileşmede Etkilidir”
- Psikiyatri Uzmanı Dr. Hakan Tokur: “Bağımlılık Tedavisi ‘Yaşamla Yeniden Bağ Kurma’ Sürecidir”
- Uzman Psikolog Kinyas Tekin: “İhmalkârlık Kadar Otoriterlik De Sakıncalı”
- YEDAM’dan Nüks Riskine Karşı Kalıcı Çözümler
- Bağımlılığa Ek Bir Yük: Stigma
- İyileşme Sürecinde Sosyal Hizmetlerin Rolü
- YEDAM Uzman Yardımcısı Niyazi Aydemir: “İyilik koçu tavsiye vermez, rehberlik eder”
- Yeşilay Genel Başkan Yardımcısı Sümeyye Ceylan: “Dijital Dünya ve Çocuk İlişkisi Çok Dikkatle Ele Alınması Gereken Bir Konu”
- Yeşilay Genel Başkan Yardımcısı Prof. Dr. Muhammed Tayyib Kadak: “Teknolojiye Hâkim Olan Aileler Çocuklarını Dijital Bağımlılıklardan Korur”
- “Çocuklar İçin Güvenli Bir Dijital Ekosistem Oluşturmalıyız”
- Dijital Çağda Ebeveyn Olmayı Kolaylaştıran Rehber: Dijital Ebeveynlik
- Ekrana Alternatif 10 Bahar Aktivitesi
- Dijital Dünyada Nasıl Bir E-Beveyn Olmalı?
- Geçmişten Geleceğe Yeşilay
- Bir Asrı Aşan Mücadelede Yeşilay’a Gönül Verenler Anlatıyor
- Bağımlılıkla Mücadelede Yeni Bir Milat: Bağımsızlık Seferberliği
- Yeşilay’dan Türkiye’ye Özgü, Dünyada Öncü Modeller
- Yeşilay Gönüllülerle, Gönüllüler Yeşilay’la Büyüyor
- Sağlıklı Nesiller İçin Sınırları Aşan Mücadele
- Arif Çifci: “Yeşilay, Osmanlıdan Cumhuriyete Türkiye’nin tarihidir”
- Prof. Dr. Recep Erol Sezer: “Tütün Kontrolü Nikotin Salgınına Karşı En Büyük Koz”
- Prof. Dr. Toker Ergüder: “Tütün Reklamları Yapay Zekâyla Takip Edilebilir”
- Prof. Dr. Şaziye Senem Başgül: “Ergenin Hayatını Şekillendiren En Önemli Yapı Ailedir”
- Tütün Bağımlılığına Karşı YEDAM Desteği
- YEDAM’la Nefes Alanlar
- Bağımlılıklarla Mücadelede Esas Cephe Tütün Endüstrisinin Sinsi Taktikleri
- Dr. Hüseyin Küçükali ile Yapay Zekâ Desteğiyle Dumansız Bir Sosyal Medya Hakkında Konuştuk
- Tütün Endüstrisinin Çabaları DSÖ’nün de Merceğinde
- Asırlık Tecrübeden Topyekûn Mücadeleye: Bağımsızlık Seferberliği
- Yeşilay Genel Başkanı Doç. Dr. Mehmet Dinç: “Bağımsızlık Seferberliği İle Amacımız Bağımlılıklara Karşı Toplumsal Bir Uyanış ve Dayanışma Hareketi Oluşturmak”
- Daha Güçlü ve Daha Sağlıklı Bir Toplum İçin: “Bağımsızlık Seferberliği”
- Bağımsızlık Seferberliği’nin Olmazsa Olmazı: YEDAM
- Bağımlılık İle Mücadelenin Temeli: Bilinçlendirme Ve Farkındalık Çalışmaları
- Topluma ve Bireye Katkı Sağlayan Güç: Gönüllülük
- Danışanlıktan Koçluğa Bir Başarı Hikâyesi
- Spor Salonlarındaki Tehlike: Anabolik Steroidler
- Prof. Dr. Cüneyt Evren: “Steroid Kullanan Her Dört Erkekten Birinde Steroid Bağımlılığı Var”
- Prof. Dr. Rüştü Güner: “Anabolik Steroidler, Tüm Organ Sistemlerine Zarar Verir”
- Kusursuz Beden Algısı Steroid Kullanımını Tetikliyor
- Serkan Yimsel: “Anabolik Steroidleri Teşvik Ve Tedarik Edenler Cezalandırılmalı”
- Av. Mehmet Yoğurtcuoğlu "Steroidler Sporun İtibarını Korumuyor, Aksine Tehdit Ediyor"
- Doç. Dr. Merih Altıntaş: “Sanal Kumar Bağımlılığı Kendini Gizleyebilen Bir Hastalıktır”
- Gittikçe Artan Endişe: Ergenlikte Sanal Kumar
- YEDAM’dan Kumar Bağımlılığı Tedavisine Güncel Yaklaşımlar
- Dünya Sağlık Örgütü’nün Sanal Kumar Bağımlılığına Yaklaşımı
- Sanal Kumarda “Oyun” Ve “Eğlence” Tuzağı
- Zamansız Ve Mekânsız Bir Bağımlılık: Sanal Kumar
- Olimpiyat Özel Dosyası
- Prof. Dr. Hakan Coşkunol: “Egzersiz, beynin ödül sistemini değiştirir”
- Günlük Hayatta Nasıl Aktif Olabiliriz?
- Klinik Psikolog Melisa Varol: “Spor, bedensel ve psikolojik iyilik halimizi güçlendiren etkili bir araç”
- Çocuklar Hareket Ediyor!
- Düzenli Sporun Faydaları Nelerdir?
- Bağımlılıklarla Mücadeleye Spor Desteği: Yeşilay Spor Kulübü
- Prof. Dr. Osman Tolga Arıcak: “Çocuklar gereksiz teknolojiye maruz bırakılmamalı”
- Prof. Dr. Şaziye Senem Başgül: “Aile ilişkileri kuşak farkı bilinciyle kurulmalı”
- Okullarda İlk Ders Zili Çalıyor
- Yaşam Becerileri Bağımlılıklardan Koruyor
- Değerlendir, Sürdür, Yaşat, İlham Ol…
- Yeşilay Kolu’ndan Benim Kulübüm Yeşilay Projesi’ne…
- Geleceğin Bireyleri Yeşilay’ın Çocuk Dergileri ve Oyunlarıyla Büyüyor
- Daha Doğal Bi̇r Yaşam İçi̇n 9 Öneri
- Doğallığın Işıltısı
- Gezegene İyi Gelen, Bize De İyi Geliyor
- Doğal Yaşama Dönüş Hareketleri
- Sakin Şehirlerde Kendi Ritminde Hayatı Yaşa
- Daha İyi Hissetmek İçin Haydi Doğaya
- Sadeleşmek Elimizde
- Geçmişi Anlamlandırmak Kişiyi Rahatlatır
- Bedensel Hafifleme İçin Bütüncül Bir Yaklaşım Gerekir
- Beynimiz Neden Yorulur?
- Yaşam Alanlarında Sadeliğin Zarafeti!
- Zihinsel Hafiflik ve Ruhsal Arınma İçin: Dijital Detoks Zamanı!
- Sosyal Medyayı Doğru Kullanmanın 9 Yolu
- Sosyal Medya Bağımlılığı Tedavisinde İzlenen Yollar
- “Sosyal Medya Platformları Dengeli ve Sorumlu Bir Şekilde Kullanılmalı”
- "Çocuğun Dijital Ayak İzi, Geleceğini Etkileyebilir"
- “Gerçek Sosyal Hayat; Yüz Yüze, Derin ve Anlamlı İlişkiler Üzerine Kuruludur”
- Sosyal Medyanın Kontrolüne Girdik
- Yemiyor İçmiyor Çevrim İçi Oluyoruz
- Obezite Küresel Bir Pandemiye Dönüştü
- Uz. Dr. Ayça Kaya: “Buzdolabı ile Aranıza Mesafe Koyun”
- Diyetisyen Kübra Çıtlak: “Son 30 Yılda Çocuk ve Ergenlerde Obezite, Dünya Genelinde Arttı”
- Hormonlar Kilomuzu Nasıl Etkiliyor?
- Çocuk Beslenmesindeki Tehlike: Abur Cubur
- Psikolojik Nedenleri ve Sonuçlarıyla Obezite
- Obezitenin Yol Açtığı 10 Sağlık Sorunu
- Prof. Dr. Şaziye Senem Başgül: “Öfkenin olduğu yerde olumlu duygular barınamaz”
- Prof. Dr. Cüneyt Evren: “Kronik yorgunluk sendromu, yaşam kalitesini etkileyen ciddi bir durumdur”
- Klinik Psikolog Gökhan Ergür: “Metropol yaşamı ve sosyal medya kaygı düzeyini artırıyor”
- İnsanın Dijital Çağ ile İmtihanı
- Hilal-i Ahdar’dan Yeşilay’a 104 yıllık mücadele
- Yeşilay’ın ilk gençlik teşkilatının kuruluşu "Türkiye İçki Aleyhtarı Gençler Cemiyeti"
- Yeşilay gençliği seviyor, gençlik Yeşilay’ın varlığını hissediyor
- Yeşilay ülküsünün yılmaz neferleri: Yeşilay kadınları
- Ulusaldan evrensele Yeşilay mücadelesi
- Yeşilay’ın dünyada örnek alınan öncü modeli: YEDAM
- Elektronik Sigara Gerçeği! Çocuklar ve Gençler Yalanlarla Kandırılıyor
- “Çocukların ve Gençlerin Elektronik Sigaraya Erişimleri Hızlı Bir Şekilde Engellenmeli”
- “Elektronik Sigara, Dünyanın Baş Belasına Dönüşmüş Durumda”
- “Çok Uluslu Tütün Şirketleri, Nikotin Bağımlısı Bir Nesil Oluşturmak İstiyor”
- “Elektronik Sigaralar Mutlak Zararlı ve Bağımlılık Yapıcıdır”
- “Elektronik Sigaraya Erişim Bu Kadar Kolay Olmamalı”
- Alkol Bağımlılığı Bireyi ve Toplumu Tehdit Ediyor
- Alkolün Güvenli İçilebilecek Bir Miktarı Yoktur
- Sosyal Hizmet, Tedavinin En Önemli Yapı Taşlarından Bir Tanesi
- Kadınlar Bağımlılık Sürecinde Yalnız Kalıyor
- Alkolle Mücadelenin Yolu; Vergilendirme, Erişim Kısıtlamaları ve Pazarlama Yasaklarıdır
- Alkol Bağımlılığına Uluslararası Yaklaşımlar
- Savaş, Halk Sağlığını Onarılamaz Biçimde Etkiliyor
- “Medyada Yaratılan Algı; Haklıyı Haksız, Doğruyu Yanlış, Güzeli Çirkin Olarak Konumlandırabiliyor”
- “Savaşlar, Savaşanları Olduğu Gibi Savaşmayanları Da Olumsuz Etkiler”
- “Artık Savaşlar Sadece Sahada Değil, Dijital Dünyada Da Gerçekleşiyor”
- “Çocuklardaki ‘Güvenli Dünya’ Algısı Zarar Gördü”
- Toplumsal Kaygı Bozuklukları Bağımlılıklara Neden Olabilir Mi?
- Bağımlılık Herkesi Etkileyen Genel Bir Sorundur
- Kadınlar Bağımlılıkta Da Ayrımcılıkla Karşı Karşıya Kalıyor
- Bağımlılığın Ve Şiddetin Doğasında Ortak Ve İç İçe Faktörler Vardır
- “Anne Veya Eşin Bağımlılık Sorunu Olan Bireye Yönelik Tutum Ve Davranışları Tedavinin Seyrini Etkiliyor”
- Kadına Yönelik Şiddete Karşı: 25 Kasım Kadına Yönelik Şiddete Karşı Uluslararası Mücadele Günü
- Sağlıklı Nesiller İçin Sağlıklı Gebelik
- Yeşilay Kadınları Güçlenerek Büyüyor
- Dijital Çağda En Kırılgan Grup Çocuklar Ve Gençler
- “Dijital Bağımsızlık En Önemli Gündemimiz Olmalı”
- “Sağlıklı Teknoloji Kullanımında Teknoloji Amaç Değil, Araçtır”
- Çocuklarda Ekran Bağımlılığı
- Dijital Bağımlılıktan Uzak, Hayata Yakın Olun!
- “Notların Telafisi Vardır, Ancak Zedelenen Öz Güvenin Telafisi Meşakkatlidir”
- Ziller Minikler İçin Çalıyor… Okula Uyum Süreci İçin Öneriler
- Çocuğun Okul Başarısını Artırmanın 15 Etkili Yolu
- Çocuğunuza Zaman Yönetimini Nasıl Öğretebilirsiniz?
- “Günümüzde Ruh Sağlığını Korumak Daha Zor Ve Daha Önemli Hale Geldi”
- Bağımlılık Ve Ruh Sağlığı İlişkisi Karşılıklıdır
- “Çocuk Olumsuz Duyguları Makul Düzeyde Deneyimlemeli”
- Bağımlı Bireylere Doğru Yaklaşım Nasıl Olmalı?
- Koruyucu Ruh Sağlığıyla Tanışın
- “Tütün Kontrolü Toplumsal Gündemin Ana Konusu Yapılmalı”
- “Asıl Mücadele Tütün Endüstrisi İle Mücadeledir”
- “Zararsız Tütün Olması Mümkün Değildir”
- “Elektronik Sigaraların Ülkeler Tarafından Teşvik Edilmesi Sorumsuzluk Örneğidir”
- “Tütün Şirketleri, İnsanların Sigara İçmek İstemeyecekleri Bir Günün Geleceğini Biliyor”
- “Sağlıklı Etkileşim Ancak Empati İle Olur”
- “Empati Gelişimi Bebeklikte Başlar”
- “Empati Bir Duygudaşlık Göstergesidir”
- Toplumsal Duyarlılığın Vücut Bulmuş Hâli: Gönüllülük
- Yeşilay, TİSK Ve TÜMOSAN Depremzede Çocuklar İçin Güçlerini Birleştirdi
- Dayanışma Ruhu Kültürel Kodlarımızda Var
- “İyi İletişim Ve Doğru Bilgi Kaygıyı Azaltır”
- Afetlere Dirençli Şehirler Nasıl İnşa Edilmeli?
- Sıfır Maliyetle Kentsel Dönüşüm Mümkün
- “Bugünün Gençleri Üst Kuşaklardan Çok Daha İyiliksever Ve Dayanışmacı”
- Millî Birlik Ve Beraberlik Kodlarımızda Var: Millî Mücadele’den Kahramanmaraş Depremine Toplumsal Kenetlenme
- “Bir An Önce Normalleşmeliyiz”
- Dijital Medya Çocuğu Sosyal Hayattan Koparıyor
- “Hey Çocuk! Bırak Tabletini Sakince Kitabın Kapağını Aç! Kalbini Aç…”
- Mutlu Bir Çocukluk İçin Projeden Çok Daha Fazlası Gerekiyor
- Çocuk Gülerse Dünya Güler
- Hilal-i Ahdar’dan Yeşilay’a
- Sivil Toplum Kuruluşları Ve Gönüllülüğün Gücü
- STK’lar Tek Yürek Oldu: Yüzyılın Felaketi Sonrası Gönüllü Dayanışması
- Bağımlılıklarla Karşı Gönüllü Mücadele
- Çocuklar İçin Gönüllülük Neden Gerekli?
- “Tedavi Edilmeyen Kaygı Bozuklukları Kronikleşme Eğilimindedir”
- İklim Değişikliğinin Ortaya Çıkardığı Kaygı Hâli: Eko-Anksiyete
- Yeni Krizlerin Getirdiği Belirsizlikler Küresel Kaygıyı Körüklüyor
- “Kaygılar Bağımlılığı Tetikleyebildiği Gibi Bağımlılıklar Da Kaygıyı Besleyebilir”
- “Çocukları Kaygıları Nedeniyle Utandırmayalım, Usandırmayalım, Cezalandırmayalım”
- Sosyal Medya Kullanımı Kaygıları Tetikliyor
- Sigara İle Mücadelede En İyi Politika, Çocuk Ve Gençleri Tütünsüz Ortamda Büyütmektir
- YEDAM’ın Kişiye Özel Programlarıyla Sigaraya “Dur” Deyin
- Örnek Vakalarla Tütün Bağımlılığı Tedavisi
- Tütün Bağımlılığı Vücudumuza Neler Yapıyor?
- Sigarayı Bıraktığınızda Vücudunuzda Neler Oluyor?
- Dünyada Alkol Kullanımı Ve Önleyici Politikalar
- Alkol Bağımlılığını Önlemeye Dair Yasal Düzenlemeler
- Alkolün Bir Diğer Karanlık Yüzü: Şiddet Ve Alkol İlişkisi
- Ebeveynler Alkol Kullanan Gence Nasıl Yaklaşmalı?
- Sevdiklerimizi Alkol Bağımlılığından Nasıl Koruruz?
- Alkolsüz Hayat Neler Kazandırıyor
- Alkol Vücuda Neler Yapıyor?
- “İletişim Yoluyla Kendimizi Var Ediyoruz”
- “Bireyi Bağımlılığa Götüren Duygusal Yalnızlıktır”
- “İnsan İnsana Şifadır, Umuttur, Yoldur”
- Güvene Dayalı İletişim Bağımlılıklardan Koruyor
- Sanal İletişim Gerçek İletişimin Yerini Tutar Mı?
- “Dijital Oyun Bağımlılığı Ciddi Bir Sorun”
- “Teknolojiyi Doğru Kullanmayı Öğrenmeliyiz”
- Dijital Dünyada Eğitim Şart
- Dijital Dünyada Bizi Neler Bekliyor?
- Sanal Ortam Güvenliğinin Teminatı: Siberay
- Rakamlarla Dijital Dünya
- TÜİK Araştırma Sonuçlarına Göre Türkiye Dijitalleşiyor
- “Proje Çocuklar Kuklaya Dönüşüyor”
- “Mutlu Bir Aile İçin Her Şey Mükemmel Olmak Zorunda Değil”
- Değerler Eğitimi Bu Dünyanın Bir İhtiyacı
- TBM İle Her Yıl Milyonlarca Kişiye Ulaşıyoruz
- Okul Heyecanı Başlıyor
- “Tüketerek Mutlu Olma Çabası Büyük Bir Yanılgı”
- “İnsanın Manevi Alanı Boşluk Kabul Etmez”
- Mutluluk Beyinde Başlar
- Toplumsal Mutluluğun Şifreleri
- Sağlıklı Tabaklar, Mutlu Yüzler
- Mutluluğa Götüren 7 Adım
- Az Çoktur!
- “Sadeleştikçe Zihin Sağlığımızı Korumamız Da Kolaylaşır”
- Atıksız Bir Mutfak Mümkün
- Biraz Yavaşlamaya Ne Dersiniz?
- Sade Ve Özgür Bir Yaşamın Yolu: “Küçük Ev” Akımı
- Daha Huzurlu Bir Hayat İçin Sadeleş!
- Atık Kağıtları Sanat Eserine Dönüştürüyor
- Pedallar Sağlıklı Yaşam İçin Çevrildi
- Yeşilay’dan “Bağımsız Gençlik” Manifestosu
- YEDAM Sempozyumu'ndan Bağımlılıklara Bilimsel Bakış
- Sağlıksız Aile Tutumları Bağımlılık İçin Risk Faktörü
- Bağımlı Profilleri Nasıl Şekilleniyor?
- Bağımlı Ebeveyn Çocuğun Tüm Yaşamını Etkiliyor
- “Hayır” Diyebilen Bir Çocuk Yetiştirmek
- Ailenin Dijitalleşme ile İmtihanı
- Bağımlılık Aileden Etkilenen ve Aileyi Etkileyen Bir Hastalıktır
- Elektronik sigara nikotin pandemisini gelecek nesillere taşıyor
- Tütünle Mücadelenin Bir Ayağı da E-Sigara ile Mücadele Olmalı
- Dünya Elektronik Sigara ile Nasıl Mücadele Ediyor?
- Elektronik Sigara En Az Sigara Kadar Zararlı
- “Dünya Şiddetli Bir Merhametsizlik Hastalığına Tutulmuş Vaziyette”
- Tarih Boyunca Vardı Ve Hep Var Olacak: Sivil Toplum Kavramı Ve STK’lar
- Yeşilay’a Gönülden Bağlı Olanlar
- Merhamet Ve İyiliğin Gücü: Gönüllülük
- Gönüllülük Çalışmaları Dersiyle Teori Ve Pratik Bir Arada
- Vazgeçilen her sigara sağlıklı bir hayatın kapısını aralar”
- Çocuklarımızı sigaradan nasıl koruruz?
- Sigara stresi azaltmaz, sigarasızlık stres oluşturur
- Şimdi tam zamanı!
- “Bırakabilirsin” mobil uygulamasıyla sigaradan kurtulun!
- Fizikselden Sanala Yeni Bir Şiddet Türü: Siber Zorbalık
- Ergenler Sosyal Medya Bağımlılığında Risk Grubunda
- Geleneksel Değerler Çocukları Koruyor
- Sosyal Medyada Dayatılan Güzellik Büyük Bir Yanılgı
- Çocuklarınız İçin Ulaşılabilir Ebeveynler Olun
- Pandemi Sonrasında Toplumları Bekleyen Tehlike: Çevrim İçi Kumar Bağımlılığı
- Aileler Tedavi Sürecine Aktif Olarak Dahil Olmalı
- Alkol Kontrol Politikaları Toplumları Koruyor
- “Alkol Bağımlısı Kişilerin Çocuklarının Ruh Sağlığını Yakından Takip Edilmeli”
- Alkol Aile İçi Şiddette Risk Faktörü
- Alkol Bağımlılığını Anlamaya Yönelik Faaliyetler
- Alkol Bağırsak Sağlığını Bozuyor
- Alkol Bağımlılığıyla Asırlık Mücadele: YEŞİLAY
- “Gençliğin En Büyük Sorunu Büyüyememek”
- İyi Arkadaş Çevresi Bağımlılıklardan Uzak Tutar
- Davranışsal Bağımlılıklar En Çok Genç ve Ergenleri Etkiliyor
- Çocuğum Madde Kullanıyor mu?
- Gençlerin Gözünden Bağımlılıklar
- Sağlıklı Nesil Sağlıklı Gelecek Yetenek Yarışması, Edebiyat ve Sanatla Farkındalık Oluşturuyor
- Antikten Moderne 28 Asırlık Yolculuk
- Türkiye’nin En Başarılı Olimpiyat Tecrübesi TOKYO 2020’nin Ardından
- Yaşam Becerileri Bireyi ve Toplumu Korur
- Stresle Mücadelede Yaşam Becerileri Faktörü
- Aileyle Sağlıklı İletişim Sağlıklı Kararları Doğurur
- “Hobiler Bizi Ruhsal Olarak Geliştirir”
- Hangi Yaşta Hangi Sporu Yapmalı?
- “Sanat ve Kitap Bağımlısıyım”
- YEDAM'dan İnternet Bağımlılığına Özgün Çözümler
- Pandemi Sarmalında Oyun Oynama Bozukluğu
- “Ebeveynler Doğru Rol Model Olmalı”
- Oyun Oynama Bozukluğunun Tedavisinde Yasaklar Çözüm Değil
- “Ulusal Kampanyalar Farkındalık Oluşturuyor”
- Teknoloji Sizi Değil, Siz Onu Kontrol Edin!
- Teknoloji Bağımlılığı Hasta Ediyor
- Artan Obezite, TBMM’nin de Gündeminde
- Türkiye’nin Obeziteyle Mücadelesi
- Obezite, 21’inci Yüzyılın En Önemli Sağlık Sorunudur
- Evde Kalmak Virüsten Korudu, Obeziteyi Artırdı
- “Pandemi Döneminde Yeme Bozuklukları Arttı”
- “Besin Örüntüsü Dengeli Olmalı”
- Evde Hareketsiz Kalmayın!
- Ağır Yaşamların Yükü Hafifliyor Mu?
- Gidene Üzülmek Yerine Var Olanı Güçlendirmeliyiz
- “Babalar Dua Gibidir; Artık Görünmez Olsa Da Dokunur Evladına...”
- “Sanat ve Spor, Bağımlılıkla Mücadelenin Panzehirleridir”
- Gençlerde Davranışsal Bağımlılıklar Artıyor
- “Aile Bağları Ne Kadar Sağlamsa, Bağımlılık Riski O Kadar Azalır”
- "Özgürlük ve Sorumluluk Birbirini Tamamlar"
- Anne-Babalar Dikkat! Uzun Süreli Ekran Maruziyeti Nelere Yol Açıyor?
- Yeşilay Gençlerin, Gençler Yeşilay’ın Yanında!
- Geleceğin Olimpiyat Şampiyonları TOHM’da Yetişiyor
- “Bağımlı Kişi, İnterneti Bir Kaçış Yöntemi Olarak Kullanıyor”
- Anne Babaya Güvenli Bağlanma Bağımlılıktan Korur
- “Öz Saygısı Düşük Bireylerde Bağımlılık Riski Daha Fazladır”
- Pandemi Sürecinde Kaygı Bozukluğu Arttı
- Sosyal Kaygı İnternet Bağımlılığını Tetikliyor
- Buz Hokeyi Sayesinde “Tek Yürek” Oldular: Bağımlılıktan Kurtuldular
- Dijital Çağın Hastalığı: Yeni Nesil Bağımlılıklar
- Yasa Dışı Kumar ve Bahisle Hukuksal Mücadele
- Sevgi ve İlgi Bağımlılıklardan Korur
- “Bağımlılık Tüm Aileyi Etkileyen Bir Hastalıktır”
- “Dijitalleşme Aile İçi İlişkilerin Kalitesini Düşürüyor”
- “Pandemiden Ders Çıkararak Geleceğimizi Kurtarabiliriz”
- “Kampanyalar Sigara Endüstrisinin Gerçek Yüzünü Gösteriyor”
- "Tütün Fiyatları ve Vergiler Düşürülmemelidir"
- “Elektronik Sigara Kullanmak, Marka Değiştirerek Sigara Kullanımına Devam Etmek Gibidir”
- “Sigarayı Bırakmak Kanser Riskini Azaltır”
- Pandemide Sigara İçme Oranları Düştü
- "Çocuğunuzun ‘Hayır’ Deme Becerisini Geliştirin"
- Madde Bağımlılığı COVID-19'u Tetikliyor
- "Bağımlılık Tedavisi Ertelenmemeli, Güçlendirilmeli"
- “Madde Bağımlılığının Gerçek Tedavisi Rehabilitasyondur”
- Zehir Tacirlerinin Pandemi Fırsatçılığı
- Her İki Madde Bağımlısından Biri Depresyonda
- "Online Terapi, Kişileri Madde Kullanımından Uzak Tuttu"
- “Gençlik İnsan Hayatının En Zor Dönemidir”
- Doğru Rol Model Olmak Önemli
- “Spor ve Sanat Tedavi Edicidir”
- Mutluluk Ailede Başlar
- “Depresyon, Gündelik Bir Keyifsizlik Hali Değildir”
- Beslenme Anlayışı Ailede Şekilleniyor
- “Organik Beslenmeye Mucizevi Bir Anlam Yüklenilmemeli”
- Bir Tür Yeme Bozukluğu: Ortoreksiya Nervoza
- Tarladan Sofraya Uzanan Bir Zincir: Gıda Güvenliği
- “Tarımsal Üretimi Tüketici Davranışları Belirleyecek”
- Ekolojik Yaşam Arayışları
- “Çocuklarımızı Korumakla Yükümlüyüz”
- Oyun Bağımlılığı Nelere Yol Açıyor?
- Oyun Bağımlılığı Yetişkinleri de Buluyor
- "Ticari Kaygılar Çocukları Korumanın Önüne Geçiyor"
- "Yasak Koyarak Çocuğunuzu Bağımlılıktan Koruyamazsınız"
- Oyun Bağımlılığının Karanlık Yüzü
- Davranışsal Bağımlılıklara YEDAM Desteği
- Bütün Aile Toplanalım, Ekranları Unutalım
- "Eğitimin Sürekliliği Sağlanmalı"
- “Çocuklarınıza Onları Önemsediğinizi Hissettirin”
- Bu Sefer Ziller Ebeveynler İçin Mi Çalıyor?
- Okul Fobisi Sizi Korkutmasın!
- Okula Yeni Başlayanların Pandemiyle İmtihanı
- Okullar Sağlık Tedbirleri İle Açılıyor
- Yeşilay Eğitim Faaliyetleri Hız Kesmiyor
- Gençlerde Alkol Bağımlılığında Önemli Bir Basamak: Sosyal İçicilik
- Alkol Bağımlılığı Nedir, Nasıl Başlar, Nasıl Tedavi Edilir?
- Nöroloji Alkolün Güvenli Sınırı Yok Diyor!
- Pandemi Bağımlılıkları Tetikledi
- Alkol Vücuda Neler Yapar?
- “İyiliğin Kanatlarına Tutunmaya Her Zamankinden Çok İhtiyacımız Var”
- Pandemi Günlerinde Dayanışmanın Çarpan Etkisi: Vefa Sosyal Destek Grubu
- Türkiye’de Afet Yönetimi ve Gönüllülük
- "İnsan"ın En Zor Anında 152 Yıldır Hep O Var: Türk Kızılay
- Bağımlılığa Karşı "Gönüllü" Mücadelenin Adı; Yeşilay
- Bir Ömür Boyu Yeşilaylı Olanlar…
- Gönüllü Olmak Hem Sizi Hem De Dünyayı Değiştirir
- Vakıf ve Gönüllülük Üzerine
- "Teknoloji Kullanımı Stresi Artırıyor"
- Pandemi Günlerinde "Teknoloji" Dost Mu, Düşman Mı?
- Koronavirüs Dijital Bağımlığı Tetikledi
- "Evden Çalışma Modeli B Planı Olarak Elimizde"
- 10 Soruda Koronavirüs Sonrası Küresel Sistem
- "Şişenini Dibi"nden Görünenler
- İpler Senin Elinde Alkole Hayır De!
- Prof. Dr. Mehmet Ceyhan: "Sigarayı Bugün Bıraksanız Yarın Covid-19 Riskiniz Azalır"
- Diyetisyen Derya Zünbülcan: "Esas Risk, Yanlış Beslenme"
- "Koronafobi" Virüsten Daha Hızlı Yayılıyor
- Hayat da Eğitim de Eve Sığar
- Korona Günlerinde Ev Hayatı
- Sağlıklı Yaşam İçin Sporla “Evde Kal”
- Doğal Dezenfeksiyon Aracı: Güneş
- El Hijyeni Virüsten Korur
- Evde Düzen İçin İpuçları
- Bahane Yok! Oyun Vakti
- Asıl Soru Şu; Bağışıklık Sistemimizi Nasıl Koruruz?
- "Dengeli Beslenme Sizi Mutlu Eder"
- Daha İyi Bir Yaşam İçin Sadeleşin
- Doğal Yaşamda Sürdürülebilirlik Önemli
- Aşılama Yalnızca Kişiyi Değil Toplumu da Koruyor
- Bitkilerin İyileştirme Gücü Hakkında Her Şey
- Gençlikve Spor Bakanı Mehmet Muharrem Kasapoğlu: "E-sporun en büyük riski, dijital bağımlılıktır"
- DSÖ’nün Gündeminde E-spor ve Oyun Bağımlılığı Var
- E-Spor Obeziteye Neden Oluyor
- Dijital Oyun Nasıl E-spor Oldu?
- Prof. Dr. Tolga Arıcak: E-Spor Bağımlılık Riskini Artıracak
- Yeşilay Genel Başkanı Prof. Dr. Mücahit Öztürk: Dijital oyunların e-spor olarak anılmasına itirazımız var
- Amaçları Daha Fazla İnsanı Bağımlı Yapmak
- Elektronik Sigara ile Yasal Mücadele
- Elektronik Sigara Can Almaya Devam Ediyor Can Almaya Devam Ediyor
- Elektronik Sigara da Sigara Kadar Zararlı
- Doç. Dr. Toker Ergüder: Elektronik Sigara, En Az Sigara Kadar Bağımlılık Yapıyor
- İlaç, Şifa Mı Bağımlılık Mı?
- İlaç Bağımlılığı Tedavisi Kişiye Özeldir
- Reçetesiz ve Kontrolsüz Steroid Kullanımı Sağlığı Doğrudan Tehdit Ediyor
- İlaç Suiistimali Küresel Bir Halk Sağlığı Sorunu
- Opioid Grubu İlaçların Kötüye Kullanımında Artış Var
- İlaçların Kötüye Kullanımı Toplumsal Refahı Tehdit Ediyor
“Başarının Sırrı Çocuğu Tanımaktan Geçiyor”
Okul öncesi eğitimin önemini, bu konuda uygulanan yöntemleri, çocukların akademik hayatlarına etkilerini ve daha fazlasını Anaokulu Yöneticisi, Eğitimci ve Program Geliştirme Uzmanı Öznur Serbest ile konuştuk.
0-6 yaş arasını kapsayan okul öncesi yılları, öğrenme potansiyelinin oldukça yüksek olduğu, insan kişiliğinin temelinin oluştuğu bir dönem. Bu dönem uzmanlara göre, kişiliğin oluşumu ve şekillenmesi, temel bilgi, beceri ve alışkanlıkların kazanılması ve bütün bunların geliştirilerek ileri yıllara olan etkisi nedeniyle, yaşamın en önemli aşamalarından biri olarak görülüyor. Bu bağlamda okul öncesi eğitim ise, eğitimin temelinin atıldığı dönemi ifade ediyor. Yapılan araştırmalar, erken çocukluk yıllarında kazanılan davranışların büyük bir kısmının, yetişkinlik döneminde bireyin tavır, alışkanlık, inanç ve değer yargılarını biçimlendirdiğini, eğitimin temellerinin erken çocukluk döneminde atıldığını ortaya koyuyor. Çocukların erken yaşta öğrenme yeteneği kazanması ve yeteneklerini keşfedebileceği imkânlara sahip olması, ileriki yaşlarda göstereceği akademik başarıyı da olumlu etkiliyor. Anaokulu Yöneticisi, Eğitimci ve Program Geliştirme Uzmanı Öznur Serbest okul öncesi eğitimle ilgili sorularımızı yanıtladı.
“İNSAN, YAŞAMI BOYUNCA OKUL ÖNCESİ DÖNEMİN İZLERİNİ TAŞIYOR”
Okul öncesi eğitim ne demektir ve neleri kapsar? Size göre çocuklara ne kazandırıyor, faydaları nelerdir?
Okul öncesi eğitim; yaşamın ilk altı yılını kapsayan süreçte verilen eğitimdir. Ülkemizde 0-2 yaş grubuna kreşlerde, 3-6 yaş grubuna anaokullarında okul öncesi eğitim veriliyor. Bu dönemde verilen eğitimde bilişsel, dil, sosyal duygusal, motor ve öz bakım olmak üzere beş gelişim alanında, bilgi dışında beceri gelişimine de odaklanılıyor. Bu, gelişimin en hızlı olduğu dönem olmasından dolayı çok önemli bir dönem olarak kabul ediliyor. Bu süreç içerisinde kritik süreçler bulunuyor. Uygun çevresel koşullar ve eğitim verilmediğinde, kaçırılan kritik dönemlerdeki gelişimi sonrasında tamamlamak çok zor oluyor. İnsan, yaşamı boyunca bu dönemin izlerini taşıyor.
Okul öncesi eğitime başlamak için uygun yaş kaç olmalı? İyi bir okul öncesi eğitim için nelere dikkat edilmeli?
Okul öncesi eğitim kurumuna başlama yaşı sorulduğunda hep şunu söylerim… Bizim çocukluğumuzdaki gibi bir ortamımız olsa, farklı bir cevap verebilirdim. Bizler sokakta akranlarımızla, evde kuzenlerimizle oynama fırsatı bulduk. Dolayısıyla, özellikle sosyal becerileri doğal ortamda öğrendik. Sosyal çatışmaları, iletişim sorunlarımızı kendimiz deneyimleyerek çözdük, sorumluluklar aldık. Farklı yollar denemek zorunda kaldık ve oyun, olması gerektiği gibi bizim en önemli uğraşımızdı. Daha geniş sınırlarda ama güvenli alanlarda, akranlarımızla birlikte kendi kurguladığımız fiziksel aktiviteleri gerçekleştirebildik. Dolayısıyla, bir önceki sorunuzda bahsettiğim beş gelişim alanı, doğal olarak temel düzeyde de olsa destekleniyordu. Şimdi çocuklar birçok imkâna sahip olmalarına rağmen, bizim çocukluğumuzdaki imkânlara sahip değiller. Yetişkin denetimi olmadan çıkabilecekleri güvenli alanlar bulmak çok zor. Düzenli bir şekilde görüşebilecekleri akran bulmaları çok zor. Evde, sınırlı alanda, sınırlı sosyal etkileşimle ve çoğunlukla yetişkinlerle zaman geçirmek durumunda kalıyorlar. Dolayısıyla, çocukların güvenli bir ortamda akranları ile planlı bir eğitim alması özellikle bu dönemde elzem. Bu konulardaki gelişimsel ihtiyaçları karşılanamayan çocuklar birçok sorun yaşayabiliyor. Bu sorunlardan en önemlisi teknoloji bağımlılığı. Yeşilay’ın bu konuda yaptığı çalışmalar çok değerli ve çok önemli. Okul öncesi döneme ilgili yapılan çalışmalar olması da beni çok mutlu ediyor. Yaş konusunda ise şunu söyleyebilirim. Bu dönemde, çocukların oyun gelişimine baktığımızda iki yaş civarında paralel oyun evresindedirler. Bu süreçte diğer çocuklarla aynı ortamda bulunur, birlikte oynamasalar da etkileşim kurmaya başlarlar. Sonrasında birlikte ve iş birlikli oyuna doğru bir süreç yaşanır. Akranlarıyla etkileşime geçmeye başladıkları paralel oyun evresinden itibaren bir eğitim kurumuna gitmeleri gerekir. İyi bir okul öncesi eğitimde birçok faktör etkili. Bence en önemli etkiyi öğretmen niteliği, program ve okulun ekosistemi oluşturuyor. Ne kadar iyi şartlar sağlarsanız sağlayın bu, öğretmenin çocuklarla kurduğu bağ, mesleki motivasyonu, gelişime ve öğrenmeye açık olmasının önüne geçemez. İyi bir okul öncesi eğitim için, çocukların ihtiyaçları gözetilerek, bütünsel bir bakışla hazırlanmış, değerlendirmeyi önemseyen bir eğitim programı ve öğretmenlerin mesleki gelişimlerine katkı sağlanması ve uygun fiziki koşullar çok önemli.
“SOYUT KAVRAMLARI SOMUTLAŞTIRMAK GEREKİYOR”
Okul öncesi eğitimde, çocukların bazı değerleri öğrenmesi için uygulanan yöntemler nelerdir? Örneğin, Belçika’da okul öncesi eğitime katılan bir anaokulu öğretmeninden, kendi huluhop alanı içinde olmayı yani çocuklara sınırlarını aşmamaları gerektiğini hulohoplarla öğrettiklerini dinlemiş ve çok etkilenmiştim. Ülkemizde, okul öncesi eğitimde ne gibi yöntemler uygulanıyor?
Soyut kavramları bu dönemdeki çocuklar için somutlaştırmak gerekiyor. Özellikle kişisel alan ve mahremiyet ile ilgili verimli uygulamalar yapılıyor. Çeviri veya ülkemiz yazarları tarafından yazılmış güzel hikâye kitapları var ve bunlardan faydalanıyoruz. En pratik kullandığımız yöntem, çocuklardan kollarını uzatmalarını istiyoruz. Kollarımız açıkken etrafımızda döndüğümüzde kapladığımız alanın kendi kişisel alanımız olduğunu, bu alana izinsiz girilemeyeceğini, başkasının kişisel alanına girdiğimizde rahatsız olabileceğini söylüyoruz. Mahremiyet ve kişisel alanlar ile ilgili çalışmalar yaparken çok hassas olmak gerekiyor. Çocuklarda korku, güvensizlik ve kaygı oluşturmamalıyız. Toplumsal normlarımızla da çatışmamalı.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKOKUL SÜRECİNE ETKİSİ
Okul öncesi eğitim alan çocuk ile almayan çocuğun temel farklılıkları neler olabilir?
Genel olarak baktığımızda, okul öncesi eğitimi almış olan çocuklar tüm gelişim alanlarında kendi kapasitelerini mümkün olan en üst noktaya çıkarma imkânı bulduklarından ilkokul sürecine daha verimli bir başlangıç yapıyorlar. İlkokul öğretmenleri ile konuştuğumuzda, okul öncesi eğitimi almış ve almamış öğrenciler arasında çok fark olduğunu, özellikle temel beceriler konusunda eğitim almamış olan çocukların zorlandıklarını, temel becerilerin oturmamış olmasının akademik becerileri de etkilediğini dile getiriyorlar. Okul öncesi eğitimi almanın faydası ile ilgili birçok bilimsel çalışmaya da ulaşmak mümkün.
SONUÇ DEĞİL, SÜREÇ ÖNEMLİ
Okul öncesi eğitim alan çocuklar akademik başarı açısından nasıl fark yaratıyor? Okul öncesi eğitim kazanımlarının, mutlu ve başarılı bir akademik yaşama etkisi nedir?
Okul öncesi eğitimin temel amaçlarından biri çocukları ilkokula hazırlamak. Okul olgunluğu dediğimiz bir kavram var. Çocuğun okul öncesi dönemde, tüm gelişim alanlarında belli bir noktaya gelmiş olmasını bekliyoruz. İlkokulda zorlanmaması için belli bir altyapıda olması gerekiyor. Örnek verecek olursak, okul öncesinde küçük kas gelişimi ve el göz koordinasyonunu desteklenir. Çocuklar kalemi doğru tutmayı, çizgilerin üzerinden geçmeyi, yazı yönünü, gördüğü şekli kopya etmeyi öğrenir. Dolayısıyla ilkokula başladığında tahtada gördüğü harfi, sayıyı yazma konusunda çok sayıda deneyim yaşadığı için zorlanmaz. Matematik açısından baktığımızda, çocuklar süreç içerisinde belki matematik öğrendiklerinin farkına bile varmadan sayıların, toplama ve çıkarmanın, alan hesaplamanın, veri ve grafik okumanın temel mantığını kavrarlar. Dolayısıyla, akademik becerileri bir anlamlandırmanın üzerine inşa edilir. Mutluluk ve başarı kavramları, benim görüşümde genel kanıdan biraz farklı. Her duygu geçicidir. Sürekli bir mutluluk hâli çok gerçekçi değil bence. Her duyguyu kabul etmenin ve geçeceğini bilmenin verdiği huzurun daha önemli olduğunu düşünüyorum. Özellikle duygular ile ilgili okul öncesi dönemde sıklıkla çalışırız. Başarı kavramına bakışım da, genel kanıdan biraz farklı. Kendimizi tanıyıp, gerçekçi bir hedef koyduğumuzda, bu doğrultuda yeterince çabaladığımızda birçok şeyi başarabiliriz bence. Sonucun değil, sürecin daha önemli olduğunu düşünürüm. Özellikle oyunları kaybettiğinde çok üzülen ve öfkelenen çocuklara, oğlum da dahil önemli olanın oyundan keyif almak olduğunu söylerim. Sonuç yerine gösterilen çabayı takdir ettiğimizde çocuklardaki gelişimin daha hızlı ilerlediğini gözlemliyoruz. Bence şöyle bir problemimiz var: Hepimize bir başarı noktası gösterilmesi ve hepimizin oraya koşmaya yönlendirilmesi… Bir dönem tıp, mühendislik, öğretmenlik, avukatlık okumak başarı kriteriydi. Bunlar içinde de, belli üniversiteler başarı kriteri olarak kabul edilirdi. Şimdi ise, girişimcilik ulaşılması gereken bir nokta olarak herkese hedef gösteriliyor. Herkesin aynı şeyi yapması değil, kendi kapasitesi, ilgisi ve motivasyonu doğrultusunda bir şeyler yapması gerektiğini düşünüyorum. Toplumda her mesleğe, her zanaata ihtiyaç var. Okul öncesi eğitimcileri olarak en büyük avantajımız, sınav olmadığı için sınavın bir başarı kriteri olmaması, çocukları kıyaslamak durumunda kalmamamız. Her çocuğu kendi içerisinde, kendi gelişimi doğrultusunda değerlendiriyoruz. Başarı ölçütümüz, çocuğun kendisi ve ortaya çıkan potansiyeli. Kendini tanıyan ve yeterince çabalayan insan bence başarılı bir insandır.
Okul öncesi eğitimde, çocukların bireysel farklılıkları dikkate alınıyor mu? Bu konuda ne gibi çalışmalar yapılıyor?
Çocuğu tanımadan, ihtiyaçları gözetilmeden verilen eğitim, teşhis konulmadan yapılan tedaviye benziyor. Çocuğu tanımak için Milli Eğitim Okul Öncesi Eğitim Programında, öğretmenlerden kullanması beklenilen formlar ve çizelgeler var. Okul öncesinde sınav olmadığı için gözlem, bizim en büyük aracımız. Bu gözlemlerimizi de veri haline dönüştürmek için çeşitli formlar kullanıyoruz. Okul öncesi eğitimin en büyük avantajı, programın esnek ve sarmal olması. Bu sayede, her ay çocukların kazanımlara ulaşma durumuna göre, gerekli olan kazanımlara tekrar yer verebiliyoruz. Okulun ve öğretmenlerin donanımları ve niteliği ile bireysel farklılıkları destekleyecek birçok yöntem ve teknik kullanıyoruz. Kısaca, önce bu farklılıkları tespit edecek değerlendirme tekniklerini, sonrasında da bireysel farklılıkları destekleyici birçok teknik kullanıyoruz.
PEDAGOJİK YAKLAŞIMLAR
Okul öncesi eğitim ve pedagojik yaklaşımlar, ülkelere göre nasıl farklılaşıyor? Ülkemizde eksik olduğunu düşündüğünüz ve olmasını arzu ettiğiniz farklı yaklaşımlar var mı?
Aslında pedagojik yaklaşımlar ülkenin toplumsal normlarına, kültürüne, yaşam biçimine, değerlerine göre farklılaşıyor. Benim olmasını istediğim şey, farklı ülkelerdeki gelişimleri takip ederek zenginleşmek. Ama önce biz toplum olarak; biz kimiz, değerlerimiz neler, zenginliklerimizle nasıl yaşarız, ihtiyaçlarımız neler, gelişmiş özelliklerimiz neler gibi sorular üzerine daha çok düşünelim. Örneğin, Japonya kendi değerlerine çok bağlıdır. Tartışmaya açık uygulamaları da vardır mutlaka ama kendileridir, özleridir. Temel toplumsal kuralları, sorumlulukları, aile yapıları bellidir. Çocuklar okullarda kendi alanlarını kendileri temizler, yemeklerini kendileri servis eder. Bir anne çocuğunu okuldan almaya gittiğinde çocuk bir çalışma yapıyorsa bitirene kadar bekler. Biz şu an bir koşturma halindeyiz ama yine de eksik hissediyoruz. “Eti senin kemiği benim” yaklaşımındaki sorunları fark ettik, tek karar verici yetişkin olmamalı dedik ama karar mekanizmasını fazlasıyla çocuğun üzerine yıktık. Şu an kararsız, rotasız bir durumda olduğumuzu düşünüyorum. Toplumsal olarak kendimizi hatırlayıp gerekli düzenlemeleri, iyileştirmeleri bunun üzerine inşa etmeliyiz. Bunun için de eğitimciler olarak tarih, sosyoloji, psikoloji, felsefe, nörobilim alanlarından daha fazla faydalanarak bütüne bakmalıyız.
ÖZNUR SERBEST KİMDİR?
Öznur Serbest, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümü'nde lisans eğitimi aldı. 10 yıl süren okul öncesi öğretmenliği görevi sırasında eğitim programları geliştirmeye ilgi duydu ve eğitim alanına daha geniş bir çerçeveden bakmak istedi. Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Programları ve Öğretim Bölümü'nde yüksek lisans eğitimini tamamladı. Farklı kurumlarda gerçekleştirdiği bölüm başkanlığı, program koordinatörlüğü görevlerinde eğitim programları ve öğretmenlerin mesleki gelişimleri ile ilgili çalışmalar gerçekleştirdi. Meslek yaşantısının son dokuz yılında program geliştirme, öğretim tasarımı çalışmaları yaptı, yetişkin eğitimleri verdi ve çeşitli projelerde görev aldı. Bu süreçte okul öncesi çocuklarına yönelik dört kitabı yayınlanan Öznur Serbest, şu an özel bir okulda anaokulu müdürü olarak çalışmaya, eğitimler vermeye ve projelerde görev almaya devam ediyor.